katt o hund tillsammans, del 2

ako

Trådstartare
Hej igen!

För en vecka sedan fick vi ju hem vår första hund, en fyraårig Springerhane som behövde ett nytt hem p g a skiljsmässa. Han är glad, trevlig och väluppfostrad på alla sätt och vis.

I huset finns sedan tidigare fem vuxna katter (ja, det ÄR mga.. Jag o sambon hade två var när vi träffades, och sedan dog min pappa förra året :cry: o vi fick "ärva" hans).

När jag ringde o pratade med hundens numer f d husse frågade jag såklart om han var van vid katter (stod i annonden att han var mkt van vid andra djur) och det var han, sade ex- hussen. Problemet var bara, framkom senare, att han var van vid UTEkatter. Ex- hussen hade tagit för givet att det var sådana vi hade då vi bor på landet (våra katter får visserligen gå ut, men de är i själ o hjärta feta, lata innekatter :smirk: ).

Situationen nu: Barngrind mellan nedervåningen o övervåningen. Vovve nere, kissar mestadels uppe. Första dagarna sprang hunden skällande mot katterna, som flydde. Nu har han inte skällt på dem på flera dagar, och springer inte så snabbt emot dem, men han vill gärna fram till dem. Kissar rädda, och jag lite med, för man VET ju inte vad han vill göra med dem när han kommer fram (ser inte aggressiv ut, utan bara nyfiken men ändå). Det funkar bra om man sitter med hunden, klappar o pratar med honom och katterna är i närheten. Jag har suttit m en katt i taget o sambon med hunden. I går var han med kopplad på övervåningen o kollade på melodifestivalen med oss o kissarna, som låg i soffan eller smög omkring. Planen är att göra så framöver, ha dem tillsammans under uppsikt o åtskiljda när vi inte är hemma (JA; hunden, som är vuxen och väl ensamtränad, ÄR ensam sex timmar tre dagar i veckan - INGA påhopp, tack!).

Alltså: Vad tror ni erfarna bukefalister med både hundar o katter? Tror ni det någonsin kommer att gå att vänja i hop "halvkattvan" Springer Spaniel och hundovana katter till ett fungerande liv i samma hus? De behöver ju inte bli bästisar, men däremot kunna "samexistera" och ha bra liv allihop (läs:katterna; vovven är redan fullt nöjd). Hur lång tid har det tagit för er med liknande erf? Än har vi ju bara haft honom en vecka.

Tycker ni vi verkar göra rätt eller skulle vi göra annorlunda? Vissa säger ju att man ska låta dem sköta det helt själva, men det känner vi inte riktigt funkar; kissarna måste få känna sig trygga, och en av dem (ironiskt nog är hon den tuffaste) är 17 år och kanske inte riktigt lika vig o snabb som i sin ungdom.

Ska på lydnadskurs på ti o hoppas på tips från tränaren hur man ska få hunden att, om möjligt, ignorera kissarna.

Så ni med erfarenhet (alltså av vuxen hund o vuxna katter): Snälla, dela med er av erfarenheter o tips.

Tack,
Anna-Karin o de tusen husdjuren ;)
 
Senast ändrad:
Sv: katt o hund tillsammans, del 2

Ge det lite mer tid innan du börjar misströsta, en vecka är ingenting. En vän till mig köpte lite spontant en vuxen o-kattvan hund och tog hem till sin lika hund-o-vana katt... :crazy: Tror det tog fyra veckor innan det var lugnt, men det gick!

Så känn lugnet, katterna taggar nog ner och vänjer sig snart. Vi tussade en gång ihop två kattungar och två vuxna katter i pappas STORA hus och det tog nästan två veckor innan de slutade fräsa och slåss... ;) Så katter kan vara lite långsinta... :p
 
Sv: katt o hund tillsammans, del 2

Tack, tack! Skönt att höra ett lyckat exempel! Nu på em knallade gammelkattan förbi vovven utan att vi ens märkte det :).

Fler erfarenheter mottages tacksamt från er andra
 
Sv: katt o hund tillsammans, del 2

Våran spinger har väldigt svårt att låta bli att jaga katterna ute när de springer... Och vi har inte heller sagt ifrån särskilt hårt då vi inte vill ha katter på våran tomt... Grannens katt hade för vana att pissa på våran altan ett tag... :mad:

Men min mans syster har numera tre katter, de har även kullsystern till våran hund, deras katter är vana vid hundar och är de som "bestämer" där hemma. Våran hund har vi hållt kort och varit ganska så hård på att han inte får springa efter dem inne och absolut inte röra. Det har gjort att han numera "fryser" när katterna kommer nära och står, sitter, ligger helt blickstilla... Möjligtvis går svansen lite, men katterna har gosat lite med honom och sen låtit honom vara.

Så ta det bara lugnt och se till att katterna kan komma undan så löser det sig säkert! Hunden kommer att tröttna på att ha koll på dem hela tiden.
 
Sv: katt o hund tillsammans, del 2

Säger som Tassetass. Ge det mer tid! 1 vecka är ingenting. Det kommer att gå bra, men fortsätt som du gör och låt dagarna gå. Snart inser de att de inte är något farligt med att ha en hund i huset.
 
Sv: katt o hund tillsammans, del 2

Det kommer säkert att gå bra! Tycker att du gör helt rätt, med hunden kopplad och lugn mysstund. Av egen erfarenhet vet jag att det inte brukar vara katten det blir synd om vid en konfrontation... En kattklo genom ögat är ingen höjdare!
Just att ta det lugnt och inte hetsa upp sig tror jag är nyckeln. Lycka till!
 
Sv: katt o hund tillsammans, del 2

Tack allihop! Vi fortsätter med plan A... ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 216
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 208
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 610
Senast: Lampan
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 801
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp