Bukefalos 28 år!

Katt och julgran

Nila

Trådstartare
Det börjar ju snart vara dags att sätta upp julgranen och vi vet inte riktigt hur vi ska göra.
Vi har en liten kattjej på drygt ett år och det är blir hennes första jul med julgran. Man kan ju tänka sig att hon skulle vara väldigt intresserad av granen och skulle tycka att det är nåt att klättra i. Om det skulle gå sönder någon julgransboll är det väl itne hela världen, men klättrar hon i granen, och välter den, vet jag att hon kommer åka ut.
Så hur ska man göra? Ställa granen i vardagsrummet så vi kan stänga in den då hon ändå inte får vara där efter att hon rev ner gardinerna. Ställa granen i allrummet där vi alltid ställer den, ha uppsikt så hon inte är allt för intresserad av granen och stänger in henne i tvättstugan och hallen på nätterna (ungefär halva huset).
På ett sätt känns det ju fel att stänga in henne på natten, men då behöver vi inte oroa oss för granen eller henne, men samtidigt vill man ju att hon ska få vara överallt som vanligt...
Hur har ni gjort?
 
Sv: Katt och julgran

Kattsäkert pynt (alltså sådant som inte går sönder) och förankrad gran. De katterna jag har nu bryr sig inte alls om granen, men under min uppväxt så kan jag minnas en gång som en katt verkligen klättrade i granen och inte ens då välte den. Annars har de mest varit och försökt dra ner saker som hänger längst ner, så vi hängde alltid plastkulor där och så fick glaskulorna hänga lite högre upp. Och så var granen förankrad, som sagt.

Jag tror inte granarna är så klättervänliga, även stammen är ju stickig (om det är en riktig). Plastgranar är kanske lite mer klättervänliga, men vi hade aldrig sådana hemmavid.

Personligen skulle jag aldrig stänga in ett djur för att jag har ömtåliga saker; antingen får man ta risken med att saker kan gå sönder eller så ser man till att ha oömma saker. Vill man prompt ha en massa saker framme som inte går ihop med busig katt får man skaffa en katt som man vet håller sig lugn (finns ju finfina raser om man gillar lugna katter).

Lycka till! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Katt och julgran

Min mamma är inte överförtjust i katten, men jag tror hon gillar henne lite mer än hon säger. För tillfället bor katten hos oss (egentligen syrran och hennes sambos katt men dom har just fått barn). Även om hon inte avskyr katten så skulle hon inte tolerera att katten välter granen. Om hon nu skulle göra det.
Vi har alltid haft plastgran som vi sätter fast i en "fot" på 3 eller 4 ben. Det kanske räcker så?
Jag vill ju egentligen inte heller stänga in henne, men jag vill att hon ska få vara kvar, och då kanske det är alternativet för några veckor... Men förhoppningsvis ska det ju inte behövas.
 
Sv: Katt och julgran

Förankra granen så att den inte kan välta. Står granen i ett hörn så förankra i båda väggarna, annars i taket.
 
Sv: Katt och julgran

Vi får testa det, för som sagt, jag vill ju egentligen inte behöva stänga in henne. Och det är ju inte ens säkert att hon bryr sig så mycket om granen överhuvudtaget...
 
Sv: Katt och julgran

Det är nog väldigt olika hur katter reagerar. Våra katter har aldrig direkt "hängt och klättrat" i granen, men en och annan kula har fart i backen. Det bästa är nog att först iaktta katten och se vad den gör när granen kommit in, i bästa bryr den sig inte så mycket om den.

Vår nuvarande katt är dock väldigt förtjust i att dricka vattnet, kanske har att göra med om man lagt socker eller ej i vattnet? Det lär ju dock inte bli ett problem för er med plastgran...
 
Sv: Katt och julgran

Mina klättrar i granen (förutom 17-åringen som växte ifrån sådant någongång i tioårsåldern), alltså har vi ingen julgran. Man kan ju ändå inte ha glitter i den och julgranskulorna skulle snart vara stulna allihop.

Vill man prompt ha en gran får den väl stå så att granen kan låsas in, att låsa in katten pga "onödiga" traditioner känns helt befängt...
 
Sv: Katt och julgran

Var mycket försiktig med glittret om ni ska ha något, jag hade en katt som ville äta upp glitter men märkte det som tur var i tid, annars kan det i värsta fall bli riktigt hemska skador på de inre organen med dödsfall som följd.
Om man ska fira tradionell jul med katter så finns det mycket man måste hålla koll på:
http://www.katt.nu/julsidan-gift.htm
 
Sv: Katt och julgran

Mina katter klättrar i julgranen. Det är rätt charmigt när de somnar på runt stammen på en gren :angel:

Jag har BARA kattsäkert julpynt i granen. Brukar hänga "nått roligt" längst ner så att de leker med det istället för kulorna osv. Typ ett skosnöre eller så, jättefint julpynt brukar jag få höra av gästerna :p

Mina äter inte glitter, som tur är, men kulorna är jätteintressanta och även ljusen i granen. Presentsnören är ju också väldigt intressanta. Jag har gjort den enkelt för mig - inga snören på paketen - Tada, ingen katt äter snören tills den spyr!

Det är väl de största problemen för mig, men jag är i princip alltid hemma så jag har uppsyn för det mesta. Åker jag bort en stund så stänger jag in katterna i sovrummet eller på toan. De dör inte av att sitta där inne den lilla stunden jag är borta :) På nätterna sover de alltid instängda på toan.. Men det är en helt annan femma.. Det är bäst för husfriden om katterna sover där inne och hundarna inne i sovrummet med mig och min sambo. Alla djur brukar annars rejsa runt hela lägenheten på nätterna, tillsammans. Det håller inte i längden - Stackars grannar :angel:
 
Sv: Katt och julgran

Vi har satt en krok i taket och binder fast vår julgran:idea:. Har haft åtskilliga
kissar som har klättrat i granen.
Dessutom bara tåliga kulor längst ner.
 
Sv: Katt och julgran

Vår ena katt är mycket glad i att klättra i träd, men julgranen har hon aldrig försökt sig på. Jag tror helt enkelt att den är för stickig, hon klättrar inte i granar ute heller, bara i lövträd.

Vi har inget frestande pynt längst ner, och eftersom de inte klättrar så går det bra att ha glaskulor högre upp. Vi har levande ljus i granen också, och när granen är tänd är katterna i vilket fall helt ointresserade av den, tror de tycker all elden är lite läskig. Så det har inte varit något problem att kombinera katt och julgran.

Däremot är bägge katterna mycket förtjusta i vattnet i julgransfoten, så länge granen står inne är det det enda vattnet de dricker. Vet inte varför, men får vara extra noga med att fylla på vattnet, så att inte granen står torr.
 
Sv: Katt och julgran

Jag komemr att få hem en valp veckan före jul, och då blir alternativet hur som helst att stänga in katten så den får tvättstugan och hallen, eller att bara stänga in valpen hos mig och katten får resten av huset...
Vi får se hur hon reagerar på granen, förhoppningsvis bryr hon sig inte så mycket. Men jag ska tänka på pyntet. Vi brukar ha "änglahår" och det blir det i alla fall inte,både katt och hund lär ju vara intresserad av det..
 
Sv: Katt och julgran

Vi har också änglahår (eller något liknande i a f), och det funkar så länge man inte hänger det så långt ner att katterna når det (för då vill de gärna leka med det). Men prova och se hur katten reagerar!
 
Sv: Katt och julgran

Jag gör det enkelt för mig och skippar granen i år. Har två marodörer på dryga halvåret som är på det mesta, jag känner inte ens för att prova ge dom en gran att döda :D
 
Sv: Katt och julgran

Haha sött med katter som leker i julgranen, men jag förstår ju att det inte skulle va så lyckat i ditt fall..:/

Min katt älskar julpyntning i allmänhet och sitter och njuter bredvid granen när den är färdigklädd. Men hon leker inte med pyntet.

Däremot påsk är en katternas högtid enligt henne.. Härliga långa, böjliga kvistar matte tar in som hon kan leka med och fullt med roliga fjädrar som självklart fästs i dem bara för hennes skull..;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 287
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 477
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jaha, från mitt kärleksfulla grundläge blev det visst en störtkrasch ner i vansinnet....:meh: Eller ska jag kanske bara se det som ett...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp