Katt och kaffe

sthu

Trådstartare
Lina har plötsligt blivit förtjust i kaffe. Malet kaffe, inte bryggt. Pulvret liksom.
Nu är jag nojig. Hur farligt är det för katter att "äta" kaffe?
Givetvis kaffe-sanerar jag köket nu när jag upptäckt hennes nya favorit..
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Lina har plötsligt blivit förtjust i kaffe. Malet kaffe, inte bryggt. Pulvret liksom.
Nu är jag nojig. Hur farligt är det för katter att "äta" kaffe?
Givetvis kaffe-sanerar jag köket nu när jag upptäckt hennes nya favorit..
AE5B6B05-9B0C-4DA5-A2EB-938C587CCC79.jpeg
 
@sthu hitttade en text om mängder :

”Choklad, te, kaffe och andra koffein- och kakaokällor
Toxinkälla: Metylxantiner
Choklad/kakao innehåller theobromin, intag av theobromin orsakar ökad andning och ökad puls. Te innehåller theophyllin.

Symptom: Kräkningar, diarré, uppsvälld buk, dricker mycket, flämtar, hyperaktiv/rastlös, muskelryckningar, vinglig gång, förhöjd kroppstemperatur, höjd eller sänkt puls, arytmi.

Symtom uppkommer normalt 6-12 timmar efter förtäring. Milda symptom uppkommer efter ett intag av 9mg per ½kg av kakao och koffein. Allvarliga symptom uppkommer vid intag över 20mg per ½kg och vid intag över 27mg per ½kg är risken hög att katten dör. ”

Du har ju knappast de mängderna med i bilden 👍
Men eftersom kisse tydligen utvecklat en smak för kaffe får du vara noga helt enkelt att diska och torka av hela tiden - och ha inte måttet liggandes framme 😄 (jag har alltid måttet i kaffeburken - en sån där burk med stängklaffar) .
 
@mackan Ja, vi är extra noga nu. Det är bara själva pulvret hon vill åt, inte färdigbryggt. Tur det, det är enkelt att hålla undan! Har en burk med vaccumlock. Måttet är för stort för att få plats i den bara :cautious: får gömma det nån annanstans.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 326
Övr. Katt Jag har fått in möss i mitt hus. Det känns inget vidare, då de håller till i köket, där jag ska laga mat och äta. Inte ett dugg...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
7 248
Senast: hoppsann
·
Katthälsa HJÄLP! En av våra kattor börjar se ut som ett benrangel. Kan inte längre kamma honom med favoritkammen då den slår emot benknotorna. Han...
Svar
7
· Visningar
1 722
Senast: Lilla
·
Katthälsa Jag har en ljuvlig katthane (alla mina katter är visserligen ljuvliga...) sedan åtta eller så, år tillbaka. Det har hänt att han har...
Svar
13
· Visningar
1 380
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp