Katt och rådjur...

snurran

Trådstartare
Min sambo frågade igår grannen nedanför oss om han besväras av våran ena katt eftersom vi sett den smyga ner till honom (okastrerad hane).
Nejdå, hade grannen svarat. Det är så kul att titta på honom när han äter tillsammans med rådjuren på mornarna...

Ja, vad säger man? Kattfan äter tillsammans med rådjur.
Skulle inte förvåna mig om han tror att han är ett själv...
 
:D

Själv har jag sett grannens katt i full färd med att jaga ett rådjur ! Han var övertygad om att han hade storlek av en tiger !

En fråga, VAD åt katten ? Hö ? Äpplen ?
 
Har inte en susning. Men något i grönsaksväg måste det ha varit. (Hmmmm... han kanske åt fågelfrön, för att kamouflera sig lite)
 
För att han trivs med att vara ute.
Och jag har ständig kontakt med mina grannar om mina katter eftersom jag inte vill att de ställer till problem.
Skulle just denna katt börja revirmarkera på olämpliga ställen eller på annat sätt ställa till med ofog för att han har kulorna kvar så har jag sagt att han ska kastreras.

Syftar du på att han kan spänna på katthonor och att det blir oönskade kattungar som resultat så finns det metoder att hindra katthonor att bli gravida. Det är inte bara den som har hankatt som har ett strikt ägaransvar.
 
Om du inte planerar att avla på honom så tycker jag att du ska kastrera - om inte annat så för hans egen skull. :)
 
Man utsätter sin frigående katt för mycket större risker när den är fertil än kastrerad.
Med sin könsdrift så kommer han ge sig ut på jakt efter honor under våren, med alla risker det innebär och säkerligen en hel del slagsmål.

Det kostar, som du säkert vet, inte så mycket att kastrera en hankatt.

Dessutom drar du ditt strå till stacken och förhindrar fler hemlösa katter och/eller sommarkatter.
 
Nej det är inte bara hankattsägaren som har ett strikt ägaransvar...men hur blir det om honkattsägare i trakten har samma åsikt då? eller det är kanske annorlunda eftersom att det är dom som får "ta hand om" kattungarna sedan?

Ta ditt ansvar och kastrera, om inte annat för kattens skull.

Och hur blir det med dom katter som inte har någon ägare då? Dåligt argument! :mad:
 
Visst är det bådas ansvar, men det
är betydligt lättare (och billigare) att kapa kulorna
än äggkartongen.
 
Herregud det var ju inte PUNGKULOR tråden handlade om från början!! Taskigt att hoppa på så...

Rolig katt du verkar ha iaf :D
 
Snacka om att strunta i katternas situation och att skylla ifrån sig. Sorgligt. Varför ska dom ta ansvar när inte du gör det?
 
Ok, jag kanske överreagerar lite. Det lär inte finnas mycket jag kan göra ändå.
 
Tycker inte du överreagerar, det finns tillräckligt med hemlösa katter redan, och om BÅDE hon och hankattsägare tar sitt ansvar så kanske det skulle bli någon liten förändring...
 
Jo, det jag menade var att det är ju ingen som kastrerar de hemlösa kattorna så där lär det ju bli kattungar...

Alla ska ta sitt ansvar!
 
(lånar svarsknappen)

Jag tillhör den illvilliga skaran som anser att alla katter ska vara kastrerade och id-märkta för att få gå ute. Har man inget intyg så ska katten omhändertas. Lagstiftning verkar vara enda sättet att få bukt med problemet, eftersom folk egoistiskt tänker "det är inte mitt problem"...

Övergivna katter är ett problem, både för katterna och för människor, och det enda som kan höja kattens status är att det inte finns ett sånt överflöd av billiga "misstag".
 
Ja det är min benhårda uppfattning också, men det kanske var onödigt av mig att vara så hård just i denna tråd som inte ens handlade om det.
Så nu ska jag sluta med en massa onödiga inlägg...men det finns ju PM :devil:
 

Liknande trådar

Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
857
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 206
Senast: Snurrfian
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 766
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp