Katt på vift

Lycanthrope

Trådstartare
Vår ena katt har varit borta några dagar.

Vi har ägt honom i drygt 1 1/2 år. Han är den enda av våra katter som är utekatt, fast han har varit inne i stort sett hela vintern bortsett från att ha gått ut för att kissa och bajsa. Han verkar ogilla kyla och snö.

I somras var han iväg på vift först 1 vecka och senare i nästan 2 veckor, då trodde vi inte han skulle komma tillbaka.

Han har som sagt gått ut även under vintern för att göra av sig ute i trädgården och sedan sprungit raka vägen in igen.
När han släpptes ut för några dagar sedan kom han inte tillbaka.

Det har varit kring 0-ett par plusgrader ett par veckor så det är varmare ute men det känns ändå inte som hans typ av väder. Jag börjar bli så orolig, särskilt av att inte veta. Hade det varit sommar hade jag inte varit så orolig eftersom vädret är bättre och han tar lite längre äventyr då.
Kanske ledsnade han på innelivet han levt i vinter och tyckte det var dags att ta sig en sväng.

Vi bor väldigt lugnt till, har en grusväg bredvid. Plogbilen har kört så det är fullt med snö i diket så jag kan inte se någon kattkropp om det skulle ha hamnat någon där under.
Vi har inte så många grannar inom flera km och dom få vi har är underrättade om att han är saknad.

Han är kastrerad också så något friarstråt är det ju inte tal om.
Där han bodde innan han kom till oss var han ute mycket och skötte sig själv, åt möss osv.

Är det många katter som ger sig av och är borta någon vecka eller två och kommer tillbaka?
Jag ser bara framför mig hur han ligger påkörd någonstans (finns dock bara en enda grusväg här) eller vad nu annars som kan ha hänt. Han är större än många rävar jag sett här och jag vet inte vad mer för faror det finns.
 
Sv: Katt på vift

Usch vad trist!

Det enda jag har erfarenhet av är en katt som hittades efter några dagar högt upp i en ek. Katten hade förmodligen blivit uppjagad och vågade inte ta sig ned själv. Fick till slut hjälp ned mha en hög stege och våghalsig man. Har du varit ute o kallat?
 
Sv: Katt på vift

Jag ropar dels på gården flera ggr om dagen och sen har jag ropat en del när jag är ute med hundarna. :/
 
Sv: Katt på vift

Inget sådant alls faktiskt, så det borde vara lugnt. Och björnen sover, om den nu ens skulle varit intresserad :)
 
Sv: Katt på vift

Nja, jag har aldrig hört talas om att björn gått på en katt måste jag säga!

Ibland kan ju pälsklingarna bara gå på walkabout sas och komma hem helt obrydda så vi hoppas på det.
 
Sv: Katt på vift

Ja, han har ju gjort så tidigare, 2 ggr sen han flyttade till oss.
Är extra nojig för att det är vinter och han har varit så ovillig till att vara ute hittills. Och så har jag en dum knut i magen :(
 
Sv: Katt på vift

Jo, det förstår jag. Har det bara någon av hårbollarna inte kommer in över natten även fast det är varmt ute :( håller tummarna för att kisse kommer hem snart.
 
Sv: Katt på vift

min katt klarade inte av att bo med andra katter, hon gick ut på promenad ett par månader i stöten. På sommaren gick det väl an (hörde i augusti att någon haft henne i sommarstugan hela sommaren och nu var orolig för vart hon skulle ta vägen, sry men hör man sig inte för i trakten om man hittar en fullvuxen katt på förstutrappen en fförsommardag???) men på vintern var det väl värre. Brukade hitta henne på en ödegård några km hemifrån. När jag flyttade hemifrån tog jag med katten som vackert accepterade ett innekattsliv, nu går hon som längst ut 15 min i taget innan hon tokrusar in för att sova i soffan :)

De KAN ofta klara sig själva, men viktigt att man försöker hitta dem 2 ggr/dag (står i lagen). Gå promenader och ropa. Vi har ganska mycket räv här, inte så mkt varg och lo vad jag vet.
 
Sv: Katt på vift

kl

Gissa vem som smet in nu när jag skulle kvällsrasta hundarna :love:
20140214_190613.jpg


Hungrig var han. Han fick sin vanliga portion med kött (som jag gjort i ordning varje dag om han skulle dyka upp) och sen fick jag tina lite mer :p
Nu sitter han mellan hundarna i soffan och tvättar sig och är nöjd.

Nu kan jag sova gott! Älskade katt :heart
Vi har ju 2 till men han är verkligen MIN katt.
 
Sv: Katt på vift

Vad härligt att han är hemma igen!!

En bekant har en kastrerad honkatt som flera gånger vandrat iväg, alltid sommartid och så har hon varit borta i ett par månader. Bättre jaktmarker nån annanstans.
 
Sv: Katt på vift

precis, kan ha valt fel ord, men att bryta mot det är straffbart enligt djurskyddslagen, som jag förstått. drf viktigt att försöka få hem katten 2 ggr/dag. :) Skönt att kisse kommit hem nu!
 
Sv: Katt på vift

Åh vad härligt! Även om han var hungrig så ser det ju inte ut som om det gått någon större nöd på honom!

Nej, han är bra på att jaga och hålla sig med mat utomhus också :p

Han sov hela natten under täcker bredvid mig. Snart lär han väl vilja ut igen, önskar bara att han kunde vara borta dagtid och komma hem varje kväll och äta och vara med oss :/
 
Sv: Katt på vift

Jätteskönt att han är hemma igen!

Mina torrfoderjunkies får bara lite torrfoder när jag kommer hem på kvällen och liite på morgonen, just för att jag ska kunna räkna in dem två gånger om dan. Blötmat har de fri tillgång till så att de inte ska behöva svälta. Katterna har lärt sig tiderna ganska hyfsat.
 
Sv: Katt på vift

Han får en rejäl portion med kött/inälvor/hela smådjur morgon och kväll så man kan ju tycka att han borde längta hem :p
 
Sv: Katt på vift

Det står att katten ska ha tillsyn två gånger/dag i lagen. Det är ganska stor skillnad på att sköta om katten två gånger per dag och på att leta efter en försvunnen katt två gånger per dag. Är katten borta så letar man ju inte bara två gånger/dag!

Den lagen om att katter ska ha tillsyn två gånger/dygn har ju kommit till för att folk tycker att det är okej att slänga ut katten, ställa lite mat och vatten på trappen i bästa fall och sedan åka bort över helgen eller till och med ännu längre. Den handlar ju inte om hur många gånger man ska leta efter en försvunnen katt/dygn.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
955
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 134
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 085
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp