Katt som alltid är lös i magen

Daimstruten

Trådstartare
Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också väldigt lös i magen. Avmaskade honom, men körde ändå Kolla Masken från apoteket efter ett tag och det visade sig att han hade spolmask. Har avmaskat honom igen samt gett honom foder som är snällt mot magen (i/d Digestive care) och gett honom Fortiflora en gång per dag i säkert 2 månader. Han är numera fin och len i pälsen och verkar må hur bra som helst. Veterinären tyckte han såg välmående ut när jag var och kastrerade honom. Eftersom han ändå är lös i magen testade jag honom igen med Kolla masken nu i veckan och fick till svar att han inte har några parasiter längre.

Känner mig lite rådvill. I en månad fick han endast i/d Digestive mat. Torrfoder mest och sen lite mjukmat på kvällen. Han var inte så förtjust i mjukmaten så efter en månad gick jag över till vanliga mjukmaten som min andra katt får på kvällen och jag tycker inte det blev minsta skillnad på avföringen så jag misstänker att byter jag ut torrfodret successivt så kommer det inte heller ge nån skillnad.

Är det nån som har några tips på vad det kan vara och vad man kan göra? Jag gav honom en massa kokt fisk (urk) ett tag och då tyckte jag det blev lite skillnad efter ett litet tag, men jag vet inte om jag inbillade mig och sen har jag förstått att det är näringsfattigt så det är inte bra att gå på sånt nån längre tid. Kan det vara så att han gått med spolmask så länge att det bara är att acceptera att hans tarmar kanske inte funkar riktigt 100% trots att han mår bra så jag får bara räkna med att han har konstant lös avföring?
 
Har du testat för något annat än mask? Det finns andra parasiter också tex. giardia. Skulle skicka in avföringsprov till SVA för att få en komplett diarreprofil. Du kan ge Pro-Kolin också som är stoppande och innehåller bra bakterier. Ibland kan allergifoder vara snällare mot tarmarna, i synnerhet vid långvariga diarréer så du kanske ska prova något sådant istället?
 
Tack för tipset. Ska testa allergifoder och se om det gör nån skillnad.

Hur gör man för att skicka in prover till SVA?
 
Tack för tipset. Ska testa allergifoder och se om det gör nån skillnad.

Hur gör man för att skicka in prover till SVA?
Gå in på SVAs hemsida och beställ analys. Sen skickar man bara in avföringsprov som man samlar in själv. Jag har gjort det flera gånger. Jag skulle testa för giardia och tritrichomonas till att börja med. Visar det negativt kanske det skulle vara bra att råda med en veterinär om hur man ska gå vidare.
 
Jag skulle testa för giardia och trichomonas, antingen skickar du själv in det till SVA, annars kan du veterinär hjälpa dig att skicka in det.
 
Kommer med en liten uppdatering här. Jag skrev ut remiss men har inte kommit till skott med att skicka in nåt prov. Däremot har kisse gått på allergifoder i ett par veckor nu och idag när jag tjuvkikade när han var på toabesök så ser jag att avföringen ser normal ut. Ska erkänna att jag även fuskat en aning med allergifodret eftersom kissen fått dela på en påse blötfoder med husets andra kisse varje kväll. Har kört Royal Canin på allt.

Så hur gör man egentligen nu? Ska han köra allergifoder för evigt eller ska jag om ett tag testa att ta in annat foder? Verkar ju som att han reagerat på nåt i fodret tidigare men hur vet jag vad så jag kan utesluta just det? Är det nåt som är vanligt att katter reagerar mot?
 
Kommer med en liten uppdatering här. Jag skrev ut remiss men har inte kommit till skott med att skicka in nåt prov. Däremot har kisse gått på allergifoder i ett par veckor nu och idag när jag tjuvkikade när han var på toabesök så ser jag att avföringen ser normal ut. Ska erkänna att jag även fuskat en aning med allergifodret eftersom kissen fått dela på en påse blötfoder med husets andra kisse varje kväll. Har kört Royal Canin på allt.

Så hur gör man egentligen nu? Ska han köra allergifoder för evigt eller ska jag om ett tag testa att ta in annat foder? Verkar ju som att han reagerat på nåt i fodret tidigare men hur vet jag vad så jag kan utesluta just det? Är det nåt som är vanligt att katter reagerar mot?
Har inga tips men däremot precis samma problem med min kattunge. Följer tråden
 
Vår katt klarar inte mjukmat alls, tror det är ngt typ pektin eller liknande i gelen som gör att han blir lös i magen. Har prövat säkert 10 sorter.
Så fort han bara får torrmat (royal canin eller bozita) så blir magen kanon igen!
 
Vår katt klarar inte mjukmat alls, tror det är ngt typ pektin eller liknande i gelen som gör att han blir lös i magen. Har prövat säkert 10 sorter.
Så fort han bara får torrmat (royal canin eller bozita) så blir magen kanon igen!
Har du fasat in fodret långsamt? Det tog ungefär två månader att få min ena katt, som enbart var uppfödd på torrfoder, att bli ok i magen. Numera klarar han allt.
Min andra katt var redan van vid det mesta så hon har aldrig haft problem med magen. 😊
 
Har du fasat in fodret långsamt? Det tog ungefär två månader att få min ena katt, som enbart var uppfödd på torrfoder, att bli ok i magen. Numera klarar han allt.
Min andra katt var redan van vid det mesta så hon har aldrig haft problem med magen. 😊
Okej, jo han har ätit blötmat under flera års tid , bara en matsked åt gången, men blir alltid dålig av det. Av alla sorter :( Eftersom det löser sig direkt med torrmaten känns det bara dumt o ge blötmat nu.. annars är det ju bra mat iom att de får i sig vätska osv! Skönt att det löst sig med din!
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
605
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 134
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Har lite problem med mina hästar. Dom har ganska lös avföring och har provat ge yea-Sacc en längre period. Det har inte gjort någon...
Svar
6
· Visningar
1 046
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 910
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp