Katt som blir arg på kvällar/nätter

border_kelpie

Trådstartare
Hejsan!

Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna.

Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela sitt liv. Hon bor med fem andra katter och där är 3 kastrerade och 2 fertila ragdolls. Nu i somras vid ungefär augusti, så började hon attackera den yngsta katten på 1 år i vår kattflock. Hon har sedan dess gjort det varje kväll/natt.
När det började så tog jag Merida till veterinären som inte kunde hitta något fysiskt fel, så i samråd med veterinär beslutades kastrering i hopp om att beteendet skulle upphöra. Merida kasterades och allt va frid och fröjd i ca 3 veckor men efter det så började hon attackera den yngre på kvällarna/nätterna igen.
Den yngre katten försöker bara gömma sig och slåss aldrig tillbaka. Nu det senaste har Merida även börjat visa aggressivitet mot hunden och ibland oss när vi klappar henne. Hon slåss aldrig med klor ute men är inget trevligt beteende alls.

Jag har köpt fler kattlådor, lagt ut fler matskålar och föröskt göra fler krypp in. Har även använt felway family hemma de senaste 3 månaderna.
Merida äter 70 procent bara burkmat men dem får bara burkmat en gång om dagen. Hon har aldrig fått mer än en gång om dagen och aldrig varit några problem tidigare. Hon äter hellre allt annat än torrfoder.

På dagen kan hon ligga och tvätta den yngre katten och vara mysig, Men förvandlas till den arga katten så fort det blir mörkt. En sak jag märkt är att hon typ vaktar mig och mitt rum från den yngre katten. Stänger jag in henne i mitt rum så sover hon lugnt. Men förvandlas till den arga katten om hon är i lägenheten, även om min dörr är stängd.

Aldrig varit med om detta tidigare så vet inte riktigt vad jag ska göra.

För enligt veterinären är det inte något fysiskt fel men kanske psykiskt? Men hur omplacerar man en vuxen katt? Hört mig för i bekantskapen men ingen är intresserad.
 
När en hona kastreras åker hon omedelbart längst ner i kattflocken om det finns fertila honor. Mina katter efter att de kastrerades krävdes det att de fick sova ensam i mattes säng, annars blev det slagsmål.

Megara är ganska rang låg (om man kan prata om rang i en kattflock) och kan också vakta lite om jag är någonstans där det är andra katter. Även om du har kollat henne hos vet, kollade du syn/hörsel? Spånar bara lite men om det bara sker i mörkret kan det bero på osäkerhet. Ibland bara smäller det, tyvärr. Katter blir osams. Kanske separera dem och sedan långsamt återintroducera? Hon hoppar inte på någon av de andra katterna?

Att omplacera en raskatt med stamtavla brukar inte vara ett problem. Det finns säker en rasring för raggisar där man kan lägga upp en annons. Ta kontakt med några raggdolluppfödare som kan agera som mellanhand.

https://ragdollklubben.com/ny-annons-omplaceringar/

https://www.facebook.com/groups/430973613644819/about/
 
När en hona kastreras åker hon omedelbart längst ner i kattflocken om det finns fertila honor. Mina katter efter att de kastrerades krävdes det att de fick sova ensam i mattes säng, annars blev det slagsmål.

Megara är ganska rang låg (om man kan prata om rang i en kattflock) och kan också vakta lite om jag är någonstans där det är andra katter. Även om du har kollat henne hos vet, kollade du syn/hörsel? Spånar bara lite men om det bara sker i mörkret kan det bero på osäkerhet. Ibland bara smäller det, tyvärr. Katter blir osams. Kanske separera dem och sedan långsamt återintroducera? Hon hoppar inte på någon av de andra katterna?

Att omplacera en raskatt med stamtavla brukar inte vara ett problem. Det finns säker en rasring för raggisar där man kan lägga upp en annons. Ta kontakt med några raggdolluppfödare som kan agera som mellanhand.

https://ragdollklubben.com/ny-annons-omplaceringar/

https://www.facebook.com/groups/430973613644819/about/

Hennes arga beteende började dock innan vi kastrerade henne. Kastreringen råde veterinären till då dem trodde det kunde bero på hennes hormoner. Då hon samtidigt som hon blev arg kunde gå och stryka sig på saker och vara kelig.

Dem lös henne snabbt i ögonen och vet hon hör då hon kommer om man pratar med henne med bortvänt ansikte. Hon kan följa en laserpekare i mörker och så.
Nej hon ger sig bara på den yngre katten, ingen annan.

Nej men mitt hjärta går i tusen bitar :(.
 
Lider med dig, vilken jobbig situation!
Har inget direkt råd tyvärr.
Vill dock tipsa om en grupp på fb för just omplacering av ragdoll. Jag själv hittade min ena ragdoll via den gruppen.
Den heter något i stil med "Ragdolls med stamtavla för omplacering".
 
Vilken tråkig situation! :heart

Jag spånar hejvilt. Kan det vara så att katten är understimulerad? Uppstår samma situation om ni har en ordentlig leksession med henne strax innan problemet vanligen visar sig?

Kanske det också kan vara värt att försöka ge blötmat i alla fall ett par gånger om dagen? Även om det funkat med bara en gång om dagen tidigare så finns det uppenbarligen något som skaver nu, så det kan vara värt ett försök. Om ni inte vill ge alla katterna blötmat flera gånger om dagen så kan det vara värt att investera i en SureFeed, så kommer bara Merida åt sin extra måltid. ☺️
 
Provat ge henne mer burkmat samt lekt innan jag ska lägga mig. Men hon blir sur ändå 😔. Mindre sur men ändå sur och attackerar den yngre.
Men hon ger sig bara på katten om den är utanför/vid mitt rum. Ungefär som att hon vaktar mig från den?

Fattar inget då dem kan vara gosiga och ligga och tvätta varandra på dagen..
Men märkt den yngsta testar gränserna på dem andra vuxna också.

Är någon som ska komma och träffa henne på söndag men vill verkligen inte 💔😔. Hon är ju min bebis 😔.
 
Jag läste på lite innan vi köpte Kantarell hur många katter man normalt kan ha och på vilken yta innan risken för osämja ökar.
Gränsen verkar gå vid fem, över det ökar risken för gruff i gruppen markant.
Sen är det såklart skillnader i raser och personlighet men iom att katter inte är flockdjur så är det inte så konstigt att det blir problem med många på liten yta.

Förstår att du är ledsen, det är ju inte alls vad man vill 😔
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 296
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 974
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 426
Senast: vtok
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 047
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp