Katt som börjat kissa överallt !

D

danielhbg84

Hej,

Skulle vara evigt tacksam för lite råd. Vi har en katt blandras norskskogkatt/bondkatt. Vi har även en ragdoll katt som vi köpte ungefär samtidigt, dem är ca 6,5 månad idag, och den norskaskogkatten är ca 2-3 veckor äldre. En av katterna, den norska skogkatten ramlade ner från balkongen, väldigt olyckligt. Vi låter dem aldrig vara på balkongen men av en ren olyckshändelse smet den ut då jag damsugade, och trodde att båda katterna var inlåsta på toaletten, sedan stängde dörran och då hoppade den ner.

Urinblåsan gick då sönder på katten, då vi hittade den och vi tog den direkt till vetrinär, där den opererades akut för 30 tusen kronor utan försäkring, jag har väldigt stort hjärta för djur därav att pengarna var inget problem, det är bara materiella saker liv är viktigare !

När vi fick hem Hercules, efter operationen så började han kissa överallt, antagligen för att han inte kan kontrollera sin blåsa riktigt som på samma sätt, eller det känns annorlunda nu. Katterna kommer jätte bra överens sover ihop kissar ihop ibland på toaletten samtidigt, osv.

Men nu väljer han att kissa 1-3 gånger på lådan per dag och 20 gånger i soffan , köksbordet , alla möjliga hörnor , och handukar kläder etc. Han åkte på struvit stenar tror jag det heter, den vanliga urinstenen eftersom han är så trång efter operationen och det bildats ärrbildning kan han inte kissa ut ens de små stenarna. Detta resulterade i att han kissade blod och hade stopp då fick vi akut åka till vetrinären igen och spola rent honom och ge han special diet.

Han kissar fortfarande överallt nu, 4 veckor senare. Och hur bra djurvän jag än är så har detta gått för långt.... hela lägenheten stinker och vi kan inte ens ha över folk längre. Vi ger katten mycket kärlek, och han är väldigt kelig osv. Jag ringde vetrinären och dem sa att hans kiss utsöndrar en speciel doft att han itne är säker, då han vill vara den dominanta katten eftersom han är äldre, så vill han dölja detta för den andra katten och kissar därför överallt.

Då satte vi hem katten till mina föräldrar, för att titta om detta stämde, men även efter ett par veckor kissar han fortf överallt där inne och ibland på lådan.....

Vi har testat annan sand, 4 lådor i vår lilla 2a, annorlunda diet , och omplacering, vetrinären hittar inget fel längre.....

Vi har frågat Vetrinären om kastrering men eftersom han inte doft markerar, utan han kissar bara, så tror dem inte detta hjälper, och avråder detta med tanke på de komplicerade momenten han utsatts för.

Jag gör allt för mina katter och eftersom detta är en 40 tusen kronors ögonsten letar jag febrilt efter andra alternativ än att avliva, men tyvärr ser det mörkt ut.

Har någon, något tips på vad jag kan göra? Han kissade på låda varje gång efter olyckan så det har definitivt något att göra med det hela, men eftersom han kan kissa och går på lådan ibland, om ändå våldigt sällan så går han där. Har testat doft sprayer, flertal olika, och burit in han varje gång han kissat och testat skälla, och inte skälla samt allt ovanstående, känns som mina alternativ har tagit slut det är så trist och så jobbig situation hemma just nu ! Jag vet ju att allt är beroende av olyckan, men ska man låta han kissa i lägenheten i 15 år som lösning? :cry:
 
Sv: Katt som börjat kissa överallt !

Hmm...Ja, man får väl lita på veterinären att katten är fullt frisk men...Jag skulle ha ringt några andra veterinärer också för att kolla om de har någon annan tanke. Ringa kostar ju typ inget.

När jag var volontär på katthem så hade en del katter problematik med att de inte var rumsrena men då skulle man begränsa katternas utrymme att de fick bo litet för katter vill inte kissa nära där de sover och äter och då blev det liksom endast kattlådehuset kvar som alternativ för katten. Detta kunde även ske i jourhem katterna bodde i att de fick inte bo i hela hemmet utan en avgränsad del som sedan successivt förstorades.

Har ni testat sådan där adapter man kan stoppa i vägguttaget som skall avge lugnande katthormoner?

Jag talade med en kattuppfödare jag råkade på semestern i somras som påstod att det numer även finns sprutor som skall ha samma effekt som kastrering och som håller i sig i ett år och att detta är något kattuppfödare kan använda sig av om de vill kanske ta en kull efter en katt om ett par år men "låta katten vara kastrerad så länge" så att de t.ex slipper just urinmarkerandet men....Jag tyckte faktiskt att det lär lite konstigt(dels "för bra för att vara sant", dels "om det är sant vad blir det för långsiktiga biverkningar av det när katter ju inte ens verkar tåla p-piller?") men det kan ju vara värt att kolla upp om vi har sådant här i Sverige.

Nä, men jag skulle börja med att konsultera flera veterinärer och bara fråga och om katten sedan verkligen är frisk så kan du ju även faktiskt maila oilka katthem i Sverige och fråga om de har råd och tips då jag tror att på katthem så har de ofta mer kunskap än vad de själva en vet om;)

Men lycka till med din katt, hoppas det ordnar sig och jag beundrar dig som står ut för jag kan bara tänka mig hur fruktansvärt ni har det och kattkiss som luktar så illa.....:eek:

M.v.h
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
661
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 430
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 316
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp