Bukefalos 28 år!

Katt som dregglar?

Red_Chili

Trådstartare
Jag är just nu kattvakt åt morsans katt, kommer till henne morgon och kväll, stannar någon timme och gosar med henne, matar, gör rent lådan osv. Självklart tycker katten att det är tråkigare än att ha sällskap dygnet runt, men verkar ändå nöjd när jag går.

Hur som helst, igår och idag la jag märke till att hon dregglade när vi satt på sängen och gosade. Katten gick runt på sängen, spann så högt att hela hon skakade och verkade vara på ett strålande humör. Och så dregglade hon! Inte jättemycket, men tillräckligt för att jag skulle notera det.

Kan det vara så att hon blir så uppspelt att hon börjar dreggla, eller ska jag försöka se om det är något fel på henne? (Hon är svårhanterad, så saker som att kolla i munnen osv är inte direkt... lätt.) Hon äter bra, allt ser normalt ut i lådan och hon beter sig som vanligt. Pigg och glad.
 
En del katter dregglar när de blir övergosiga. En av mina kan göra det men det var oftare när hon var yngre. Mår katten bra i övrigt (och det verkar den ju göra) skulle jag inte vara bekymrad.

En katt som tillhör en kompis dregglar REJÄLT :crazy: när han är gosig. Han är äldre men det har inte minskat med åren :p
 
Vad lustigt! jag har aldrig varit med om det förut, så jag blev nästan lite orolig. Haha, det här måste jag berätta för morsan när vi ses imorgon ;)
 
Min ena katt är också en dreglare! :D Numera börjar hon dregla direkt det är mysigt, det kan man märka antingen genom att det glänser från dropparna på hennes morrhår, att det blir blött på byxorna eller min "favorit": När hon skakar på huvudet och man får dregel i ansiktet :rofl:

Det är kanske inte jättetrevligt jämt, men med tanke på att hon är en väldigt speciell och försiktig katt så är jag bara glad när hon känner sig så pass bekväm att hon vill spinna och dregla :love:
 
Jag har träffat 4 katter i mitt liv, 2 som inte vill gosa och 2 som dreglar massor när man gosar med dem. Så jag trodde det var något alla (nöjda) katter gjorde vid gos :o

Fast jag har funderat på varför de gör det? Någon anledning?
 
Jag brukar starta dagen med kattdregel i ansiktet :meh: Min ena katt väcker mig gärna med att stå på bröstet och trampa, spinna som ett flygplan och dregla som en bulldog. Det är inte alltid mysigt.

Har en till katt som dreglar, men på honom bildas det mest droppar i skägget på så det stör inte direkt.

DSC_9346.jpg

Herr dregelkatt (som nyligen fått en smäll på nosen)

10271514_10152390394847456_3172515646673124684_n.jpg

Herr lite mindre dregelkatt som dreglar på bild också
 
Kan du få tag i din mamma och fråga om katten brukar göra så? Dräglande kan tyvärr också vara ett tecken på förgiftning så är det något som katten inte brukar göra så kan det vara läge att kolla upp det. Min sons katt brukar inte dregla men började dregla när hon hade lyckats hitta och börjat tugga på en giftig blomma (vilket jag såklart inte visste att hon hade gjort och jag visste inte heller att blomman var giftig).
I början märktes det alltså inget annat än att hon började dregla och eftersom katten har lite lustiga saker för sig ibland så tänkte jag att det är väl någon ny lustig sak hon har fått för sig. På kvällen sa min magkänsla att det var något som inte var bra så jag tänkte att jag skulle ringa veterinären nästa dag och höra med dem. Nästa morgon hade hon inte ätit upp kvällsgivan och var riktigt dålig så det blev ett akutbesök hos veterinären. Hon hade hemska levervärden men blev bra igen efter en antibiotikakur och en heldel tvångsmatning. Eftersom hon mådde illa så vägrade hon äta så det blev specialmat och att mata henne med spruta.
En katt som blir förgiftad brukar börja äta sämre, kan må illa och även kräkas så så länge hon äter som hon brukar så borde det inte vara någon fara men jag hade om möjligt frågat ägaren till katten för säkerhets skull.

Jag vill självklart inte skrämma upp dig men hellre ta det säkra före det osäkra.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 445
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
3 424
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 211
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp