katt som ej jagar och äter upp mina marsvin

Kattennizze

Trådstartare
Jättekonstig tråd, men har alltid velat ha katt men inte vågat pga mina marsvin. Eller mina och mina, barnens marsvin. Vilken kattunge bör jag välja? raskatt? Jag vill ( eller barnen- den officiella versionen) ha en katt som är lugn, lätt blir tam och inte har så stor jaktinstinkt. Finns det ens en sådan katt?
 
Min syster hade marsvin och vanlig huskatt ihop. Det var inga problem, trots att ena katten släpade hem harar emellanåt. Det är nog svårt att rekommendera en särskild ras
 
Så länge marsvinen har en täckt bur eller är under övervakning när de springer fritt ser jag inte problemet?
Jag har små hundar (som är råttjägare i grunden) och marsvin och vet flera som har katt och marsvin utan problem.
 
Jättekonstig tråd, men har alltid velat ha katt men inte vågat pga mina marsvin. Eller mina och mina, barnens marsvin. Vilken kattunge bör jag välja? raskatt? Jag vill ( eller barnen- den officiella versionen) ha en katt som är lugn, lätt blir tam och inte har så stor jaktinstinkt. Finns det ens en sådan katt?
Min ragdoll satt i somras och stirrade på en fluga som kröp på golvet bara någon decimeter framför henne utan att jaga efter den :cautious: Så, en ragdoll :p
 
Säger också ragdoll!
Vi har två ragdolls, en hane som inte bryr sig om ens en fluga och min lilla tjej som är raka motsatsen till hur en ragdoll ska vara ( inte lugn, inte markbunden, plutteliten och en bra jägare :laugh: ). Båda två bor tillsammans med en kanin utan problem och tvivlar på att det skulle uppstå några problem om vi skulle skaffa marsvin:)
 
Jättekonstig tråd, men har alltid velat ha katt men inte vågat pga mina marsvin. Eller mina och mina, barnens marsvin. Vilken kattunge bör jag välja? raskatt? Jag vill ( eller barnen- den officiella versionen) ha en katt som är lugn, lätt blir tam och inte har så stor jaktinstinkt. Finns det ens en sådan katt?

Instämmer med övriga i att ragdoll kan vara ett bra val. Har förutom mina ragdolls även hamster och gerbiler. De har aldrig ens tittat på dem. Igår rymde tex hamstern genom hela huset och ragdollarna gjorde inte en antydan till att hjälpa till och fånga in rymmaren.
 
Säger också ragdoll, mina tittar på fåglar utan minsta upphetsning...
Min har faktiskt suttit och tittar intresserat på kompisens Gerbiler när vi var djurvakt. Men sen var det inte speciellt intressant längre efter par dagar utan han använde locket till deras terrarium som säng.

Däremot så har han nog antagligen kanske fångat en mus en gång. Eller plötsligt en morgon låg det en död mus på golvet och det är nog ungefär lika sannolikt att den gått dit och självdött eller han satt sig på den så den kvävts som att han faktiskt haft ihjäl den.
 
Jättekonstig tråd, men har alltid velat ha katt men inte vågat pga mina marsvin. Eller mina och mina, barnens marsvin. Vilken kattunge bör jag välja? raskatt? Jag vill ( eller barnen- den officiella versionen) ha en katt som är lugn, lätt blir tam och inte har så stor jaktinstinkt. Finns det ens en sådan katt?
Jag är nog lite trött men läste rubriken som att du ville ha en katt som åt upp dina marsvin... :crazy::D:o

I övrigt har min syster en norsk skogkatt, den jagar absolut ingenting
 
Obs @Kattennizze , jag föreslog ragdolls också då du skrev att du ville ha en lugn katt, och ragdollen ska (och vanligen är) vara en lugn ras. Jag är själv väldigt förtjust i rasen :love: En lugn ras som tassar lite efter en och vill vara i samma rum, min Alice vill ha några minuter i knäet per dag för klapp och kli men sedan vill hon bara ligga i närheten.
Pälsen kan behöva borstas igenom dock, min Alice får ganska lätt tovor som jag bara klipper bort. Men den är ljuuuvligt len (jag kan nästan inte gå tillbaka till andra sorters päls bara pga det :love:) och faller av i tussar som är lätta att plocka upp.
 
Jag är nog lite trött men läste rubriken som att du ville ha en katt som åt upp dina marsvin... :crazy::D:o

I övrigt har min syster en norsk skogkatt, den jagar absolut ingenting
Nä, jag vet rubriken va märklig! Nu ska jag googla uppfödare. Kul! Förresten, ska man ha en eller två? Jag vet att katter inte är flockdjur, men vad rekommenderas?
 
Har haft katt (blandis) med marsvin utan problem. Såg bara till att ”vänja in” försiktigt under uppsikt. Katten visade aldrig ens antydan att se dem som byten och marsvinen var inte rädda för katten.

Jag har släkting som bor i radhus med en stor gemensam innergård (alla husen i fyrkant mot innergården). Väldigt många i husen har katter som vistas ute. En av grannarna har utöver det en större kanin som även den får vara ute på innergården. Alla katter lyder under kaninen som inte räds att bossa runt katterna. 😂 (nu är ju marsvin vesäntligt mildare än kaniner till naturen, men som kuriosa ang katt och ”bytesdjur”).
 
@Kattennizze vad du antagligen inte ska köpa är en Bengal med tanke på deras ursprung brukar de vara jäkligt bra jägare. Rekommenderar också raggdoll. Min bror hade en sådan. Han hade noll och ingen jaktinstinkt. Han kunde ligga på grässmattan, en sork sprang under hans nos och han rörde inte ett morrhår :meh: Min pappas fru som är uppväxt på landet ansåg honom defekt.

Kolla med uppfödarna om en eller två. Det brukar dock allmänt rekommenderas två om man köper kattungar. Köper man en omplacering så finns det ofta de som föredrar att vara ensamkatter.
 
Jag köpte min som kattunge och som ensamkatt :o (men då var hon också den sista ungen till salu i kullen) Och nu skulle hon inte trivas med en annan katt tror jag. Så det går att göra som jag men... Jag skulle nog också rekommendera två om man nu ändå har plats och vilja för det :)
 
Jag köpte min som kattunge och som ensamkatt :o (men då var hon också den sista ungen till salu i kullen) Och nu skulle hon inte trivas med en annan katt tror jag. Så det går att göra som jag men... Jag skulle nog också rekommendera två om man nu ändå har plats och vilja för det :)
Jo jag läste på någon sida att de helst ska vara två, så det blir två.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 994
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 402
Senast: Nixehen
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 815
Senast: Barbabelle
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
635
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp