katt som ej jagar och äter upp mina marsvin

Jag köpte min som kattunge och som ensamkatt :o (men då var hon också den sista ungen till salu i kullen) Och nu skulle hon inte trivas med en annan katt tror jag. Så det går att göra som jag men... Jag skulle nog också rekommendera två om man nu ändå har plats och vilja för det :)

Blir OT nu utifrån din post, men: Om man är hemma väldigt mycket så finns ju sällan problem att ha en katt ensam . Ffa inte om den är utekatt !

Om man däremot är borta långa dagar (jobbar heltid, ingen annan i familjen hemma /inga andra människor i hushållet osv) och katten är innekatt så anser jag att katter generellt mår bättre av att ha en kompis i hushållet. Det är en myt av rang att katter är ensamdjur/osociala osv .
 
Blir OT nu utifrån din post, men: Om man är hemma väldigt mycket så finns ju sällan problem att ha en katt ensam . Ffa inte om den är utekatt !

Om man däremot är borta långa dagar (jobbar heltid, ingen annan i familjen hemma /inga andra människor i hushållet osv) och katten är innekatt så anser jag att katter generellt mår bättre av att ha en kompis i hushållet. Det är en myt av rang att katter är ensamdjur/osociala osv .
Bra poäng! Människor funkar bra som sällskap.

Jag skaffade min katt medan jag pluggade och hade (och har) pensionerade föräldrar hemmavid, så hon hade mycket sällskap! Nu har livet blivit lite annorlunda dock, men det kunde man inte riktigt förutse och jag tror inte att hon skulle trivas med kattsällskap, utan det är människor och familjen hon behöver.
 
Jag älskar de där bilderna man ser ibland när katten ligger i buren och sover :heart Jag tror åtminstone 2 av 4 skulle ha ihjäl ett marsvin här. Seven och Malla. Bonnie och Chloe brukar mest springa efter när det jagas nått här.
 
Båda mina norska skogkatter hade gladeligen haft ihjäl mina marsvin om de fått chansen. Båda har dragit in möss och fåglar och samlat under en säng. Nu finns bara en skogkatt kvar, men han är fortfarande en stor jägare trots att han fyllt 10 år. Som fler skrivit så tror jag en ragdoll kan passa. Absolut inte norsk skogkatt!
 
Jättekonstig tråd, men har alltid velat ha katt men inte vågat pga mina marsvin. Eller mina och mina, barnens marsvin. Vilken kattunge bör jag välja? raskatt? Jag vill ( eller barnen- den officiella versionen) ha en katt som är lugn, lätt blir tam och inte har så stor jaktinstinkt. Finns det ens en sådan katt?

Tror det är superindividuellt. Min huskatt som är väldigt mycket katt och som lever med oss helt på sina egna villkor, har aldrig ens försökt ge sig på marsvinen utan verkar snarast lite rädd för dem. Så jag tror att du har två alternativ:

  1. skaffa en vuxen omplacering från någon som med säkerhet vet att katten inte jagar marsvin
  2. skaffa en kattunge och var beredd på att kattsäkra marsvinens område (typ lägga kattsäkert tak på buren).
 
Är uppvuxen med både marsvin å katt. Aldrig varit några problem, katterna har aldrig varit intresserade av dem på de sättet. Vi hade öppna burar å det var snarare ofta katten låg å sov i buren i spånet - det var de som var mest ”problematiskt”😂 (Katterna var långhåriga)

Men nä, de har alltid varit en del av familjen å katterna har aldrig visat intresse (vi hade 3 stycken katter å 7 marsvin) ☺
 
Lär dom känna varandra så kan det gå bra. Vi hade råttjagande huskatt och dvärgkanin tillsammans. Katten kunde gå in och sova i kaninburen vars dörr alltid var öppen. En skadad kråkunge som inte rördes av katten.
Ökenråttorna var dock inte att tänka på att ens försöka. Marsvin ligger nog på gränsen att kunna bli kompis. Har man marsvin och skaffar kattunge är det nog inga problem mer än att katten kanske leker lite hårdhänt så skada uppstår.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 963
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 378
Senast: Nixehen
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 675
Senast: Barbabelle
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
630
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp