Katt som inte äter som hon ska

Provar annat 😁
Kantarell äter absolut inte Mjau eller Bozita.
Favoriten nu är Purina Perle duo.
Köp lite olika påsar och variera mellan, kräsna katter vill ha variation.
När du har olika sorters blötmat, byter du bara rakt av utan invänjning? Vi försökte prova Mjau men vår lilla blev lite lös i magen trots att vi drog ut på det flera dagar. Har inte vågat prova det sedan dess..
 
Provar annat 😁
Kantarell äter absolut inte Mjau eller Bozita.
Favoriten nu är Purina Perle duo.
Köp lite olika påsar och variera mellan, kräsna katter vill ha variation.
Jag som kallat henne min gluff-gluff för att hon tidigare ätit allt jag serverat. Att hon plötsligt börjar matvägra är inte likt henne. Har ju trots allt haft henne i ett år och 4/5 månader.

Jag vet inte vad jag ska prova med nu. Har slut på förslag. Hon är dessutom en stor katt som äter mycket.
 
När du har olika sorters blötmat, byter du bara rakt av utan invänjning? Vi försökte prova Mjau men vår lilla blev lite lös i magen trots att vi drog ut på det flera dagar. Har inte vågat prova det sedan dess..

Ja, vi byter rakt av, inga problem med magen alls 😁
Han äter även hundens torrfoder, slickar våra tallrikar, äter mjukost, lite glass osv.
 
Variation efter 3 dagar är inte likt katten.
När det gäller Minnie, jo... Hon har ätit musch som en tok i två dagar 5-8 bullar om dagen, nu har hon inte ätit en enda sen kl 3 i natt när jag var uppe o vacklade. Nu stirrar hon bara på mushen och äter enbart "förhatligt" torrfoder, som i vanliga fall ENDAST är "tilltugg", trots att det är fri tillgång, i stället. :D
 
Jag som kallat henne min gluff-gluff för att hon tidigare ätit allt jag serverat. Att hon plötsligt börjar matvägra är inte likt henne. Har ju trots allt haft henne i ett år och 4/5 månader.

Jag vet inte vad jag ska prova med nu. Har slut på förslag. Hon är dessutom en stor katt som äter mycket.

Paisley åt i princip allt första året, sen hände det från ena dagen till det andra och nu äter hon bara vissa väl utvalda saker. Katter är katter 🙄😂
Men är du orolig är det aldrig fel med en vetcheck.
 
Med Megara byter jag bara, inga problem med magen. Nikita som var kräsen bytte jag också tvärt. Med henne gick jag dock igenom 26 olika sorter/smaker och bytte konstant tills jag hade en kattmatsbutik i skåpet. Hon åt glatt en sort. Jag köpte glatt den, hon slutade att äta samma sort. Jag köpte en ny sort. Hon åt en ny sort. Jag köpte flera av den nya sorten. Hon vägrade att äta den nya sorten. Rince and repeat. Nikita var torrfoder junkie så vi hade en del diskussioner om varför blötmat var att föredra.

Megara får bara Bozita en blandning av fågel och lamm. Samt Sheba när det är lite festligt och om vi sover över någonstans eftersom det inte blir något kladd eller öppnade tetror i kylskåpet.
 
Med Megara byter jag bara, inga problem med magen. Nikita som var kräsen bytte jag också tvärt. Med henne gick jag dock igenom 26 olika sorter/smaker och bytte konstant tills jag hade en kattmatsbutik i skåpet. Hon åt glatt en sort. Jag köpte glatt den, hon slutade att äta samma sort. Jag köpte en ny sort. Hon åt en ny sort. Jag köpte flera av den nya sorten. Hon vägrade att äta den nya sorten. Rince and repeat. Nikita var torrfoder junkie så vi hade en del diskussioner om varför blötmat var att föredra.

Megara får bara Bozita en blandning av fågel och lamm. Samt Sheba när det är lite festligt och om vi sover över någonstans eftersom det inte blir något kladd eller öppnade tetror i kylskåpet.
Våra katter är som Nikita... de skall ha blötfoder men just nu hittar vi inget som duger. Vi har en variant latz men de äter 3 av 4 sorter... :devil: :devil: :devil: :devil: vi har senaste veckan testat typ 5 sorter ingen duger... de tittar på en men hoppa ner från bordet nej det slösar vi inte ens mödan på.
 
Nu har jag bokat en veterinärtid till Lina. Men jag fick ingen tid förrän tisdag nästa vecka då de har sjuka veterinärer på kliniken. Bara hon äter nånting så kan vi klara oss till dess. Slutar hon äta helt så får jag ringa igen och få en akuttid. Får väl byta mat igen för att få henne att äta fram till dess.
 
Nu har jag bokat en veterinärtid till Lina. Men jag fick ingen tid förrän tisdag nästa vecka då de har sjuka veterinärer på kliniken. Bara hon äter nånting så kan vi klara oss till dess. Slutar hon äta helt så får jag ringa igen och få en akuttid. Får väl byta mat igen för att få henne att äta fram till dess.
Bra att du bokat en tid. När en tidigare mycket matglad katt plötsligt matvägrar eller äter dåligt är det något som inte stämmer.
Är katten dessutom överviktig finns det risk för att den utvecklar leverförfettning pga för lågt energiintag.
Ett tips är att prova med extra smakrik och energirik kost fram till besöket, så som Hills a/d eller Royal Canin Recovery. Det behöver de inte äta mycket av för att få i sig det dom behöver. Kokt kyckling, tonfisk på burk för människor samt kokt vit fisk kan du också prova.
 
Bra att du bokat en tid. När en tidigare mycket matglad katt plötsligt matvägrar eller äter dåligt är det något som inte stämmer.
Är katten dessutom överviktig finns det risk för att den utvecklar leverförfettning pga för lågt energiintag.
Ett tips är att prova med extra smakrik och energirik kost fram till besöket, så som Hills a/d eller Royal Canin Recovery. Det behöver de inte äta mycket av för att få i sig det dom behöver. Kokt kyckling, tonfisk på burk för människor samt kokt vit fisk kan du också prova.
Tack för tips!
 
Bra att du bokat en tid. När en tidigare mycket matglad katt plötsligt matvägrar eller äter dåligt är det något som inte stämmer.
Är katten dessutom överviktig finns det risk för att den utvecklar leverförfettning pga för lågt energiintag.
Ett tips är att prova med extra smakrik och energirik kost fram till besöket, så som Hills a/d eller Royal Canin Recovery. Det behöver de inte äta mycket av för att få i sig det dom behöver. Kokt kyckling, tonfisk på burk för människor samt kokt vit fisk kan du också prova.
Är det av någon anledning du rekommenderar tonfisk på burk för människor? Vad jag läst så innehåller det för mycket salter för katter.
 
Nu har vi varit hos veterinären. Katten har tandsten. Sen var lymfkörtlarna lite svullna vilket kunde tyda på tandproblem. Vi ska tillbaka om två veckor, då hon ska sövas, få tandstenen borttagen och få tänderna röntgade. Hittar man tandresorption så tas det dock inte vid det tillfället. Anledningen var att en lång sövning tar mer på katten än två korta sövningar. Veterinären förklarade hur det funkade med proteinerna i kroppen och att det var anledningen till att man inte vill söva så länge.

Blir billigt det här :crazy: Tur att katten är försäkrad.
 
Nu har vi varit hos veterinären. Katten har tandsten. Sen var lymfkörtlarna lite svullna vilket kunde tyda på tandproblem. Vi ska tillbaka om två veckor, då hon ska sövas, få tandstenen borttagen och få tänderna röntgade. Hittar man tandresorption så tas det dock inte vid det tillfället. Anledningen var att en lång sövning tar mer på katten än två korta sövningar. Veterinären förklarade hur det funkade med proteinerna i kroppen och att det var anledningen till att man inte vill söva så länge.

Blir billigt det här :crazy: Tur att katten är försäkrad.

Har du dubbelkollat så att tandvård ingår i försäkringen? Det kan vara lite olika.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
7
· Visningar
216
Senast: Hazel
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
849
Katthälsa Min lillkatt är kräsen. Hon äter inte som hon ska. Jag vet inte riktigt hur mycket hon får i sig, men tror det ligger på runt hälften av...
2
Svar
38
· Visningar
2 502
Senast: KesoNeso
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp