Katt som inte äter?

Speedway

Trådstartare
Pipen matvägrar av någon anledning och jag tänkte kolla om någon här har något klokt att komma med. Han har legat inne på klinik under natten för koll men dom hittar ingen orsak. Blodvärden är ok, tänderna är ok (dom han har kvar, han har FORL har bara huggisarna + en till tand kvar), inget konstig i mun och svalg. Han har varit hyfsat pigg, inga kräkningar, diarréer eller feber.

Vad mer kan vara värt att kolla på? Nu är han hemma och jag har fått med Periactin, som jag ska försöka få i honom för att se om aptiten kommer igång, och även en näringspasta. Han är dock inte lättövertygad med att ta medicin. :crazy:
 
Pipen matvägrar av någon anledning och jag tänkte kolla om någon här har något klokt att komma med. Han har legat inne på klinik under natten för koll men dom hittar ingen orsak. Blodvärden är ok, tänderna är ok (dom han har kvar, han har FORL har bara huggisarna + en till tand kvar), inget konstig i mun och svalg. Han har varit hyfsat pigg, inga kräkningar, diarréer eller feber.

Vad mer kan vara värt att kolla på? Nu är han hemma och jag har fått med Periactin, som jag ska försöka få i honom för att se om aptiten kommer igång, och även en näringspasta. Han är dock inte lättövertygad med att ta medicin. :crazy:

Jag antar att han inte har förstoppning heller? Njurarna kollade? Han får i sig vätska?

Om allt ovanstående är ok hade jag fjäskat som f-n med diverse godbitar som köttfärs osv tills han börjar äta.
 
Jag antar att han inte har förstoppning heller? Njurarna kollade? Han får i sig vätska?

Om allt ovanstående är ok hade jag fjäskat som f-n med diverse godbitar som köttfärs osv tills han börjar äta.


Tack för feedback. :heart
Ingen förstoppning och blodvärdena visar inget avvikande på njurar och lever. Dricker inte självmant just nu men han har ju blivit uppvätskad och fått näringslösning på kliniken. Dock blir han ju så stressad av att vara där så därför tyckte dom att det var bättre att han fick komma hem.
Jag har precis tagit fram några räkor ur frysen. Provade med kycklinglever som han älskar igår innan vi åkte in men han var inte alls intresserad. Så jäkla jobbigt. :(
 
Tack för feedback. :heart
Ingen förstoppning och blodvärdena visar inget avvikande på njurar och lever. Dricker inte självmant just nu men han har ju blivit uppvätskad och fått näringslösning på kliniken. Dock blir han ju så stressad av att vara där så därför tyckte dom att det var bättre att han fick komma hem.
Jag har precis tagit fram några räkor ur frysen. Provade med kycklinglever som han älskar igår innan vi åkte in men han var inte alls intresserad. Så jäkla jobbigt. :(

Funkar Dreamies? Kanske lite lätt krossade med tanke på tänderna?
 
Funkar Dreamies? Kanske lite lätt krossade med tanke på tänderna?

Näe, han vill inte ha nånting. Jag har precis tvångsmatat honom med en liten gnutta av näringspastan. Fick stoppa ner honom i en väska för att överhuvudtaget ha en chans och jag ser inte fram emot nästa tillfälle.
Han har iallfall varit och kissat en gång sedan vi kom hem och det var viktigt att han gjorde sa veterinären.
 
Jag säger som @athena_arabians om det inte finns något fysiskt fel så är det bästa att fjäska som fasiken och om det blir akut använd en spruta för att få i honom något. Kan han ha ont i magen eller strupen? Jag vet att vissa katter får mirtzapin för att förbättra aptiten. Nikita fick det utskrivet även om det inte hjälpte av andra skäl. Nu åt Megara men kräktes upp allt. När vi röntgade så visade det sig att hon hade en inflammation långt ner i matstrupen och jag köpte särskilt smakrik och näringsrik mousse. Hon behövde dock inte antibiotika tack och lov. Gör det ont att svälja är det inte konstigt om Pipen inte vill äta eller dricka.
 
Pipen matvägrar av någon anledning och jag tänkte kolla om någon här har något klokt att komma med. Han har legat inne på klinik under natten för koll men dom hittar ingen orsak. Blodvärden är ok, tänderna är ok (dom han har kvar, han har FORL har bara huggisarna + en till tand kvar), inget konstig i mun och svalg. Han har varit hyfsat pigg, inga kräkningar, diarréer eller feber.

Vad mer kan vara värt att kolla på? Nu är han hemma och jag har fått med Periactin, som jag ska försöka få i honom för att se om aptiten kommer igång, och även en näringspasta. Han är dock inte lättövertygad med att ta medicin. :crazy:
Vad har man kollat och hur?
Har man röntgat mage och kollat efter urinstenar med ul eller något? Tänker att man måste leta efter något som kan göra ordentligt ont? Det måste inte vara urinstopp eller hel förstoppning för att vara väldigt allmänpåverkande.
Yttrar det sig på något sätt mer än matvägran?
Dreglar inte mer än normalt?
Ser avföringen normal ut? Kan ju finnas andra avvikelser än diarré
 
Vad har man kollat och hur?
Har man röntgat mage och kollat efter urinstenar med ul eller något? Tänker att man måste leta efter något som kan göra ordentligt ont? Det måste inte vara urinstopp eller hel förstoppning för att vara väldigt allmänpåverkande.
Yttrar det sig på något sätt mer än matvägran?
Dreglar inte mer än normalt?
Ser avföringen normal ut? Kan ju finnas andra avvikelser än diarré

Ingen röntgen än så länge men det får väl bli nästa steg kanske. Dom har sederat och kollat tänder och svalg/strupe för att se om det fanns något ivägen eller skadat + blodprov och temp.
Han har kissat normalt hela tiden och avföringen har varit som vanligt fram tills han slutade äta.

Dreglar gör han alltid hos veterinären och det tror jag är en stressreaktion men det är inget han någonsin gjort hemma.
 
Jag säger som @athena_arabians om det inte finns något fysiskt fel så är det bästa att fjäska som fasiken och om det blir akut använd en spruta för att få i honom något. Kan han ha ont i magen eller strupen? Jag vet att vissa katter får mirtzapin för att förbättra aptiten. Nikita fick det utskrivet även om det inte hjälpte av andra skäl. Nu åt Megara men kräktes upp allt. När vi röntgade så visade det sig att hon hade en inflammation långt ner i matstrupen och jag köpte särskilt smakrik och näringsrik mousse. Hon behövde dock inte antibiotika tack och lov. Gör det ont att svälja är det inte konstigt om Pipen inte vill äta eller dricka.

Jag har fått två tabletter med Periactin att ge för att öka aptiten men jag tvivlar på att jag har minsta chans att få i honom det. Möjligen om den går att lösa upp i vatten och spruta in så kanske ha får i sig lite.
 
Ingen röntgen än så länge men det får väl bli nästa steg kanske. Dom har sederat och kollat tänder och svalg/strupe för att se om det fanns något ivägen eller skadat + blodprov och temp.
Han har kissat normalt hela tiden och avföringen har varit som vanligt fram tills han slutade äta.

Dreglar gör han alltid hos veterinären och det tror jag är en stressreaktion men det är inget han någonsin gjort hemma.
Okej, jag trodde nog att det var en vanlig sak att göra om man inte hittade uppenbart fel och katten legat inne över natten. Så det borde väl absolut vara nästa steg. Men å andra sidan har jag inte jättemycket erfarenhet.
Jo, de kan ju dregla när de är stressade.
De kan dregla också när de är illamående. Och en katt som är illamående lär ju kunna matvägra.
Inte alltid man kräks för att man mår illa.

Har en katt som en gång antagligen kom åt en väldigt liten mängd giftig växt men inte stor mängd nog för att ge utslag på några prover av njur- och leverpåverkan. Då sade veterinären att det är vanligt att katter dreglar vid illamående. Han dreglade kopiösa mängder i ett par dygn. Men han drack lyckligtvis själv, och det var nog bra med tanke på hur han saliverade.
 
@Cattis_E Han dreglar alltid när vi kommer till veterinärkliniken. Det var samma sak när vi skulle operera bort tänder för några år sedan. Började dregla direkt vi kom dit. Samma sak vi uppföljande tandkoll så han uppskattar verkligen inte veterinärkliniker.

Har funderat på det där med om han kan ha tuggat på någon olämplig växt och det är inte helt uteslutet för han gärna på gräs o s v när vi är ute. Blev din katt ok?
 
Tips från en vän med en kräsen katt, nötblod kan ibland fungera som krydda eller i spruta. Värt ett försök. Kan hittas i frysen hos Willys eller Coop eller så kan du fråga efter det i annan mataffär.
 
@Cattis_E Han dreglar alltid när vi kommer till veterinärkliniken. Det var samma sak när vi skulle operera bort tänder för några år sedan. Började dregla direkt vi kom dit. Samma sak vi uppföljande tandkoll så han uppskattar verkligen inte veterinärkliniker.

Har funderat på det där med om han kan ha tuggat på någon olämplig växt och det är inte helt uteslutet för han gärna på gräs o s v när vi är ute. Blev din katt ok?
Han är helt okej.
Dreglet gav sig inom några dagar och utöver det hade han inte så mycket symptom egentligen. Kanske lite tröttare och mindre aptit.
Ja, jag förstod att han dreglade hos veterinären pga stress.
Var nog lite otydlig. Jag menade mer om han hade ökad salivering konstant. För det hade ju min katt. Men det var fläckar stora som om du hällt ut ett par deciliter vatten på täcket där han sovit ett tag.
 
@Cattis_E Han dreglar alltid när vi kommer till veterinärkliniken. Det var samma sak när vi skulle operera bort tänder för några år sedan. Började dregla direkt vi kom dit. Samma sak vi uppföljande tandkoll så han uppskattar verkligen inte veterinärkliniker.

Har funderat på det där med om han kan ha tuggat på någon olämplig växt och det är inte helt uteslutet för han gärna på gräs o s v när vi är ute. Blev din katt ok?

Vi misstänkte ju änglatrumpet, de tidigare ägarna hade haft en sådan i vårt inbyggda uterum som vi slängde ut direkt vid inflytt. Men de är ju så giftiga att det räckt med väldigt liten bit för en lindrig förgiftning.
Jag har i efterhand också läst en katt som biter i en padda kan salivera kraftigt i cirka ett dygn (min gjorde det dock i flera dagar). Vet inte riktigt hur han skulle kommit åt en padda bara, han gick inte fritt utomhus då men omöjligt är det väl inte.

Men din saliverar ju inte på den nivån, så detta är ju bara en sidnotis.
 
Eftersom Nikita var inkontinent skrev vet ut rinecin till henne och då dreglade hon fruktansvärt pga illamående, fick någonting utskrivet som skulle motverka illamåendet men bestämde mig raskt för att plastad frotté, filtar och täcken över andra ställen och vinäger som sista utväg var det absolut bästa alternativet. Så jag skulle absolut fundera på om han mår illa av någon anledning.
 
@Speedway Om du åker bil till veterinären kan den ju för all del dregla där för den blivit lite åksjuk på väg dit...
Men nu känner jag att det räcker med sidospår om salivering från mig, för det borde märkas även hemma om det var förgiftning med dreggel :D

Berätta gärna hur det går framöver, och om det var så att ni behövde gå vidare med röntgen eller något.
 
Tips från en vän med en kräsen katt, nötblod kan ibland fungera som krydda eller i spruta. Värt ett försök. Kan hittas i frysen hos Willys eller Coop eller så kan du fråga efter det i annan mataffär.

Jag har provat med kycklinglever för det älskar han men inget är frestande just nu. Har lyckats få i honom näringspasta i små mängder + lite tonfiskspad vid tre tillfällen sen vi kom hem men det är under tvång och istoppad i väskan.
 
Jag har provat med kycklinglever för det älskar han men inget är frestande just nu. Har lyckats få i honom näringspasta i små mängder + lite tonfiskspad vid tre tillfällen sen vi kom hem men det är under tvång och istoppad i väskan.
Jag tycker du ska åka tillbaka med honom till vet om han inte kommer igång de närmsta timmarna. För vidare utredning samt lägga matningssond om han inte svarar på aptitstimulerande. Det brukar vara det bästa för katter som vägrar äta på klinik och är svåra att medicinera och mata.
 
Jag tycker du ska åka tillbaka med honom till vet om han inte kommer igång de närmsta timmarna. För vidare utredning samt lägga matningssond om han inte svarar på aptitstimulerande. Det brukar vara det bästa för katter som vägrar äta på klinik och är svåra att medicinera och mata.

Ja, det var det vi diskuterade på kliniken igår när jag hämtade honom.
 
Jag fick en tid idag 12.30 och nu har vi precis kommit hem igen men en sond. Kändes som en väldigt bra veterinär idag, inte samma som förra besöket, och både röntgen och ultraljud är gjort. Klinikens ultraljudsexpert hade tyvärr semester men det veterinären kunde se så var levern aningens liten och eventuellt är leverblodkärlen onormala, kanske en s k shunt. Har fått ny tid för ultraljud den 28/7 när experten är tillbaka .

Dom har även beställt nytt prov på gallsyror för att se om de är normala eller inte men provsvar har inte kommit än.

Nu blir det sondmatning och hålla tummarna att lilla Pipis vill börja äta själv igen. Tack till er som har tagit sig tid. :heart
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 700
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 281
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
39 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp