Katt som kissar fel

Houdinie

Trådstartare
Min kastrerade hanne på 11 år har börjat kissa på konstiga ställen. Han kissar på lådan när jag inte är hemma och bajsar aldrig utanför. När jag är hemma går han runt och skriker på ett speciellt sätt och då sätter jag honom på lådan och då kissar han där. Problemet är på natten när jag sover och inte vaknar av hans skrik.

Nu är det tredje morgonen på en vecka då jag fått torka kiss efter honom. Imorse kissade han på soff-pallen (skinn). I fredags morse kissade han på golvet vid kattställningen och i onsdags morse kissade han i köksslasken.

Han gör det inte på dagarna när jag är på jobbet utan det verkar som om han glömmer var toaletten är när jag är hemma...

Han har inte urinvägsinfektion.
Han dricker ordentligt med vatten.
Jag håller rent i lådan (den duger ju att bajsa i).
Jag ska till veterinären med honom nästa vecka.

Vad ska jag göra? :(
 
Sv: Katt som kissar fel

Jag hade samma problem med min förra hane, det visade sig att han hade kristaller i urinblåsan eller röret. Han ville inte gå på lådan eftersom det förmodligen gjorde så ont att kissa och att han förknippa kattlådan med smärtan. Han skrek väldigt mycket när han blev kissnödig.
 
Sv: Katt som kissar fel

Ska kanske tillägga att det löste sig, krävdes bara medicin och ett special foder som förebygger mot kristaller. Så om det är det är det förmodligen ingen fara =) Lycka till hoppas det löser sig
 
Sv: Katt som kissar fel

11 år är ju ingen ålder egentligen för en katt, så jag gissar - som tidigare skribent - på urinkristaller/urinsten.

Försök kom iväg till vet så snart du kan!

Se sedan till att skura rent platserna väl där katten "misslyckats" och placera gärna ut en eller flera extra lådor under en period.

Min gamla hane gick alltid och pinkade i duschen när han fick problem med "kisseriet", vilket gjorde att jag snabbt kunde sätta in behandling.
Det finns både foder som löser upp kristaller och smärtlindring som vet kan skriva ut som avhjälper problemet.

/Swat
 
Sv: Katt som kissar fel

Jag fick flytta min tid hos vet till imorgon.

Det kan vara fel på njurar eller lever pga ett huggormsbett han fick för 2004, så vet tyckte jag skulle komma in snabbare än först planerat.

Jag tvättar och sanerar olycktplatserna noga och hittills har han inte kissat på samma ställe mer än en gång. När han hade kristaller i urinen 2005 så kissade han i golvbrunnen bara, så detta är ett nytt beteende.

I morse vaknade jag när han hoppade ner från sängen så jag hann lyfta in honom på lådan innan någon olycka skedde.

Min lilla gubbe:
SpiritJan063.jpg


Tillsammans med "lillasyster" (ej släkt):
001-2.jpg

002-1.jpg
 
Sv: Katt som kissar fel

Glömde uppdatera:

Katten är tokfrisk! :)
Alla möjliga tester gjorda och vi kom fram till att det nog är vårkänslorna som spökar. Jag köpte bantningsmat till honom och även en Feliwell. Nu har inga olyckor skett på över en vecka *ta i trä*.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
714
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 639
Senast: cirkus
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 346
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 894
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp