Bukefalos 28 år!

Katt som kissar inne

Youmeoh

Trådstartare
Har börjat få rejäla problem med att vår kattdam kissar inne.
I början kissade hon bara på kläder som låg slängda på golvet, det är ju lätt "åtgärdat" så när vi plockade upp allt som låg på golvet såg det ut att bli bättre. Tills nu i kväll då hon hade kissat i våran säng!
Just nu känner jag mig bara trött och less och bara....bläääääääää!
Vad kan man göra? Kan kastrering få henne att sluta?
Hon är 1½ år, okastrerad (än så länge) och går på lådan och kissar som vanligt också. Det är bara senaste månaden/månaderna hon har börjat hålla på så här :confused:

Som om inte det vore nog har hon då och då börjat morra och bitas mot folk, är allmänt elak mot vår andra stackars lilla katt.
 
Sv: Katt som kissar inne

Ja, kastrering hjälper. Det är vanligt att de bbörjar markera då de blir könsmogen. Har även haft 2 honkatter (mor och dotter) som började kissa på alla möjliga och omöjliga ställen dessa fick förändrat beteende: fräsa, drog sig undan, börja hata att bli lyft och reaagera med ilska då man klappade dem mot bakpartiet. Kastrerade dessa och bad veterinären titta på livmoder och ägggstockar. Båda hade stora äggstockscystor som troligtvis gjort ont. Nu är de glada kastrrater och hur goa som hälst och kissar bara i lådan...
 
Sv: Katt som kissar inne

Själv skulle jag nog ta en tripp till veterinären.
Att den har börjat kissa utanför och dessutom blivit "aggressiv" är ju inget normalt.

Min ena flicka kissade öööverallt när hon blev könsmogen och det gick över när hon kastrerades. Men med tanke på att din är så pass gammal, så känns det mer troligt att det är något annat fel.
 
Sv: Katt som kissar inne

Gör en veterinärundersökning och kastrera sedan, katten mår uppenbart dåligt.
 
Sv: Katt som kissar inne

Hej!
Jag såg att du nämnde att ni hade två katter. Är det rena innekatter? Vem var hos er först? Hur gammal är den andra katten? Har ni mer än en kattlåda?

En jättestor orsak till att katter kissar utanför lådan är att de vill ha en egen låda. Hur konstigt det än låter så är det så. Jag studerar på Etologi och Djurskyddsprogrammet i Skara och har läst en hel del om det här men kan inte ge några svar såhär på rak arm.

Vill du så kan jag kolla lite närmare på det och leta reda på mer information och vidarebefodra den till dig? Men då skulle jag vilja att du besvarar frågorna ovan och berättar så mycket du kan om kattens bakgrund och om det har skett någon form av förändring i boendet på något vis.

Jag skulle precis som många här säger gå till veterinären och kolla så att hon verkligen är helt frisk, det kan ju vara något medicinskt som gör att hon gör såhär. Att kastrera henne är inte heller fel, du minskar risken för framtida problem med livmoder och juvertumörer då.

Lycka till och skicka ett mail om du vill att jag ska läsa på lite och försöka ge lite tips och råd :)

//My
 
Sv: Katt som kissar inne

Om du läser etologi kanske du borde veta att det är väldigt, väldigt vanligt att fertila katter inte är rumsrena och att kastrering och hälsoundersökning snarare är första steget?? Det finns ingen anledning att börja nysta i små störningsmoment om man inte först gör sig av med ett av de "största" problemen i en katts liv.
 
Sv: Katt som kissar inne

Som de andra säger så tror jag att ett veterinärbesök med efterföljande kastrering är en god idé. :)

Vi har en katt härhemma som är väldigt känslig. Så om det blir något som 'rubbar hennes cirklar' så blir hon stressad och det uttrycker hon genom att kissa där hon inte ska. Då gäller det att vi listar ut vad som är felet så att vi kan hjälpa henne. (Hon är kastrerad sen länge och har aldrig varit aggressiv mot något levande, utom mot flugor och spindlar som är hennes dödsfiender ;) Så det är nog en bra tanke att kastrera för att hjälpa både katten och er :))

Nu känner jag inte din katt, men det kan inte vara något hemma hos er som förändrats? Något som ni kanske inte ens tänker på men som blir stort för katten?

Hoppas det löser sig. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Katt som kissar inne

Jag förstår hur du tänker,men faktum är ju att även honor som ska gå i avel kan börja kissa inne.
Kastrering är nog inte det första en person tänker på då.
Att se över miljön och boka tid för undersökning och ev provtagning är sunt.
Katten är ju ett ganska komplext djur som tyvärr svarar med att kissa vid missnöje.
TS Äter katten p-piller eller är det när hon löper som hon kissar på saker?
Isf markerar hon och bara kastrering hjälper då.
Kan ta lite tid att hon slutar efter kastreringen.
Hade en hona som åt p-piller för många år sen.
Minns inte exakt vad det berodde på men hon började löpa 5 dagar efter hon fått sina piller så det blev till att kastrera henne.
Hon både markerade och blev väldigt aggro i humöret.
Ta med din katts humör i samtalet med din veterinär.
 
Sv: Katt som kissar inne

Det är bäst att kastrera så fort som möjligt,blir det en vana att kissa på fel ställen tar det längre tid att få katten att sluta med det.
Är den andra katten okastrerad så kastrera den också.
 
Sv: Katt som kissar inne

Sassy, det var ju precis det jag sa åt henne att göra. "Jag skulle precis som många här säger gå till veterinären och kolla så att hon verkligen är helt frisk, det kan ju vara något medicinskt som gör att hon gör såhär." Men du kanske missade det??
 
Sv: Katt som kissar inne

Halvt kl

Svarar alla:
Katten äter Ppiller, började kissa inne nån månad efter att vi skaffade andra katten.
Kastreras i morgon ( :banana::banana: ) Enligt vet. berodde kissandet mest troligt på att hon markerar sitt revir. Har tack och lov inte kissat inne efter vi beställde tid på kliniken
Ville även kastrera andra katten samtidigt, men det fick vi vänta med tills om en månad (dom ville helst inte kastrera honom innan 7 månader om det inte var akut.)

Ang. humörproblem tror jag kan bero på att hon är en riktig ensamvarg (har alltid varit) och säger ifrån om man stör. Nu när lillen har börjat komma i "puberteten" börjar han vara ordentligt störig mot allt och alla ibland (tack och lov är det snart dags för kastrering även där)

Så nu håller vi tummarna för att skrället ska må prima från och med i övermorgon! (i morgon lär hon ju inte må direkt bra.. :angel: )
 
Sv: Katt som kissar inne

Vad bra!

Jag tror absolut det kommer lugna ner sig när båda är kastrerade. Förrmodligen har hannen börjat bli könsmogen också och honan känner av det och reagerar aggressivt. Att ha två fertila katter, speciellt av olika kön, inomhus orsakar oftast problem så kastrering ska nog lösa det, fast jag förstår inte varför veterinären vill vänta tills hankatten är 7 månader.
Sex månader brukar vara standard att kastrera katten vid och vissa veterinärer kastrerar redan från 12 veckor, det är inte alls farligt eller negativt för kattens utveckling även om en del veterinärer är efter i de nya rönen och föredrar att göra det först vid 6 månader.
 
Sv: Katt som kissar inne

Precis :)
Nä, vi förstod inte heller riktigt, men väntar ändå. Tror det kommer lugna sig betydligt bara tanten blir kastrerad, lillen har inte börjat visa allt för mycket mognad än (som tur är) Skulle vi få allt för stora problem med honom blir det till att åka in tidigare än sagt
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 501
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 786
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 026
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp