katt som kissar utanför lådan.

Buck

Trådstartare
min 2åriga katt kissar utanför kattlådan gång på gång, och det är alltid precis utanför lådan eller så att hälften träffar och hälften hamnar utanför. :banghead: vi har testat en hel del nu, bytte till större låda, ingen skillnad, srn testade vi täckt låda så hon var tvungen att gå helt in. hjälpte inte, kissar fortfarande på kanten el utanför.
tog sen och satte den gamla större lådan bredvid så att det alltid fanns en ren låda, ingen skillnad.. mockar så ofta jag kan, 3-4 gånger om dagen. vi har 2 andra 15+ år gamla katter och de kommer bra överens (lite utfryst är 2åringen kanske pga hennes överskotts energi och hennes sneek attacker mot allt och alla, men det är ingen som "mobbar" 2 åringen, de gamla är bara snälla och försöker ta mer kontakt som att tvätta henne).

när hon var mindre så var det inga problem, detta har kommit för 2 mån sen ca.
varför gör hon såhär? hon är ute mycket och försöker henne ute när jag jobbar för att undvika att hon kissar inne. funderar på att skaffa kattlucka så att hon kan göra sina behov ute när hon vill.

Men har ni varit med om ngt liknande? Vad gjorde ni för att lösa det?
 
Har du testat att ha mindre mängd sand i lådan? Vår katt kissar ofta preciiis utanför lådan, men nu har jag upptäckt att hon verkar låta bli det om det är vad jag tidigare skulle ha sett som lite för lite sand i lådan.
 
Har du testat att ha mindre mängd sand i lådan? Vår katt kissar ofta preciiis utanför lådan, men nu har jag upptäckt att hon verkar låta bli det om det är vad jag tidigare skulle ha sett som lite för lite sand i lådan.
hmm, värt att prova. har just nu mycket sand för att det ska finnas mycket för de gamla att gräva ner sitt i, så 2åringen inte "ser" det och kissar utanför för att det är massa skit i lådan. 2åringen är värdelös när det kommer till att gräva ner sitt, hon bara lämnar det som det är.
men ska tömma ut så det bara är en eller 2 cm i den ena lådan och se om hon föredrar det :D.
tack för tipset!

tar gärna emot mer ;)
 
ja hon är kastrerad när hon var 10 (?) månader tror jag det var.
avmaskkning ska köpas till alla djuren i morgon (skulle gjort det i 2 veckor nu men glömmer alltid det :banghead:)
 
Har du samma sand som vanligt? Är det något annat som har ändrats? Möbler som har flyttats? Renovering? Något djur som har försvunnit eller tillkommit? Någon människa som har flyttat in eller ut? Har grannen någon ny katt? Är hon enbart innekatt eller får hon gå ut också?

Jag hade funderat ordentligt på om det var något som ändrade sig i samband med att hon började kissa utanför. Ofta reagerar katter på i våra ögon småsaker. Det du kan prova är att sätta feliway i något/några vägguttag beroende på hur stort du bor och se om det kan ha någon effekt.
 
Har du samma sand som vanligt? Är det något annat som har ändrats? Möbler som har flyttats? Renovering? Något djur som har försvunnit eller tillkommit? Någon människa som har flyttat in eller ut? Har grannen någon ny katt? Är hon enbart innekatt eller får hon gå ut också?

Jag hade funderat ordentligt på om det var något som ändrade sig i samband med att hon började kissa utanför. Ofta reagerar katter på i våra ögon småsaker. Det du kan prova är att sätta feliway i något/några vägguttag beroende på hur stort du bor och se om det kan ha någon effekt.

Ja jag vet inte hur stor effekt feelway har, vi har ju två sådana alltså en på varje våningsplan. Som tillägg sprayflaska, katten äter dessutom veterinärmat som ska vara avstressande men ändå pölar hon utanför lådan lite då och då. Vi kan inte hitta orsaken till varför det sker, jag kan förstå om många blir frustrerade när man provar allt utan att det ger effekt.
 
Prova att ha ytterligare en kattlåda på något helt annat ställe i bostaden. Kanske är nuvarande plats och låda de andra katternas "revir"?
 
Ja jag vet inte hur stor effekt feelway har, vi har ju två sådana alltså en på varje våningsplan. Som tillägg sprayflaska, katten äter dessutom veterinärmat som ska vara avstressande men ändå pölar hon utanför lådan lite då och då. Vi kan inte hitta orsaken till varför det sker, jag kan förstå om många blir frustrerade när man provar allt utan att det ger effekt.

Ja det är verkligen jättefrustrerande! Jag har en katt som bajsade utanför lådan var och varannan dag under 5-6 års tid. Hon blev liksom aldrig helt rumsren utan satte sig gärna utanför lådan och bajsade och ibland även kissade hon utanför trots att lådan var helt nyrensad. Sedan läste jag här på buke precis när jag hade börjat hänga här att vissa katter föredrar en öppen, stor låda och undret hände! När katterna (då tre till antalet) fick tre stycken riktigt stora öppna lådor varav två stod bara någon meter ifrån varandra och den tredje på andra våningen istället för två stycken stora lådor med huv, en på var våning, så slutade hon bajsa bredvid lådan nästan helt! Visst hände det att hon satte sig utanför ändå någon enstaka gång under några år till men det blev en markant förbättring och nu är det väldigt sällan det händer. Nu börjar hon bli gammal och senil och kan sitta och bajsa, glömma bort det och gå ifrån lådan så att bajset hamnar på golvet men det är på något sätt enklare att ta för jag vet varför hon gör så och det händer inte särskilt ofta.

Jag har också haft en katt som med jämna mellanrum satte sig och kissade i sängen. Gärna mitt i natten när jag var uppe så att jag när jag skulle lägga mig igen la mig i en säng som var dyngsur :yuck: Där fick jag också hjälp ifrån buke när jag läste att katter inte får normal urinvägsinfektion vanligtvis som antibiotika hjälper emot utan att de får inflammation i urinblåsan. Jag bytte veterinär till en som hade koll och så fort han kissade fel så fick han en kur metacam och det gick över omgående.

Ofta tänker man inte på de förändringar man gör och katten protesterar och man förstår inte varför. Då kan det vara väldigt bra att få lite tips och råd här. Att få ett bollplank helt enkelt så att problemen förhoppningsvis kan lösa sig lika enkelt som för oss.

Feliway kan hjälpa om beteendet har uppkommit pga stress eftersom det är feromoner i feliway men annars så hjälper det nog inte. Då är det någon annan förändring som behövs.
 
inget som ändrats, samma sand, samma plats och inga nya djur eller så. nya grannar nen tror inte de har utekatter el hundar.

djup kattlåda har jag funderat på men de gamla katterna ska ju också komma i den :/,15 och 16 år är de och pga tidigare övervikt his den ena så har hon lite knakiga leder.

feliway har jag också tänkt på att ha i tvättrummet (där de har kattlådorna och maten), men vet inte om de kan hjälpa så mycket...
 
Katterna är ute och inne så mycket de vill, ingen kattlucka men de hoppar på dörren då de vill in ;).
2åringen är ofta ute och jagar, rör sig över stort område ut i grannens skog och på fälten.

Har tömt ut mestadels av sanden i ena lådan nu och ska se om det blir någon skillnad. :)
 
inget som ändrats, samma sand, samma plats och inga nya djur eller så. nya grannar nen tror inte de har utekatter el hundar.

djup kattlåda har jag funderat på men de gamla katterna ska ju också komma i den :/,15 och 16 år är de och pga tidigare övervikt his den ena så har hon lite knakiga leder.

feliway har jag också tänkt på att ha i tvättrummet (där de har kattlådorna och maten), men vet inte om de kan hjälpa så mycket...

Jag köpte baljor på Ö&B som jag har som kattlådor. De är billiga och fyller sin funktion bättre än vanliga kattlådor tycker jag. Det är ganska höga kanter på kortsidorna och lägre på långsidorna men kanten är ändå högre än på en vanlig kattlåda och framförallt så är baljorna större. Min gamla katt som är 15,5 år har inga problem att komma i och ur. Hon behöver inte hoppa eller så utan kliver i och ur som på en vanlig kattlåda.

Kanske behöver du fler lådor? Hur många har du nu? Har du bara lådor i tvättstugan eller har du på fler ställen i huset? Hur stort bor du? Får katterna vara överallt? Om man bor stort och katterna får vara överallt så behöver man ofta ha lådor utplacerade på flera ställen i huset. När vi hade tre innekatter (de fick gå ut men det var bara en av dem som ville, de andra två var väl ute fem minuter några gånger om året) så hade vi tre stora baljor som kattlådor. Jag ställde två baljor precis innanför dörren vid groventrén som är mot stallet eftersom de annars revirkissade där för stallkatterna var ju på den sidan och var utanför dörren ibland så att de hörde och kände lukten utav dem. Den tredje baljan ställde jag på övervåningen eftersom speciellt den ena katten helst låg och sov där uppe. Ofta behöver man ha en låda mer än vad man har katter även om man plockar ur lådorna flera gånger om dagen så att lådorna alltid är rena för de har sina revir och det kan vara så att tvååringen helt enkelt inte vågar göra sina behov på lådan för att hen känner att det är de äldre katternas revir. Även om lådan är helt ren så luktar det ju ändå i kattens nos. Du kan också prova att torka ur hela baljan med klorin när du byter ut sanden och då och då torka runt kanterna med klorin. Klorin luktar kattkiss i kattens nos och tar bort bakterier och fräschar upp lådan och jag tycker även att det tar bort revirkänslan så att katterna vågar gå på varandras lådor. När jag hade tre katter inne så hade de en mycket tydlig rangordning och det var bara den katten som var högst i rang som gick på alla lådor. De andra två höll sig till sina respektive lådor och en av dem gick helst ut och gjorde sina behov.

Det kan vara de nya grannarna som har ställt till det för din lilla katt. Allt nytt är skrämmande och det kan räcka att de har innekatter för att rangordningen ska bli annorlunda bland dina katter eller att de helt enkelt vaktar sitt revir på ett annat sätt. Även om dina äldre katter är snälla mot tvååringen så brukar rangordningen ändå vara klar. Vår hona som var högst i rang kunde tvätta den andra honan som var under henne men honan som var underst i rang skulle aldrig våga gå på den ranghögstas låda iallafall.
 
@TinyWiny hur höga är de lådorna på långsidan då? tänker att det behöver vara max 15cm för att katterna inte ska behöva hoppa, 10-15cm kan de klättra över.
 
@TinyWiny hur höga är de lådorna på långsidan då? tänker att det behöver vara max 15cm för att katterna inte ska behöva hoppa, 10-15cm kan de klättra över.

Den är 19 cm hög på långsidan men man har ju iallafall 10 cm sand i så då blir det ju bara 9-10 cm som katten ska över när den ska ut ur lådan/baljan. Att det är högre ifrån utsidan spelar ingen roll för min katt iallafall. Hon kliver i och ur och hon är en normalstor katt på 3,5 kg. Men om det känns för högt för dina katter så finns det säkert en uppsjö utav andra baljor som passar bättre :)
 
det verkar fungera bra med lådan med mindre sand, inget har kommit utanför än så länge :).
ska dock fundera mer på att sätta in en kattlucka :) tror att katterna kan uppskatta det ^_^.
 
suck... stor pöl utanför lådan i morse... men vet inte om det är 2åringen eller ngn av gamlingarna denna gången, för 2åringen var ute i natt men följde med in när jag släppte ut hästarna. och då gick jag i samma veva in och skulle ge katterna fruckost när jag såg pölen :/, så om det är 2 åringen så har hon sprungit in för att kissa utanför :confused: brukar vara tvärt om...
ska tömma ut och fulla på ny sand idag då den ser lite tråkig ut med stelnad kiss sand längst med kanterna. hoppad det bara var det som de klagade på.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 693
Senast: Kaching
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 428
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 114
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Jag vet inte vad som har hänt. Någon av katterna bajsar utanför lådan. Det har hänt fyra fem gånger nu de senaste veckorna. Försöker...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 864
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp