Katt som kräks lite oftare än vad som känns "normalt

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi upplever att en av våra katter (som båda är över 10 år) har börjat kräkas lite oftare än vad som kan anses "normalt". Den är i övrigt pigg och välmående, fin i pälsen och gott hull. Avmaskad för några veckor sedan.
Den äter Royal Canin Sensitive torrfoder (inte 7+, eftersom jag upplevde att båda katterna blev ruggigare i pälsen av den, tolkade det som att det inte var rätt mat för dem), plus vad den fångar själv på sina utepromenader.

Finns det något jag kan prova att förändra själv innan jag drar iväg den till veterinären?
mitt googlande hintade om foderbyte, vad ska jag byta till?
 
Vad är det för kräks och hur ofta?
Är det korthårs eller långhårskatt?
Har vikten förändrats?

Byta foder är nog det sista Jag skulle tänka på med en så gammal katt. Det är inte sannolikt den plötsligt skulle börja kräkas av mat den tidigare tålt
 
Vad är det för kräks och hur ofta?
Är det korthårs eller långhårskatt?
Har vikten förändrats?

Byta foder är nog det sista Jag skulle tänka på med en så gammal katt. Det är inte sannolikt den plötsligt skulle börja kräkas av mat den tidigare tålt
Det är en korthårig katt och precis som jag skrev ovan så mår den bra och är i gott hull, samma hull som den brukar ha. Den kräks upp maten, det har den alltid gjort, då och då men lite oftare just nu.

Dr.Google (dvs, flera källor, t.ex djursjukhuskedjor) säger att det kan bero på problem med mag-tarmkanalen. Och att man kan börja med att prova att byta foder, alternativt testa "skonkost" några dagar. (min tolkning är dock att det kanske mer är om katten i övrigt verkar sjuk och det gör inte min kisse)
Evidensia skriver följande:
1606665024721.png

Det som beskrivs där är inget jag känner igen hos min katt, så jag tänkte testa huskur först. Dvs foderbyte.
 
Vi upplever att en av våra katter (som båda är över 10 år) har börjat kräkas lite oftare än vad som kan anses "normalt". Den är i övrigt pigg och välmående, fin i pälsen och gott hull. Avmaskad för några veckor sedan.
Den äter Royal Canin Sensitive torrfoder (inte 7+, eftersom jag upplevde att båda katterna blev ruggigare i pälsen av den, tolkade det som att det inte var rätt mat för dem), plus vad den fångar själv på sina utepromenader.

Finns det något jag kan prova att förändra själv innan jag drar iväg den till veterinären?
mitt googlande hintade om foderbyte, vad ska jag byta till?
Om det här har pågått längre än 2 veckor hade jag tagit in katten till veterinären för att kolla värdena. Både njur- och leversjukdomar börjar oftast visa sig som att katten börjar kräkas lite oftare än normalt. De är fullständigt behandlingsbara och ju tidigare man fångar upp den nedsatta funktionen desto bättre.
 
Det är en korthårig katt och precis som jag skrev ovan så mår den bra och är i gott hull, samma hull som den brukar ha. Den kräks upp maten, det har den alltid gjort, då och då men lite oftare just nu.

Dr.Google (dvs, flera källor, t.ex djursjukhuskedjor) säger att det kan bero på problem med mag-tarmkanalen. Och att man kan börja med att prova att byta foder, alternativt testa "skonkost" några dagar. (min tolkning är dock att det kanske mer är om katten i övrigt verkar sjuk och det gör inte min kisse)
Evidensia skriver följande:
Visa bifogad fil 60739
Det som beskrivs där är inget jag känner igen hos min katt, så jag tänkte testa huskur först. Dvs foderbyte.

Det är nog snarare vid hastigt uppkomna problem. Av det du beskriver skulle jag boka tid för senior koll, och de till att njur- och levervärden kollas.

Sen kan det ju tex vara så att katten alltid haft en känslig mage iom att den alltid kräkts men mindre, och att detta försämras? Då kan ju foderbyte hjälpa. Men definitivt så att veterinär bör kolla innan man privat själv.

Hoppas det är något lättlöst!
 
Min ena katt (korthårig och pälsen ser helt vanlig ut) har mycket underull i sin päls. Han har i perioder problem med hårbollar, och kan då kräkas mycket (dvs ofta) innan hårboll till slut kommer upp. I hans fall hjälper det delvis om jag borstar honom med en furminator (men jag lär göra det nästan dagligen isf. Det är verkligen stora mängder ull som kommer loss då, när det är som mest blir det som en löst kramad snöboll..). Kattmalt kan också delvis hjälpa.

Förutom njurar/lever, så kan tandproblem orsaka kräkningar. Om de har ont i munnen kan en del katter äta som vanligt men tugga dåligt alt äta väldigt fort istället vilket kan leda till att maten kommer upp, enligt "min tandveterinär".

Något du kan prova om du vill se till maten, är att testa att servera mindre portioner men oftare i några dagar. Det har jag fått göra emellanåt med min ena, när han mått illa av olika skäl (tips från veterinären då). Vet inte om det kan mildra i ditt fall, men tänkte iaf nämna det på tema illamående/kräkningar.
 
När min förra katt fick njurproblem kräktes han vatten, genomskinligt, flytande och inte minsta matbit i. Nåt år senare började han kräkas upp mat, både smält och osmält. Veterinären undersökte men hittade inget som var fel, värdena låg bra(för honom) osv. Vi började med att testa skonkost några veckor och kräkningarna slutade direkt.
Jag skulle dock i ditt fall börja med veterinär, för säkerhets skull.
 
Jag skulle definitivt ta katten (särskilt som den är äldre) på seniorkoll där en vet kan ta blod och urin, kolla tänder och liknande (from 10 år så bör man göra en seniorkoll en gång per år). Men tills du kan ta in den. Dricker, går på lådan, kissar och bajsar den normalt? När Megara kräktes så fick hon först ingen mat för att magen skulle ges tid att lugna sig, sedan gav jag på FirstVet inrådan skonmat, små, små portioner ofta av kokt vitfisk och kyckling, en tesked i början för att sedan långsamt öka mängden.

Sedan fick hon skonkost i små burkar drygt en vecka och jag röntgade även mage och hals. Visade sig att hon hade magkatarr och det krävdes inte mer behandling, tack och lov.

Jag skulle absolut inte börja laborera med ny kattmat, särskilt som det ska vänjas in långsamt i små portioner.
 
Veterinär nu. Har de problem med tänderna kan det ge kräkningar för att de hetsäter pga smärtan. Det kan som andra sagt vara begynnande njur- och leverproblem också.

En så gammal katt som får sådana problem leker man inte huskurer med.

Edit: Det med hetsätningen såg jag med Missia när hennes tänder blev sämre (hon opererades två gånger för dem med gott resultat).
 
Vi upplever att en av våra katter (som båda är över 10 år) har börjat kräkas lite oftare än vad som kan anses "normalt". Den är i övrigt pigg och välmående, fin i pälsen och gott hull. Avmaskad för några veckor sedan.
Den äter Royal Canin Sensitive torrfoder (inte 7+, eftersom jag upplevde att båda katterna blev ruggigare i pälsen av den, tolkade det som att det inte var rätt mat för dem), plus vad den fångar själv på sina utepromenader.

Finns det något jag kan prova att förändra själv innan jag drar iväg den till veterinären?
mitt googlande hintade om foderbyte, vad ska jag byta till?
Kollade du vilka parasiter katten hade innan avmaskningen? Jag tänker att medlet du använde kanske inte tog de parasiter katten hade?

Annars är min erfarenhet att katter mycket väl kan förändras i sitt matbehov när de blir äldre. Deras mag-tarmkanal åldras ju med och precis som äldre hästar eller människor kan behöva anpassad kost så kan katter behöva det med. Det behöver inte handla om rena allergier utan om ett förändrat behov. Mer lättsmält, mer lätt tuggat eller annat. Jag hade testat med vanliga mjau blötmat i första hand.

Om du inte redan har kollat vilka parasiter katten har och har avmaskat utefter det så hade det varit steg ett för mig. Steg två är att boka seniorkoll hos veterinären. Koll på lever och njurar men också tänderna. Tuggar katten dåligt blir det lätt att de kräks.
 
Veterinär nu. Har de problem med tänderna kan det ge kräkningar för att de hetsäter pga smärtan. Det kan som andra sagt vara begynnande njur- och leverproblem också.

En så gammal katt som får sådana problem leker man inte huskurer med.

Edit: Det med hetsätningen såg jag med Missia när hennes tänder blev sämre (hon opererades två gånger för dem med gott resultat).

Tack för den här infon! Jag ska genast boka en tandkoll för en av mina 9-åringar som då och då hetsäter och kräks.
 
Gör man kollen innan katten blivit alltför dålig går det ju oftast att göra något åt det. Min katt fick ju flera år extra tack vare att jag kollade henne regelbundet :)
Precis! Men, jag blir lite fundersam, min veterinär kollar alltid tänderna i samband med den årliga vaccinationen. Det ingår liksom i den årliga undersökningen. Inte med sövning men en okulär koll. Gör inte alla veterinärer det?
 
Min vet kollar igenom tänderna och klämmer igenom + blod och urin vid den årliga kontrollen när hon vaccineras. Problemet med Megara är att hon blir så upprörd att det är svårt även om veterinären är bra på att kolla. För att titta i mer detalj, öron, klämma, dra i benen försiktigt rakt bakåt för att kolla eventuell stelhet (jag ville att det skulle kollas eftersom hon klättrar heller än hoppar, hon har inte problem med att hoppa men är inte lika bra som Nikita var som satt ovanpå dörren och garderoben) så behöver hon lugnande.

Eftersom hon haft problem med inflammation i luftvägarna vill jag gärna att vet kollar det, men det går inte eftersom han har handske och hon kränger med alla fyra par klor och en uppsättning tänder :meh: Så det som kan kollas, kollas. Att sedera undviker jag om det inte är uppenbart nödvändigt som vid UL. Sista gången hon var inne var det för att UL hennes mage och då kunde han titta i mer detalj och tog en av hennes framtänder med en pincett eftersom den såg lite ful ut men annars såg allt perfekt ut. Eftersom burmor har dåliga tänder (ett arv från siameserna) och jag är nojig blir det i framtiden besök på tandkliniken för att röntga, ta bort eventuell tandsten och allmänt sanera. Men just nu tycker jag det är onödigt och hon har sederats tillräckligt redan i sitt liv.
 
Jo, men är det inte så att till exempel forl behöver röntgen för att synas innan det blir riktigt illa?
Jo, såklart, men att överhuvudtaget kolla i munnen ger ledtrådar för en kunnig veterinär även om man behöver gå vidare med röntgen för att veta helt säkert om/vad som är fel. Jag känner dock att det är överkurs att röntga djuren varje år om det skulle finnas något som inte syns vid en okulär undersökning när inga märkbara/synliga problem finns.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har en katt på sju månader, kastrerad, som får dubbelt så mycket Mush som det står på förpackningen, plus blötmat ibland när jag...
2
Svar
36
· Visningar
10 905
Senast: MJLee
·
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 219
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 354
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp