Katt som kräks?

Gnapp

Trådstartare
Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började det", men nu kräks han några gånger i veckan. Nio år, innekatt (men går ut på promenader i koppel). Bortsett från kräkningarna känns han som en pigg katt; han äter, går på låda, rör sig normalt.

Han har ätit torrfoder (fri tillgång) och blötmat (liten portion morgon och kväll). Just nu äter han Royal Canin hypoallergenic torrfoder och något slags rispudding (som han är måttligt förtjust i) som blötmat, inget annat, på veterinärens rekommendation.

Han har FORL och är opererad två gånger. Efter senaste operationen, i våras, gick han ner lite i vikt, och fick då mer blötmat ett tag. Nu är han uppe i "lite rund" igen.

Vi har varit hos veterinär. Blodprover (njurar, lever och sådant, plus B12 och folsyra) ser bra ut och de har inte sett/känt något annat. Närmaste gissningen från deras sida är magkatarr. Han har fått en medicin (andapsin) men den verkade inte hjälpa, och gör livet komplicerat (han ska inte äta en timme före och en timme efter medicinen som han ska få två gånger om dagen; morgnarna blir stressiga) så han får inte den längre. Vi kan få remiss in till Ultuna för ultraljud, men han blev väldigt stressad förra gången vi var in, för ett gång år sedan, både av bilresa och att vara där, så vi har inte bokat in det än.

Det är rätt välsmält mat han kräks upp. Annars hade jag gissat på dåligt tuggat torrfoder, men det ser det inte ut som.

Några tips?
 
Just ja: vi har en katt till, som emellanåt är en liten pest; inte så han ger sig på M, men han hoppar fram och skräms, och M backar. Jag vet inte om det kan vara relaterat (veterinären tror inte det) men lika bra att lägga till information...
 
Jag gav Losec när min stora katt kräktes mycket. Det gick bra, i kombination med foderautomat slutade hon kräkas.
Men hon hade inte fri tillgång.

Kan det vara att kisse äter för mycket, för snabbt?
 
Jag gav Losec när min stora katt kräktes mycket. Det gick bra, i kombination med foderautomat slutade hon kräkas.
Men hon hade inte fri tillgång.

Kan det vara att kisse äter för mycket, för snabbt?
Jag tror inte han äter för snabbt eller mycket; det matchar inte riktigt det jag ser. Och fri tillgång är litegrann för att motverka det där med att äta mycket; om han alltid har mat blir det inte så spännande att kasta i sig den.

Men vi håller på att vänja in andra katten på foderautomat också, så man kan börja ha mer koll på både vad båda äter och hur mycket. Andra katten är dock väldigt kinkig när det gäller mat, så det lär ta ett tag, i synnerhet nu när man verkligen inte kan ha godsaker framme i automaten. Men vi jobbar på det. (M lärde sig väldigt fort hur foderautomat funkar men det räcker ju inte att han kan det; andra kisse behöver också mat...)
 
Jag gav Losec när min stora katt kräktes mycket. Det gick bra, i kombination med foderautomat slutade hon kräkas.
Men hon hade inte fri tillgång.

Kan det vara att kisse äter för mycket, för snabbt?
...och vi har fått recept på omeprazol att testa. Jag vill bara vänta ett litet tag så vi ser om omläggningen av maten får effekt först, så man gör en ändring i taget.
 
Ultraljud är en bra ide. Veterinären kan lämna ut gabapentin (100 mg oavsett vikt) som ges mot stressen 1-2 timmar före besöket.
 
Omeprazol är väldigt effektivt men ska inte ges under någon längre tid då den stänger av/förstör protonpumparna i magen. Andapsin är så mycket snällare. Visst är det lite knöl med att det ska ges minst en timme innan djuret äter (jag ger just nu andapsin fyra gånger/dag och foder lika många gånger till min hund och ja, det gäller att komma ihåg och det är lite mixter) men jag tar hellre det böket än ställer till det än mer i magen.

Jag hade först tagit fullständigt parasitprov och sedan bett om gastroskopi och röntgen för att reda ut vad som felas.
 
Omeprazol är väldigt effektivt men ska inte ges under någon längre tid då den stänger av/förstör protonpumparna i magen. Andapsin är så mycket snällare. Visst är det lite knöl med att det ska ges minst en timme innan djuret äter (jag ger just nu andapsin fyra gånger/dag och foder lika många gånger till min hund och ja, det gäller att komma ihåg och det är lite mixter) men jag tar hellre det böket än ställer till det än mer i magen.

Jag hade först tagit fullständigt parasitprov och sedan bett om gastroskopi och röntgen för att reda ut vad som felas.

Ultraljud görs innan gastroskopi. Ultraljud är ofta att föredra framför röntgen, lite beroende på men nästan alltid.
 
Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började det", men nu kräks han några gånger i veckan. Nio år, innekatt (men går ut på promenader i koppel). Bortsett från kräkningarna känns han som en pigg katt; han äter, går på låda, rör sig normalt.

Han har ätit torrfoder (fri tillgång) och blötmat (liten portion morgon och kväll). Just nu äter han Royal Canin hypoallergenic torrfoder och något slags rispudding (som han är måttligt förtjust i) som blötmat, inget annat, på veterinärens rekommendation.

Han har FORL och är opererad två gånger. Efter senaste operationen, i våras, gick han ner lite i vikt, och fick då mer blötmat ett tag. Nu är han uppe i "lite rund" igen.

Vi har varit hos veterinär. Blodprover (njurar, lever och sådant, plus B12 och folsyra) ser bra ut och de har inte sett/känt något annat. Närmaste gissningen från deras sida är magkatarr. Han har fått en medicin (andapsin) men den verkade inte hjälpa, och gör livet komplicerat (han ska inte äta en timme före och en timme efter medicinen som han ska få två gånger om dagen; morgnarna blir stressiga) så han får inte den längre. Vi kan få remiss in till Ultuna för ultraljud, men han blev väldigt stressad förra gången vi var in, för ett gång år sedan, både av bilresa och att vara där, så vi har inte bokat in det än.

Det är rätt välsmält mat han kräks upp. Annars hade jag gissat på dåligt tuggat torrfoder, men det ser det inte ut som.

Några tips?
Min ena katt kan knappt äta någon blötmat alls utan att kräkas. Men uppfattar det som att din gjort det utan problem tidigare?
Kräks han även om han bara får torrfoder?
Jag ger honom alltid pyttelite blötmat tillsammans med torrfoder när de andra får blötmat, då kräks han bara enstaka gånger.
Mina får inte blötmat varje dag i och för sig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 081
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
920
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Jag funderar lite på hur man göra rent praktiskt om man behöver kattvakt. Grannen som jag kan fråga om det bor 10 minuter bort, enkel...
2
Svar
29
· Visningar
2 368
Senast: Wille
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp