Katt som kräks

R

Raderad medlem 124573

Nu är mina idéer slut….. Har en 7 månaders kattunge som har haft magproblem hela sitt liv. Jag tog över henne när hon var ca 4 mån från en familj som köpte henne på fb och ”tröttnat” på just magen.
Hon är utredd på längden och bredden och det enda vi eg hittat är lite förtjockad vägg i magsäcken. Hon mår idag bra, fin i päls och hull, pigg och glad osv. Men dessa kräkningar gör mig smått desperat. Hon får idag ”gastro kitten” (vi har testat det mesta i foderväg) 3-4 ggr/dag. Tyvärr tillåter inte min livssituation att det blir EXAKT samma tider varje dag, men jag sprider ut måltiderna så mkt det går.

Kräkningarna kommer oftast direkt efter att hon ätit. Min teori är ngn form av kronisk magkatarr men jag måste ju klura ut hur jag håller det i schack på bästa sätt…..

Förslag? Tips? Ngn med erfarenhet?
Jag har kontakt med duktiga veterinärer såklart men många här inne sitter ju på mkt visdom och kanske har ngt tips vi inte tänkt på. Hit me!
 
Har själv en "magkatt" som håller sig hyfsat bra på RC digestive. Ger 1/2 påse blötmat morgon och kväll + fri tillgång på torrfoder.
Hade gärna gett mer blötmat, men hon äter inte mer.

Har själv försökt med gastro och det fungerade inte på min katt.
Nu är RC digestive för vuxna katter, men det kan vara en idé att pröva även på kattunge.
 
Har själv en "magkatt" som håller sig hyfsat bra på RC digestive. Ger 1/2 påse blötmat morgon och kväll + fri tillgång på torrfoder.
Hade gärna gett mer blötmat, men hon äter inte mer.

Har själv försökt med gastro och det fungerade inte på min katt.
Nu är RC digestive för vuxna katter, men det kan vara en idé att pröva även på kattunge.
Tack! Jag tror vi provat även det men det var ju ett tag sedan och det verkar gå lite i perioder vad som funkar så klart värt att testa igen
 
Har du provat blötfoder? Då tex ex digestive, antingen bara blötfoder om hon äter tillräckligt eller i komb med torrfoder. Fri tillgång?
 
Har du provat blötfoder? Då tex ex digestive, antingen bara blötfoder om hon äter tillräckligt eller i komb med torrfoder. Fri tillgång?
Ja vi varierar med Gastro blötfoder. Hon gick även på musch en period men det slutade hon äta efter ett tag…. Fri tillgång har inte funkat tidigare men jag kanske ska våga prova igen. Det borde ju vara bättre att hon inte går hungrig mellan måltiderna tänker jag 🤷🏻‍♀️
 
Ja vi varierar med Gastro blötfoder. Hon gick även på musch en period men det slutade hon äta efter ett tag…. Fri tillgång har inte funkat tidigare men jag kanske ska våga prova igen. Det borde ju vara bättre att hon inte går hungrig mellan måltiderna tänker jag 🤷🏻‍♀️
Just RC digestive fungerar faktiskt bra att ge fri tillgång på åt de katter jag prövat.
Det är lite större bitar som tar längre tid att tugga + att de är platta med ett hål i mitten vilket gör att de tar ännu längre tid att äta.

Sen går det ju självklart inte att garantera någonting, men kanske en idé att pröva?
 
Just RC digestive fungerar faktiskt bra att ge fri tillgång på åt de katter jag prövat.
Det är lite större bitar som tar längre tid att tugga + att de är platta med ett hål i mitten vilket gör att de tar ännu längre tid att äta.

Sen går det ju självklart inte att garantera någonting, men kanske en idé att pröva?
Just RC digestive fungerar faktiskt bra att ge fri tillgång på åt de katter jag prövat.
Det är lite större bitar som tar längre tid att tugga + att de är platta med ett hål i mitten vilket gör att de tar ännu längre tid att äta.

Sen går det ju självklart inte att garantera någonting, men kanske en idé att pröva?
Ja kanske det. Risk att det blir stökigt i övergångsperioden bara, att hon äter för mkt och magen hamnar i olag bara därför. Innan hon hinner lära sig att man inte behöver kasta i sig mat 🤔
 
Ja kanske det. Risk att det blir stökigt i övergångsperioden bara, att hon äter för mkt och magen hamnar i olag bara därför. Innan hon hinner lära sig att man inte behöver kasta i sig mat 🤔
Eller så ger du till en början mindre portioner så ofta du kan.
Katter behöver inte mat exakt samma tidpunkt varje dag. Det viktigaste är att matskålen inte är tom för länge.
Sen kan du ju också försöka med olika aktiveringsskålar. Finns ett flertal olika på exempelvis zooplus.
 
Eller så ger du till en början mindre portioner så ofta du kan.
Katter behöver inte mat exakt samma tidpunkt varje dag. Det viktigaste är att matskålen inte är tom för länge.
Sen kan du ju också försöka med olika aktiveringsskålar. Finns ett flertal olika på exempelvis zooplus.
Ja jag beställde just en foderautomat, så kan jag ställa in så hon får mat ofta även när jag inte är hemma. Jag måste ju liksom jobba så hur jag än gör blir det ett uppehåll på iaf 8-9h…. Och så slipper jag gå upp på natten också 👍🏼😅
Men en aktiveringsskål är ju också en bra idé
 
Min magkatt behövde få mat ofta, helst så ofta som möjligt och då ganska lite åt gången. Han fick hills i/d och hade fri tillgång på torrfodret så att han kunde gå och knapra lite (åt inga mängder, men petade i sig lite under dagen) och så fick han blötmaten 6 gånger om dagen (ca vid 4.30, 8.00, 12.00, 15.30, 18.00, 22.00). Om vi hade semester eller något var hemma hela dagen så fick han i princip när han ville, han var ändå tunn så vi behövde inte vakta vikten.

Min kille var tyvärr så trasig på insidan att han tillslut fick somna in för det gick inte längre, men att ge honom mat ofta och lite åt gången var det som fungerade bäst. En kort period var han faktiskt helt bra i magen, tills magen inte längre fixade det fodret heller.
 
Beklagar 😢 Jag vill prova att ha fri tillgång men övergången känns läskig….. Jag tänker att varje gång magen ”kraschar” är dåligt på lång sikt. Så vill undvika så många återfall som möjligt…. Men med hjälp av foderautomaten kan jag ju sprida ut små mål över en väldigt stor del av dygnet 👍🏼Tjock är hon inte så jag behöver inte begränsa mängden av den anledningen iaf 🙏🏼
 
Beklagar 😢 Jag vill prova att ha fri tillgång men övergången känns läskig….. Jag tänker att varje gång magen ”kraschar” är dåligt på lång sikt. Så vill undvika så många återfall som möjligt…. Men med hjälp av foderautomaten kan jag ju sprida ut små mål över en väldigt stor del av dygnet 👍🏼Tjock är hon inte så jag behöver inte begränsa mängden av den anledningen iaf 🙏🏼
Förstår faktiskt inte riktigt din rädsla för fri tillgång.
Förstår helt och hållet din oro, men just fri tillgång leder sällan till några problem ... annat än att katten riskerar att bli för tjock....
Hetsätning kan också förekomma i och för sig, men sällan hos kattungar där rekommendationen ofta är just fri tillgång.
 
Förstår faktiskt inte riktigt din rädsla för fri tillgång.
Förstår helt och hållet din oro, men just fri tillgång leder sällan till några problem ... annat än att katten riskerar att bli för tjock....
Hetsätning kan också förekomma i och för sig, men sällan hos kattungar där rekommendationen ofta är just fri tillgång.
Det är inte fri tillgång jag är rädd för, mina katter har alltid haft det tidigare och den äldre katten har det fortfarande.

Rädslan kommer av att vi testat det tidigare även på den lilla och det inte har funkat…. Men mest är jag rädd för perioden i övergången när hon kommer att ”hetsäta” (för det gör hon). Att magen då hinner krascha innan hon lärt sig att maten inte försvinner. Hon var också väldigt lös i magen tidigare, och det fick vi ordning på genom ett väldigt strikt kostschema. Så det är liksom problem i båda ändar även om avföringen just nu är väldigt stabil 🙏🏼
 
Det är inte fri tillgång jag är rädd för, mina katter har alltid haft det tidigare och den äldre katten har det fortfarande.

Rädslan kommer av att vi testat det tidigare även på den lilla och det inte har funkat…. Men mest är jag rädd för perioden i övergången när hon kommer att ”hetsäta” (för det gör hon). Att magen då hinner krascha innan hon lärt sig att maten inte försvinner. Hon var också väldigt lös i magen tidigare, och det fick vi ordning på genom ett väldigt strikt kostschema. Så det är liksom problem i båda ändar även om avföringen just nu är väldigt stabil 🙏🏼
Tack för svar. Då förstår jag.
Det här med hetsätning är inget roligt.
Min ena katt (den med magproblem) har tyvärr fått sådana tendenser.
Försökte med aktiveringsskålar, men hon svalt hellre än "jobbade" för maten.
Slutade med att hon bara spydde vatten.
Nu är hon bättre, ger torrfoder ca 4 gånger per dag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
35 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp