Bukefalos 28 år!

Katt som mår dåligt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marty

Trådstartare
Jag är inte den som brukar skriva en massa inlägg om problem jag har här på forumet, men nu har jag en katt på 6 år som mår dåligt och det är grymt jobbigt att se henne. Jag behöver med andra ord mest ventilera mig lite.

Sjukdomsbild: Hon har gått ned i vikt från tjock, till ganska normalviktig (ca 1 kg nedgång) på ca en månad. I slutet av förra veckan märkte jag att hon var väldigt hängig. Hon åt inte, ville inte gosa och gick gärna undan för att sova.

I måndags ringde jag veterinär och fick tid i tisdags. Då hade jag bara fått i henne lite torrfoder, några godisbitar och lite sås från blötmat på hela helgen. Självklart var hon uttorkad. Blodprover togs som visade på onormala levervärlden och lite allmänt dåliga blodvärden. Hon fick dropp på plats, samt antibiotika och någon levermedicin att ge hemma. Vi fick order att vi måste få i henne mat. Hill´s A/D foder. Tyvärr äter hon inte blötmat så enda sättet att få i henne mat just nu är att mata henne med spruta. Då blandar jag maten med vatten och ger henne.

Det går väl sådär att mata med spruta... men vi kämpar på. Jag känner mig så hemsk och elak som tvingar i henne mat. Vi har egentligen inte förstått varför hon slutat äta heller. Jag har försökt med det mesta i matväg, men allt ratar hon. Ibland tar hon in det i munnen och spottar ut det igen ganska snabbt. Jag börjar fundera på om det gör ont att tugga, men de kunde ju inte se något på tänderna på veterinären vid en första koll. Just nu känns läget väldigt mörkt. Jag måste få i henne maten för att levern inte ska ta mer stryk. Gör jag inte det var den enda vägen enligt veterinären att operera in en sond, och det vägrar jag göra. Då får tyvärr min älskade vän sedan 6 år tillbaka somna in, vilket jag absolut inte vill. Man känner sig så hjälplös, när allt man vill är att hjälpa.

Pepp, tips, funderingar? Någon?
 
Sv: Katt som mår dåligt

Gjordes det inga mer undersökningar hos veterinären än blodprov? Ingen röntgen och/eller ultraljud av magen? Endoskopi i matstrupen?
Varför får hon antibiotika? Visade blodproven på bakterieinfektion?
 
Sv: Katt som mår dåligt

Nej, det var bara blodprov. Antibiotikan får hon för att levervärdena kan bero på infektion enligt vet.
 
Sv: Katt som mår dåligt

har du provat ge såna där godisstavar från vitakraft? De brukar vara rätt oemotståndliga. Tycker det låter konstigt att bara ta blodprov? Tänderna som du själv säger eller om det är stopp i systemet nånstans. Går den på toa?
 
Sv: Katt som mår dåligt

Jag har provat godisstavarna från whiskas som brukar gå ner, men hon hade lite problem med att tugga dem trots att jag delade dem. Provade med makrill i tomatsås idag (vilket hon brukar älska) men nej, några slick och sen fick det vara.

Hon kissar som hon ska, men har inte bajsat vad vi har sett. Dock tror jag inte att hon fått i sig något dåligt då hon är väldigt kräsen i vanliga fall också... Hon är inte öm när man klämmer på henne heller.
 
Sv: Katt som mår dåligt

Vår katt slutade en dag plötsligt äta och hon hade svårt att få ner maten, veterinären hittade då ett grässtrå långt ner i halsen som hindrade henne att svälja och äta normalt. Kollade vet munnen och halsen noga att ingenting satt fast? Vår kisse blev också väldigt loj och uttårkad fort. Det var ju inte så konstigt...
 
Sv: Katt som mår dåligt

Det är inte alla veterinärer som har röntgen och ultraljud, men med en klinisk undersökning och ett blodprov kan man komma väldigt långt ändå. Med andra ord behöver det inte vara en halvdan insats av veterinären. Misstänker man en åkomma som kräver bilddiagnostik eller intensivvård får man i så fall remittera vidare, men man har väl bedömt att det inte behövs i dagsläget.

Ofta blir de piggare ganska fort efter att ha fått vätska och antibiotika (under förutsättning att det är en infektion, och att det i så fall är en sort som tar den aktuella bakterien). Så håll ut!!
 
Sv: Katt som mår dåligt

Vår ena katt blev ungefär som din för ett tag sedan. Hon hade också höga levervärden och fick antibiotika och mår nu tack och lov bra igen. Orsaken till att de inte vill äta när de har problem med levern är för att de ofta mår väldigt illa då. Det man får göra är att försöka tvångsmata och lura i dem allt man kan komma på. Det våran katt till slut åt var vanlig mjau burkmat.

Eftersom du inte vet varför katten fick höga levervärden så fundera på om det kan vara något katten har ätit. Jag kom fram till att det förmodligen berodde på att hon hade ätit av en lyckoklöverblomma vilka är giftiga. Det är många vanliga blommor som är giftiga och många katter äter ju gärna på blommorna.

Hoppas att din katt snart mår bra igen :)
 
Sv: Katt som mår dåligt

Har inte skrivit på flera år så jag fick skapa ett nytt konto, men vill så gärna berätta detta för dig.
Vår gammeltant (snart 15 år, innekatt) ville för en månad sen inte äta (tittade på maten men gick igen), dreglade lite, var hängig och tappade vikt från 3,5 kg till 3. Mycket för en liten katt, hon blev tunn och såg allmänt "risig" ut. Vi trodde det var njurarna eftersom hon är gammal och hon luktade illa ur munnen. Hon brukar "prata" mycket med var tyst.
Åkte till vet som behöll henne över natten och gav henne vätskedropp eftersom hon var lite uttorkad. Njurar och levervärde bra men lite förhöjd sänka.
Vet misstänkte en virusinfektion som kan ge ont i hals och mun precis som för oss människor. Hon fick komma hem och vi skulle återkomma om hon inte blev bättre inom en vecka (eller om hon blev akut sämre).
Vi sprutade henne med laktosfri grädde (eftersom många vuxna katter inte tål laktos, ville inte chansa), några ml var gång och sprutade vatten vid några tillfällen. Hon åt inget och vi var riktigt orolig. Efter några dagar började hon bli piggare och gå runt lite mer.
Halv 5 en söndagsmorgon var jag uppe på toa och då kom hon och "pratade" lite så jag höll andan, lade upp lite blötmat och tog några steg tillbaka. Hon började försiktigt äta lite och jag stod tårögd och tittade på:love:
Efter detta vände det och hon började äta och dricka, minimala portioner i början men mer och mer efterhand.
Nu, några veckor senare, är hon sig själv igen och vi är såååå tacksamma för det :D
Håller tummarna för att det är något liknade som din katt drabbats av, håller tummar och tassar!
 
Sv: Katt som mår dåligt

är det inte hills i/d du ger? hills a/d är väl aldeless proteinrik om katten har höga levervärden.

be om att de gör rtg på tänderna..för att utesluta forl
 
Sv: Katt som mår dåligt

Kolla tänderna håller jag med om! Om inte första veterinären hittar något, leta efter en annan veterinär!

Har du fått anledningen till att din katt har dåliga levervärden?
Jag kan säga att du har bantat din katt alldeles för snabbt, ett kilo ska de absolut inte gå ner på en månad! Om en katt väger 6-7 kg och går ner 1 kg på en månad, jämför med en människa som väger 60-70 kg och går ner 10 kg på en månad, det är inte hälsosamt!
Katter som går ner så snabbt som din gjort har risk att få fettlever eller liknande, förmodligen något din katt fått, problem med levern, tyvärr.
Inte det du vill läsa, men det är bra att du och andra får lära sig! Katter ska inte svälta på något sätt, de får inte gå ner i vikt så fort!
 
Sv: Katt som mår dåligt

kl

När man ger sond genom nosen behövs väl ingen operation?
Tycker också ni borde ultraljuda för att se hur levern ser ut!
 
Sv: Katt som mår dåligt

Nu har ju inte vi bantat henne. Vi har en ung katt och två vuxna, så de har haft fri tillgång på bebisfoder (science plan) och Applaws torrfoder. Bantningen har hon gjort helt själv, men det var inte förrän slutet av förra veckan vi reagerade på att hon inte åt. Jag har reagerat på att hon gått ned, men eftersom hon var tjock så såg jag först inte detta som något dåligt. Det var först hos veterinären som jag fick reda på hur mycket hon troligen gått ned. Men nej, jag har inte fått anledningen till att hon inte äter.

Bengeten: nej, vi fick a/D av veterinären. Borde hon inte få det alltså? Borde inte forl synas eller att hon skulle reagera när man tar i munnen?

Hagens_zorba: Jag vet inte. Men veterinären både sa, och skrev på pappret vi fick, att nästa steg var att operera ned en sond och lägga in henne, vilket jag inte tycker är rättvist mot henne. Då kommer jag nog tyvärr ta beslutet att låta henne somna.

Tack för alla som delar med sig av historier som slutat lyckligt! Det är skönt att läsa om att det finns katter som haft liknande symptom som blivit bra! Jag hoppas att vår historia också slutar lyckligt.
 
Sv: Katt som mår dåligt

Okej, då är det något helt annat! Tack för att det inte var ni som tagit det beslutet!
Det finns ju en hel del som ger leverskador, kan katten ha fått i sig något olämpligt? Råttgift? Paracetamol? Vindruvor/russin? Choklad? Ätit på någon konstig växt?

Vilken klinik är ni hos förresten?
 
Sv: Katt som mår dåligt

Vad jag vet har hon inte ätit något... Hon är kräsen vanligtvis så jag tror inte att hon fått i sig något dumt, men man vet ju aldrig.

Vi har varit på Valla. Jag har fullt förtroende för dem sedan innan. Min katt är dock oförsäkrad så därav kan jag ju inte göra hur mycket. Ni får väl hata mig för det, men jag har aktivt valt att inte försäkra denna katt för jag tycker inte det är rättvist mot henne att göra hur mycket som helst. Hon är en katt med mycket integritet och hon blir så kränkt av den här hanteringen av henne. Jag känner mig så elak när jag tvångsmatar, och därav känns sondmatning än värre. Så ingen behöver tjata om att jag borde ha henne försäkrad som sagt. Jag har mina andra försäkrade, men det är mycket för att jag tror att de skulle klara av den här typen av behandling bättre. Självklart vill jag rädda henne, det är inte det. Jag vill bara inte att hon ska lida för mycket på vägen :heart
 
Sv: Katt som mår dåligt

Man ger ofta a/d för att det är högt energiinnehåll, vilket behövs när katten inte äter. Det är också lätt att dra upp i spruta och ge, så fortsätt med det du om veterinären säger det.
 
Sv: Katt som mår dåligt

Vi går också hos Valla, tycker de är jättebra och även om vi nu har nästan krypavstånd till Jägarvallen så åker jag heldre en bit för att jag gillar Valla!

Jag har inget emot dig att hon inte är försäkrad, man tar sina egna beslut och ingen ska hacka ner dig för det! Du känner ju din katt och jag tycker du har en bra anledning till det hela.

Kram till dig och krya på sig till kissen! Hoppas ni hittar något!
 
Sv: Katt som mår dåligt

Tack för pepp :). Vi kämpar på ned maten och håller alla tummar för att hon ska bli bra denna väg. Tyvärr verkar hon fortfarande väldigt hängig, men jag får i henne ganska mycket mat med sprutan så vi ska försöka ge det äver helgen. Ser jag ingen förändring tills dess får vi utvärdera det hela...

Om någon har något mer tips om vad jag kan erbjuda henne eller göra för att få i henne mat så skriv gärna!
 
Sv: Katt som mår dåligt

Ett tips är att istället för att blanda maten med vatten för att kunna spruta in den så värm den några sekunder i micron och rör ordentligt sedan. Dels blir den smakligare och den blir såpass lättflytande att det går att spruta in den i munnen. Då får du i henne energi istället för att det blir hälften vatten och hälften mat. Visserligen behöver katten vätska med men det kan vara så att får den bara i sig tillräckligt med energi så börjar de äta och dricka själva. Erbjud också andra sorters mat då och då och värm gärna blötmaten eftersom den då luktar och smakar mer.

Lycka till!
 
Sv: Katt som mår dåligt

Uppdatering om min lilla katt Kitty. Hon åt typ ingenting själv på hela förra veckan, så hon svarade inte på antibiotikan. Jag tvångsmatade henne med A/D och vätskeersättning så hon fick ändå i sig. I söndags var jag på snudden till att ge upp för jag tyckte så synd om henne, men valde att avvakta måndag och rådfråga veterinär.

I måndags pratade jag med veterinär igen. Lite (ned betoning på lite) piggare katt, lite aptit men svårt att äta. Tappade maten vilket gjorde att jag misstänkte tänderna. Var inne hos veterinär igår. Vi hittade ingenting på tänderna tyvärr. Veterinären verkade ganska uppgiven och jag var beredd på att åka utan katt därifrån. Efter lite rådfrågning med andra veterinärer föreslog hon dock att vi skulle prova cortison ifall det var fel på bukspottkörteln (eller något annat som jag inte minns).

Nu har hon fått cortison i ett dygn, och idag har hon ätit ordentligt själv för första gången på typ 2 veckor. Idag har jag inte behövt tvångsmata henne alls. Hon är lite piggare. Gått runt lite i lägenheten och går inte och gömmer sig utan ligger mitt på golvet. Visade även intresse för att vilja smita ut när jag och sambon skulle iväg. Jag vet inte om det beror på cortisonet eller om levern börjar återhämta sig, men det känns som vi till sist börjar känna lite hopp. Jag vågar verkligen inte ropa faran över än, men idag har jag faktiskt kunnat tänka på lite annat än min fina Kitty. Håll tummarna för att det fortsätter såhär.

Löjligt glad kan man bli när katten äter och dricker själv för första dagen på 2 veckor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 606
Senast: monster1
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
873
Senast: Sassy
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Dorinda
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 026
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp