Katt som rullar sig i jord

Z

Zlattis

Vi har just fâtt hem en katt som är 5 mânader ca. Vi bor i villa sâ han kan gâ ut när han vill. Saken är den att när han gâr ut, sâ det första han gör sâ rullar han sig i torr jord sâ att hans blanka fina svarta päls blir helt grâ och smutsig. Han visar inte heller tendens att vilja tvätta sig när han kommer in. Jag tycker detta är väldigt märkligt eftersom katter är kända som renliga djur. Har haft katt innan och har inte stött pâ det beteendet tidigare. Vill han, lik hundar, kamuflera sin doft? Eller kliar det i hans päls? Han verkar det göra det med en gâng han kommer ut och sedan verkar det räcka sâ...
Är det nâgon som kan förklara hans beteende?
 
Sv: Katt som rullar sig i jord

Min ena katt brukar också göra så, han rullar sig väl inte i jord men i grus/sand. Precis som en häst. Tror de tycker det är skönt helt enkelt, dammet brukar försvinna av sig själv efter en liten stund.
 

Liknande trådar

M
Katthälsa Vår katt på 13+ är inomhus sedan det blev snö. Det är en lång historia som jag inte ska utveckla. Hon får gå ut om hon vill men hon vill...
Svar
1
· Visningar
1 492
Senast: Meta
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 003
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp