Katt som skiter inne

Varmblod90

Trådstartare
Vi tog hem en katt i våras som då va 9 månader, kastrerad hankatt. Hade bott i en lägenhet hela sitt liv på 3: dje våningen. Ägaren tänkte först avliva hnm men djurvänner som vi är så tog vi hand om hnm fast vi sagt att vi inte skulle skaffa mer katter:p
En helt underbar go liten kisse på alla sätt och vis som älskar livet på landet. Jaga möss nere i stallet, leker med insekter i luften på sommaren, leker med våra andra två katter. Han tro nog att han kommit till himmlen! Men så kommer vi till ett problem. Nu efter jul så har han fått en jädrans dum ide att skit inne på nätterna:crazy: Stinker som f*n rent ut sagt. Nu inatt hade han skitit i vårat diskställ :eek: Andra ställen som är populära är diskhon, golvet och duschen. Mamma börjar tröttna och vill ta bort hnm. Men jag säger emot och tycker vi ska ha tålamod. Han har ju trots allt varit innekatt innan han kom hit. Jag försöker oxå släppa ut hnm varje kväll runt tio tiden så får han vara ute hela natten. Men som inatt hade jag inte mage att släppa ut hnm när det va -15 grader kallt ute, såg hnm ligga och sova så gott i hundarnas diabädd. Bara tanken på att slänga ut hnm i kylan gjorde ont i mig. Visst han har ju tillgång att gå ner till stallet och sova i halmen men ändå liksom:( Han har ju oxå tjock päls så han hade ju klarat sig..
Ni som är katt människor här inne vad tycker ni vi ska göra? Skaffa kattlåda är uteslutet eftersom vi ha hundar. Finns det ngt annat man kan göra än att släppa ut hnm på nätterna??
Väldigt tacksam för svar:bow:
 
Sv: Katt som skiter inne

Varför skulle ni inte kunna ha kattlåda? Skaffa en med lock och ställ in mot något hörn så att katten kommer åt men inte hundarna. Antagligen är katten ovan vid att göra sina behov utomhus och är för otrygg än så länge med att bajsa utomhus.
 
Sv: Katt som skiter inne

För hundarna äter kattskiten. Vi fick med en kattlåda med tak och allting, men småhundarna kom ju in ändå och käkade upp skiten. Och han lärde sig att göra sin behov ute under sommaren. Detta började komma nu efter jul. Och han gör ju det bara på nätterna när ingen kan släppa ut hnm. På dagarna är snabb att visa när han vill ut.
Kan det bara vara så att man få helt enkelt ha tålamod? Och släppa ut hnm på nätterna tills han klara av att hålla sig så pass länge att han tillslut kan vara inne på nätterna. För vi har aldrig haft problem med detta innan. Har en gammal katt på 15 år som aldrig under sin livstid gjort sina behov inne. Inte ens om han varit inne i tolv timmar, det klara han lätt. Våran hona som är över året har oxå lärt sig att göra sin behov ute och kan hålla sig under nätterna. Det är bara han som inte klara av att hålla sig under nätterna...
Men vi får nog har tålamod, jag tro det är det bästa.
 
Sv: Katt som skiter inne

Pröva att ha en mindre kattlåda på en hylla där hundarna inte kan komma åt den men katten kan hoppa upp. Det måste väl vara ganska lätt att röja upp ett sådant utrymme någonstans?
 
Sv: Katt som skiter inne

Pröva att ha en mindre kattlåda på en hylla där hundarna inte kan komma åt den men katten kan hoppa upp. Det måste väl vara ganska lätt att röja upp ett sådant utrymme någonstans?
... eller kattlucka.

men INTE stänga ute katten hela natten! :mad:
 
Sv: Katt som skiter inne

ja det hade ju varit ngt..men dessvärre bo vi ganska trångt och ha inte så mkt plats. Bor i 3 rum och kök. Så vi ha inte så mkt ställen som är högre upp än bokhyllorna i storarummet och i mitt rum. Inte så trevligt och ha en kattlåda bland böckerna och så kanske ^^
Men det hade helt klart funkat om vi hade bott bättre
 
Sv: Katt som skiter inne

men INTE stänga ute katten hela natten! :mad:


Varför inte då??
Vi har inte katter för sällskap eller som innekatter. Dem är bondkatter som egentligen ska vara nere i stallet. Visst sitter vi och gosa och kela med dem.
Katter klara av att vara ute. Har bla en vildkatt som brukar hälsa på och sova i vårt stall. Har varit här i 3 år nu.
Dem dör ju inte över att få vara ute!
 
Sv: Katt som skiter inne

Ska snacka med mamma om vi inte kan fixa ett ställe så vi kan sätta kattlåda tillfälligt fram till våren. Men vi bor så dumt och trångt, 3 rum och kök som sagt. Mitt rum, mammas rum och tv rummet. Sen har vi ju köket och toan då..Det finns inga direkta ställen att ha en kattlåda på. Inte så mysigt att ha det inne i sitt sovrum precis, eller tv rummet. Köket är ju uteslutet ^^ Toan är väldigt liten annars hade man kunnat sätta in en bord och sätta kattlådan på den. Men det är helt uteslutet då vi inte få plats med det..
Men ska snacka med mamma...
 
Sv: Katt som skiter inne

Har ni ingen tvättmaskin ni skulle kunna sätta den på? Annars var ju kattlucka en ypperlig idé. Sedan så dör såklart katten inte av att vara ute om natten men den fryser och tycker säkert det är obehagligt, inte lämnar man frusna hästar t.ex. ute över natten och en katt är värd lika mycket omsorg som en häst eller hund trots att de överlever mycket.
 
Sv: Katt som skiter inne

Ha snackat med mamma och vi ska göra iordning i den andra hallen vi har till katterna. Skaffa en kattlåda och ha där inne så får katterna vara där på nätterna. För det gör ont i mig att slänga ute han, det gör det så ni ska inte tro annat. Men i den hallen så kan vi stänga dörren så kommer inte hundarna in dit heller. Fatta inte varför vi inte tänkt på det innan =S Men den hallen tänker vi inte så mkt på då vi bommar igen den på vintern.
Självklart förtjänar katterna lika stor omsorg som mina hästar. Och som jag sa innan mår jag piss när man varje kväll ska slänga ut hnm :(
Jag om ngt bryr mig om alla sorters djur och vill att det ska mår så bra som möjligt:)
 
Sv: Katt som skiter inne

Ja, men det låter ju som en relativt bra lösning ändå. :) Man kan ju ställa in en klösmöbel och några leksaker samt vatten och mat också så tar dem nog ingen skada av att spendera nätterna där.
 
Sv: Katt som skiter inne

Det låter som en vettig lösning på problemet. Vet hur det är att ha en hund som äter kattbajs... :crazy: Mmm... Parfymerad bajsdoft ur hundmunnar är... speciellt. ;) *rysa*
 
Sv: Katt som skiter inne

Nä precis, och det är inte många timmar det handlar om. Mellan 22-7, jag tar ut dem när jag ska släppa ut hästarna. Och våra katter ligger helst och sover. Så fort man ser dem så sover dem oftast ^^ Lata bondkatter vi har :p
 
Sv: Katt som skiter inne

Ja jag tycker det oxå:) Då bli både människor och katter nöjda ^^
Nä det är verkligen inte kul när man ska komma och hälsa på en av småhundarna (som är speciellt förtjusta i kattbajset) och så stinker dem från munnen..hua:eek:
 
Sv: Katt som skiter inne

Vi har kattlåda i sovrummet. Just för att hundarna inte ska rensa den åt oss. Det är inga som helst problem med det. Luktar inte ett smack om den. Det gäller bara att använda rätt sand.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har 3 katter. En av dom har vi haft sen hösten 2010 då hon var unge. Hogger är 3 nu, innekatt, ej kastrerad. Sedan har vi...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: Mia_R
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 739
Senast: bengeten
·
M
Övr. Katt Har en 8½ årig kastrerad kattpojk som är van vid att gå ut och in som han vill i huset. Har gjort detta alla åren hos min mamma (vi...
Svar
9
· Visningar
1 643
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp