Katt som "snuttar"

S

Sveipur

Katt som \"snuttar\"

Har nu tagit hand om en vuxen hittekatt (via en som tar hand om med hittekatter i väntan på nya hem).

Han har en liten egenhet som tydligen går under benämningen "snuttar". Dvs han kryper upp i famnen och slickar på kläderna. Ser precis ut som en kattunge som diar när han blundar och borrar in tassarna.

Har aldrig varit med om ett sånt beteeende tidigare, men det beror förmodligen på att han tagits från sin mamma för tidigt. Nu undrar jag om jag vänligt med bestämt kan avvisa honom (men samtidigt fortsätta klappa honom) för att bli av med detta. Kan tänka mig att en kattmamma säger ifrån när det är dags för ungen att sluta dia. Växer detta bort med tiden annars?

Har ingen aning om hur gammal han är men tänderna är väldigt vita. I övrigt så fann han sig tillrätta hemma hos oss på en gång och har ett enormt ömhetsbehov.
 
Re: Katt som \"snuttar\"

*lånar din tråd*
Min kompis har en katta som snart är ett år nu å hon snuttar jämt på deras hankatt som e lika gammal men från en annan kull, d har hon gjort sen hon inte fick snutta på mamman längre, å han tillåter detta... Är d normalt?
 
Re: Katt som \"snuttar\"

Jag tror det är så de kan göra om de tagits från mamman för tidigt! de kan få sådana psykiska problem då...
 
Re: Katt som \"snuttar\"

Det är alltid svårt att generalisera.

Min ena hane var kvar hos sin mamma tills han var 13 veckor. Han diade henne sista gången strax innan vi åkte. Han snuttar fortfarande på mig, vid halsen/axeln när man kelar...
 
Re: Katt som \"snuttar\"

Jag har också en katt som snuttar! Hon som hade den innan jag fick hem henne sa att hon har alltid snuttat på hennes läderarmband och sen fortsatte hon på mina. Hon kan ibland komma ohc leta på handleden :D Jag fick henne när hon var knappt ett år och nu är hon över 7!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Det är så att jag och min sambo bestämde oss för att skaffa katt när vi flyttade ihop, det blev en kattunge från stället där jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 026
Senast: anna_panna
·
Katthälsa Detta är långt men hoppas att någon orkar läsa. Jag vill gärna ha lite goda råd av er kattälskare. Själv har jag haft många katter i...
Svar
2
· Visningar
2 302
Senast: lis
·
S
Övr. Katt Fick hem två stycken kattungar för ett par veckor sedan. De var då 5veckor gamla, deras kära mor ville inte veta av dom och om det bara...
Svar
6
· Visningar
1 832
Senast: Luna10
·
Övr. Katt Jag behöver lite råd och tankar, tänker så hjärnan kokar. För tre månader sen kom tre kattungar till världen, en förrymd kattmamma...
Svar
13
· Visningar
1 795
Senast: Haukur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp