Katt som sprayar inomhus...

Otherside

Trådstartare
Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och chippad i vårt namn. Trots idoga försök att hitta en ägare fick vi inga spår kring varifrån han kom.

S är nu jordens keligaste kisse, ÖVERkelig skulle jag säga, otroligt social och vill bara ligga upp och ner i ens knä hela hela tiden. Supersnäll - men fortfarande skygg när han är ute eller man närmar sig honom hastigt inomhus. Men numera leker han och är jätteglad - han ger verkligen intrycket av att vara lycklig i sitt nya liv! Riktigt riktigt lycklig. Han går på låda och är perfekt på alla vis.

Men. Så har vi då Kalle, vår andra katt..... Kalle kom hit i somras, började smyga runt i uterummet, åt igelkottens mat, men var väldigt skygg och gick inte att komma nära. Han höll till under vår altan, visade det sig. Efter ett tag började han komma in (vi har ofta dörrarna öppna ut mot trädgården om somrarna) och blev alltmer tillgiven. Det visade sig att han bodde tre hus neråt gatan, men vantrivdes med den familjens andra katt och ville inte bo där längre. Vi pratade mycket med hans ägare och kom överens om att Kalle får vara hos oss så mycket han vill ... och nu är han här hela tiden. Han är en UNDERBAR katt (kastrerad hane han med), en fantastisk personlighet, pratar mycket, vill vara nära, har stor integritet etc etc.

Och. Han avskyr S och visar med all tydlighet att han inte vill dela hem med honom. S backar och undviker och slåss aldrig tillbaka, men blir jagad och undanskuffad. Vissa dagar kan de sova i samma soffa, vissa dagar leker de - men oftast är Kalle sur och vill få iväg honom. Jag har köpt Feliway, både Friends och Klassisk, men tycker inte det gör nån skillnad. Vi har 3 kisslådor på olika ställen i huset men misstänker att S använder alla tre.....

Nu har Kalle börjar spraya inomhus. Inte hela tiden men tillräckligt för att det ska vara ett problem. Idag t.ex. hoppade han upp på mitt arbetsbord medan jag satt och jobbade (jag jobbar hemifrån) och kissade rätt upp på väggen 30 cm från mig där jag satt. Och han sprayar inte lite utan kisset rann nerför tapeten och på mina papper.

Han har nog sprayat inne, vad vi vet, 4-5 gånger de senaste månaderna. Minst. Vi har kattlucka så han går ut och in som han vill och jag ser honom spraya ute också men det gör ju inget.

Det märks på honom att han är stressad av S närvaro och att han tveklöst vill vara ensam katt i sitt hem.

Jag vet att frågan redan är besvarad men det känns så bittert. Nån av dem måste gå, eller...?? Kalle kan vi bara inte släppa, men vem kan vi lita på att överta S, som äntligen börjat lita på oss och som är så lycklig här (trots Kalle...) och verkligen visar alla kärleksförklaringar som finns. Tänk om nån övertar honom och han ger sig iväg för att hitta hem till oss igen, men inte hittar och är för skygg för att nån ska kunna ta fast honom och..... Tankarna snurrar. Vad ska vi ta oss till??
 
Men, har jag missuppfattat nåt? S är er katt (chippad och registrerad i ert namn). Kalle är er grannes katt som valt att bo hos er men fortfarande ägs av er granne? Varför är det då så självklart att det är S som ska flytta? Jag förstår att ni känner Kalle bättre och så. Men det var väl rätt uppenbart att det fanns en stor risk att Kalle inte skulle trivas med en katt till eftersom det var likadant hos grannen. Han vill helt enkelt vara ensamkatt.

Det finns mycket små chanser att hitta ett bra hem till en huskatt, tyvärr. Kanske om ni hittar nån vän eller i bekantskapskretsen som ni vet skulle ta väl hand om honom så kan det ju gå. Men kolla antalet katter som behöver hem och ni ser att det är en rätt mättad marknad på annonssajterna.

Har ni pratat med grannen om möjligheten att Kalle flyttar hem?
 
Men, har jag missuppfattat nåt? S är er katt (chippad och registrerad i ert namn). Kalle är er grannes katt som valt att bo hos er men fortfarande ägs av er granne? Varför är det då så självklart att det är S som ska flytta? Jag förstår att ni känner Kalle bättre och så. Men det var väl rätt uppenbart att det fanns en stor risk att Kalle inte skulle trivas med en katt till eftersom det var likadant hos grannen. Han vill helt enkelt vara ensamkatt.

Det finns mycket små chanser att hitta ett bra hem till en huskatt, tyvärr. Kanske om ni hittar nån vän eller i bekantskapskretsen som ni vet skulle ta väl hand om honom så kan det ju gå. Men kolla antalet katter som behöver hem och ni ser att det är en rätt mättad marknad på annonssajterna.

Har ni pratat med grannen om möjligheten att Kalle flyttar hem?
Kalle vill inte bo i sitt gamla hem (fastän den familjen officiellt är hans ägare). Han avskyr deras andra katt och jag vet inte hur det skulle gå till att flytta tillbaka honom dit - han skulle behöva låsas in isåfall och det vore hemskt för en aktiv katt som älskar trädgården och som är van att kunna gå ut och in genom kattluckan.

Deras andra katt (Blue) var även hon hos oss väldigt, väldigt ofta FASTÄN Kalle hela tiden jagade undan henne så hon gömde sig under sängar, på fönsterbrädor, you name it. Vi brukade bära hem Blue i kattbur, de brukade hämta henne osv men det måste vara nåt i vårt hus som fungerar som kattmagnet, jag vet inte. Nu har Blue hållit sig hemma en längre tid, både Kalle och S jagade henne så hårtussarna rök.

Jag vet att där knappast finns nåt lätt svar på min fråga.

Vi hade tidigare 4 katter, varav 2 var en annan grannes katter. De vägrade lämna vårt hus fastän vi då hade hund som jagade dem och fastän ägarna hämtade hem dem igen och igen och igen. Så grannen gav upp och de fick stanna (nej, vi matade dem inte till en början). Jag brukar säga att där måste finnas nåt magnetfält under våra golv som drar till sig katter. Eller också är det min man, han har alltid varit en kattmagnet.....
 
Kattlukta med chip så att S inte kan komma in. Kalle är er katt och det är hans hem även om S anser att det är hans. Antingen får ni göra er av med Kalle och ta över S helt, eller så ser ni till att S inte kan komma in i huset. Det är inte konstigt att Kalle sprayar vad han anser är hans revir när det kommer en ny katt. Tyvärr är det nog enda lösningen.
 
Kattlukta med chip så att S inte kan komma in. Kalle är er katt och det är hans hem även om S anser att det är hans. Antingen får ni göra er av med Kalle och ta över S helt, eller så ser ni till att S inte kan komma in i huset. Det är inte konstigt att Kalle sprayar vad han anser är hans revir när det kommer en ny katt. Tyvärr är det nog enda lösningen.
Men nä Kalle är ju grannens katt?
Jag skulle bett grannen som äger Kalle försöka hitta ett nytt hem där han kan bo ensam. Alternativt hitta nytt hem till S, en sådan trevlig och social katt kanske är lättare att hitta hem åt än Kalle som är mer osocial med hög integritet.
 
Kruxet är att Kalle vill bo hos oss - han är omplacering sen tidigare med otrevligheter i bagaget och nu vill han bara bo här och slippa förra familjens andra katt. Allt hade varit perfekt om inte S dykt upp - hemlös, okastrerad hankatt som VÄGRADE lämna vårt uterum hela vintern. Vad gör man?? Vem vill ha en sån katt? Skygg och galet hungrig, åt allt han kom åt. Nu är han kastrerad, chippad och vaccinerad och har förvandlats till jordens lyckligaste katt som ÄNTLIGEN "hittat hem". Han ignorerar Kalle nästan helt men Kalle avskyr honom, även om där aldrig blir några riktigt allvarliga slagsmål.

Vad gör man?? Det går inte att tala om för en katt att -Du ska bo DÄR nu! Och man kan inte slänga ut och jaga bort någon heller. Problemet känns omöjligt att lösa - om inte någon perfekt själ dyker upp och bara VILL HA kelgrisen S, som gärna tillbringar resten av sitt liv uppochner i någons knä.
 
Kruxet är att Kalle vill bo hos oss - han är omplacering sen tidigare med otrevligheter i bagaget och nu vill han bara bo här och slippa förra familjens andra katt. Allt hade varit perfekt om inte S dykt upp - hemlös, okastrerad hankatt som VÄGRADE lämna vårt uterum hela vintern. Vad gör man?? Vem vill ha en sån katt? Skygg och galet hungrig, åt allt han kom åt. Nu är han kastrerad, chippad och vaccinerad och har förvandlats till jordens lyckligaste katt som ÄNTLIGEN "hittat hem". Han ignorerar Kalle nästan helt men Kalle avskyr honom, även om där aldrig blir några riktigt allvarliga slagsmål.

Vad gör man?? Det går inte att tala om för en katt att -Du ska bo DÄR nu! Och man kan inte slänga ut och jaga bort någon heller. Problemet känns omöjligt att lösa - om inte någon perfekt själ dyker upp och bara VILL HA kelgrisen S, som gärna tillbringar resten av sitt liv uppochner i någons knä.
Dels av huset med varsin kattlucka?
 
Dels av huset med varsin kattlucka?
Det hade varit en bra ide´ om vårt hus inte hade sån öppen planlösning - och är så litet..... Men vi försöker låta Kalle ha övervåningen mer för sig själv och i vart fall ett rum (dotterns) där han alltid får vara ifred. Han sover också med oss på nätterna :-)
 
Jag har också femtonspel med mina katter.
Den ena är kastrat och den andra på chip så teoretiskt sett kastrat han också. Den på chip bor i tvättstugan på natten men är i huset på dagen när den andre är utomhus (eller ligger i grannens soffa och trynar). Det funkar riktigt bra faktiskt.

Sen har jag honan med ungar som är rädd för kastrathonan Moxie, men plötsligt har accepterat Gullan som nu får vara inne hos henne och hjälpa till med bestyren. Både herrkastraten och den chippade törs hon ha i rummet. Innan ungarna blev 4 veckor bodde hon ensam i mitt sovrum med sin lilla familj (och även när hon var dräktig) och ingen annan katt var där
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, jag har tagit hand om en ung vildkatt som är ca 8 månader gammal. Vad jag vet har den levt ute hela ditt liv och aldrig haft någon...
Svar
13
· Visningar
1 114
Senast: Squie
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
737
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 001
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 770
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp