Katt som vill flytta in

AgentCarter

Trådstartare
Vi har "fått" en röd vit katt här på gården, välgödd och fin.
Verkar tam då jag efter lite lock kunde få klappa och ta upp den.

Har frågat en granne på fb om det är deras katt, inte fått svar än.

Men hur gör man nu om den flyttar in? Är inte vår katt och vill verkligen inte sno någon annans. Men vi har överskott på möss och tar gärna emot lite hjälp några timmar i veckan.

Gårdskatten dog i somras så reviret står tomt, är antagligen därför det kommer en ny katt.
 
Sv: Katt som vill flytta in

Det är bra att du försöker ta reda på vem som äger katten. Börja med att fråga närmaste grannen och sedan övriga. Har katten en ägare kan det vara bra för denne att veta att katten även håller till på er gård numera.

En katt måste ha en ägare som tar på sig ansvaret att kastrera den och ger den veterinärvård om den skulle behöva det. Eftersom katten är i gott skick och går att ta i har den förmodligen en ägare, men det kan vara så att den inte riktigt hör till någon, men får mat av alla.
 
Sv: Katt som vill flytta in

Jag har kollat på djursökargruppen här i länet (den som kunde varit rätt bodde en 10 mil bort så kändes ej troligt)
Vi har försökt se vilket håll den försvinner men blir inte klok på det då det är olika håll. vi har inga direkta grannar, men jag hoppas hon jag frågade har bättre koll på katterna borta hos dem då det är lite mer hus där.
 
Sv: Katt som vill flytta in

Jag skulle ha tagit kort på honom och satt upp lappar i närmaste affär, på stolpar, busshållplatser (fast det inte är lov, man kan ju ta bort dem efter ett tag) och kanske till och med lagt lappar i brevlådorna här o var. Den äldsta generationen är knappast ute på facebook men dom snackar antagligen med andra i trakten och då sprids ryktet. Ett sätt för katter att komma bort är att lifta - till ex hoppar någon upp på en släpkärra och så kör bilen iväg... då kan dom ju hamna vart som helst!
 
Sv: Katt som vill flytta in

Ja, Facebook är inte något man kan lita på når ut till alla, särskilt inte äldre människor på landet.

Får du inte napp genom de du kontaktar själv kan du sätta på katten ett gummiband som halsband med ett meddelande till eventuell ägare (eller den som känner till ägaren) att kontakta dig.
 
Sv: Katt som vill flytta in

Det var smart :)
Har inte sett sötnosen än idag, men ska försöka fixa bilder och så nästa gång.
Och jag är så kär i rödvita katter att jag vill behålla den, men min sambo kallar mig omoralisk:mad:

Den har väldigt runt ansikte, lite plattare ansikte så tror det kan vara en raskattsblandning dessutom.
 
Sv: Katt som vill flytta in

Ingen aning, tror det är en kastrerad hane men så mycket har jag inte fått hälsa. Chip tänkte jag inte på.
 
Sv: Katt som vill flytta in

Jag har kollat på djursökargruppen här i länet (den som kunde varit rätt bodde en 10 mil bort så kändes ej troligt)
Vi har försökt se vilket håll den försvinner men blir inte klok på det då det är olika håll. vi har inga direkta grannar, men jag hoppas hon jag frågade har bättre koll på katterna borta hos dem då det är lite mer hus där.

Det är inte omöjligt att de är den katten, jag skulle iaf kolla upp även den ägaren. Kolla med katthem om du kan låna en chipavläsare så kan du ju kolla om den är märkt. eller sätt ett halsband på katten att ägaren ska kontakta dig.

Men om katten är välgödd och fin har den nog en ägare.
 
Sv: Katt som vill flytta in

Jag skulle ta en bild på den och skicka in den till lokaltidningen. Det brukar alltid finnas någon avdelning för upphittade/försvunna husdjur. Jag skulle även sätta upp lapp i lokala affären och andra samlingspunkter i trakten.

Sen skulle jag ställa ut lite mat och vatten i ett uthus så den känner sig välkommen.

Om ingen ägare hör av sig och katten verkar trivas på gården så skulle jag låta den stanna.
 
Sv: Katt som vill flytta in

Sätt på ett halsband på katten där du tydligt förklarar att du vill veta om katten har en ägare och denne ska höra av sig när hen läst lappen som du sätter synligt på halsbandet.
Tills dess tycker jag att du ska behandla katten som din, speciellt nu när det blir kallare. Katten behöver någonstans att bo och få mat.
 
Sv: Katt som vill flytta in

Sätt på ett halsband på katten där du tydligt förklarar att du vill veta om katten har en ägare och denne ska höra av sig när hen läst lappen som du sätter synligt på halsbandet.

Halsband tycker jag inte man ska sätta på katter. Jag känner till ett fall där katten hängt sig i ett träd då halsbandet fastnat på en liten avbruten kvist på en gren.

Ska man nödvändigtvis sätta ett halsband så bör man konstruera det av ett väldigt klent material som lätt går av, men då lär väl katten ändå lyckas ta av det.
 
Sv: Katt som vill flytta in

Katthalsband idag har ett spänne som löser ut om det bli drag i halsbandet. Det går att reglera efter kattens vikt som det blir lagom trögt.

I det här fallet ser jag halsband med lapp som absolut bästa lösningen, och även andra utekatter bör ha halsband med reflexer för att i mesta möjliga mån undvika trafikolyckor.
 
Sv: Katt som vill flytta in

Var när detta någonstans? Min rödvita katt försvann i Mölnlycke. Kastrerad och chippad.
 
Sv: Katt som vill flytta in

Ingen aning, tror det är en kastrerad hane men så mycket har jag inte fått hälsa. Chip tänkte jag inte på.

Om den är skapligt ung och kastrerad har den sannolikt ett chip?

De flesta veterinärer vill väl numera chipa när de kastrerar?

Chipläsare finns lite varstans. Katthem, veterinärer, ID-kontrollanter för häst etc.
 
Sv: Katt som vill flytta in

I värmland, men han verkar "tyvärr" (för mig, förhoppningsvis bra för ägaren) ha försvunnit igen.
Funderar på om det inte kunde vara grannens extremt älskade katt som endast få bo inne. Var mycket folk där i den vevan så de kanske råkade släppa ut den (mannen är dement och ska flytta till hem)

De glada nyheterna är att svärmor har börjat kolla mer seriöst på katter nu så blir nog minst en om ett tag! Eller så är det jul snart, jag vet vad som skulle uppskattas i julklapp:angel:
 
Sv: Katt som vill flytta in

Värt att notera är att det kan vara rent olämpligt att fotografera katten för att sätta ut i annonser!
Det finns tyvärr idioter som då tänker "Åh så fin katt, den vill jag ha!" och så hittar de på en bra story för att få dig att tro att det är deras katt och så stjäl de den från den riktiga ägaren. Bättre är då att bara ha text och skriva att det finns en katt som besöker dig då och då och att du kan se till att fånga in den (eller vad som nu är lämpligt) om de ger en bra beskrivning av hur katten ser ut.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 063
Senast: cirkus
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 385
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 692
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 878
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp