Katt stirrar ner i duschsil

Idas

Trådstartare
Min katt (5 månader) har börjat sitta i duschen ofta och titta mot duschsilen. Varför? Kan hon ha hört något där i? (RÅTTOR!?) :nailbiting:
Enstaka gånger har hon fått loss silen med tassen och flyttat på den.

Har sett att det "skvalpar" lite vatten i botten av silen, kan det vara det hon tycker är kul?

Har ställt en pall på silen nu för jag blev nojig över eventuella råttor, men hon sitter kvar och tittar ändå.

...Kan det finnas råttor i lägenhetshus i Stockholm..? :arghh:
 
Du är inte ensam iaf. Min ena katt är sjukt fascinerad av avloppet och drar upp locket och hår och annan gegga.:wtf: Ibland kan han också sätta sig och stirra i avloppet men också på slumpmässigt utvalda ställen på duschgolvet. Riktigt vrålstirra så där så man undrar vad han ser (eller hör) egentligen. Men eftersom golvet verkar vara gjutet på något vis undrar jag om det verkligen kan vara möss/råttor där?

Och ja, det kan finnas råttor i avloppsrör (oavsett var man bor i landet). Har hänt flera bekanta till mig att det kommit upp råttor ur toaletten.:nailbiting:
 
Min ena katt är också otroligt intresserad av avloppet i duschen, hon kan sitta där hur länge som helst och stirra :confused:
 
Min ena katt beter sig också sådär. Hon kommer rusande direkt någon badar/duschar. Tror att det har att göra med att det låter intressant i rören med vattnet och sådant. Hon är nämligen lika fascinerad av tvättmaskinen :p
 
Just råttor tror jag nog att det finns mer av i storstäder än ute på landet. Om dom kommer upp ur avlopp däremot vette tusan. Det finns väl en del skrönor om det iaf.

Efter lite snabb googling ser det ut att vara fullt möjligt.
 
För och skrämmas lite :D
Sambon hade en källarlokal i ett hyreshus för fiskodling.
För att underlätta vattenbyte byggde han om avloppet under diskbänken så det var öppet
En kväll när han var där hörde han något från "köksdelen" och när han kommer ut ser han värsta största råttan kika upp genom avloppet :eek:

Så nog finns det råttor i avloppsystemen i hyreshus
 
Självklart finns det råttor i bostadshus i Stockholm. Här i Göteborg har jag sett råttor från mitt fönster och en kille två kvarter bort fick in en råtta i köket via ledningarna. Hela kåken var full av råttor, visade det sig.

Men din katt är säkert bara nyfiken, det luktar ju spännande ur duschsilen och det låter av skum när du just duschat.
 
Råttor i brunnar är inte helt ovanligt. Vi har giftat brunnar runt om i trakterna i hopp om att minska beståndet lite. Fast sannolikheten att det kommer upp en gnagare genom toalett eller golvbrunn är inte jättestor (självklart kan det hända, konstiga saker händer lite då och då, men sannolikheten...)

Kanske hör katten något spännande krypa i rören, kanske hör den bara vatten. Kanske luktar det något?

Vår yngsta, 2 år, har alltid varit fascinerad av just duschsilen. För att inte tala om slangen från tvättmaskinen! Ojojoj, där snackar vi spännande leksak! Speciellt när maskinen är i tömningsläge och det forsar vatten ur slangen och ut över hela badrummet om man "råkar" dra ut den ur avloppet.. :cautious:
Försökte sätta fast den med buntband, men då blev det bara ännu mer spännande och kul att dra i.
 
Hade en katt en gång, som var otroligt fascinerad av vatten. Han fiskade upp silen i golvbrunnen för att kunna dricka vattnet i den, han drack gärna ur diskhon, vattenkannan, blomvaser...
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 857
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 370
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp