Katt toalett i rabatterna

jemeni

Trådstartare
Föräldrarnas nya grannarna (ett par hus bort) har katter, dessa katter klampar glatt in i huset när dörren är öppen. Använder alla rabatter som toalett vilket betyder att i denna varma och soliga sommar stinker hela uteplatsen katt piss. Luka ogräs i rabatterna är inte heller någon vidare kul upplevelse det är som att städa en kattlåda.
(vems katter det är avslöjas lätt på telefonnr i halsbanden)
Tips och ideer på hur man får dem att hålla sig borta från tomten.
Inte ens ett möte med min hund fick dem att ta till flykten.
 
Prata med grannarna? Det är ju dom som ska se till att deras katter inte går in i erat hus eller förstör era rabatter och uteplats. Jag tycker det är oansvarigt att släppa katter vind för våg om de förstör för grannar runt omkring. Jag hade skämts som kattägare.
 
Trodde du var ute efter något lite mer långvarigt, katterna kommer tillbaka fast de försvinner för stunden efter du skvätt vatten på dem.
 
Effektivast för rabatterna är nog att lägga över något som katterna inte kan eller vill krafsa i, då brukar de söka sig till andra platser för toabesök. Att plantera så tätt så att det inte finns plats för dem att gräva kan också hjälpa - jag har t ex en smockfull perennrabatt och har aldrig sett tecken på att katter skulle göra ifrån sig där fast jag bor i ett område där det finns många av dem.

Vad gäller att de går in i huset så finns nog inget annat alternativ än att schasa bort dem, gärna så fort ni ser att de närmar sig. Att ge dem en kalldusch är som redan nämnts en relativt snäll metod, men man kan behöva göra om proceduren ett antal gånger innan de inser att de inte är välkomna. Katter är väldigt envisa men då får man själv vara ännu mer tjurskallig.
 
Något som katter avskyr, iallafall mina, är ljudet av aluminiumfolie. Kanske kan funka att sätta upp remsor av folie runt rabatten?
 
Jag strödde (öste😁) på torkad ingefära i mina rabatter ifjol när jag hade en granne med en okastrerad hankatt som använde mina rabatter som bajslåda. Den höll sig faktiskt undan efter det.👍🏼😊
 
Föräldrarnas nya grannarna (ett par hus bort) har katter, dessa katter klampar glatt in i huset när dörren är öppen. Använder alla rabatter som toalett vilket betyder att i denna varma och soliga sommar stinker hela uteplatsen katt piss. Luka ogräs i rabatterna är inte heller någon vidare kul upplevelse det är som att städa en kattlåda.
(vems katter det är avslöjas lätt på telefonnr i halsbanden)
Tips och ideer på hur man får dem att hålla sig borta från tomten.
Inte ens ett möte med min hund fick dem att ta till flykten.
Jag kryddar mina grannars katters toalett i min trädgård med vitpeppar. Det bar mig emot - eftersom jag gillar katter, men jag har börjat sjasa bort dem rejält då jag inte vill ha in dem. Jag har sisådär tio katter som gärna går in, använder min altan som sovplats och bajsar och kissar runt huset. En gång hade jag tre inne, samtidigt. Jag har en vattenpistol också. (Grannarna har okejat att jag skjuter vatten på katterna)
 
Prata med grannarna? Det är ju dom som ska se till att deras katter inte går in i erat hus eller förstör era rabatter och uteplats. Jag tycker det är oansvarigt att släppa katter vind för våg om de förstör för grannar runt omkring. Jag hade skämts som kattägare.
Jag har försökt kolla upp det där, det verkar som att man inte kan göra så mycket. Tycker också att det är oansvarigt av kattägarna, men de verkar inte ha så stora skyldigheter vad jag förstått.
 
Det är pga sådana här situationer som det borde finns liknande regler som med hundar, dvs att ägaren har ansvar vad katten gör när den går ute utan tillsyn. Även om man tycker att det är kattens rättighet att gå ute fritt så bör man avstå av hänsyn till grannarna om inte katten. Det är också katten som råkar illa ut, inte oansvariga ägare. Hellre att man strödde ingefära eller sprutade vatten på ägarna.
 
Effektivast för rabatterna är nog att lägga över något som katterna inte kan eller vill krafsa i, då brukar de söka sig till andra platser för toabesök. Att plantera så tätt så att det inte finns plats för dem att gräva kan också hjälpa - jag har t ex en smockfull perennrabatt och har aldrig sett tecken på att katter skulle göra ifrån sig där fast jag bor i ett område där det finns många av dem.

Vad gäller att de går in i huset så finns nog inget annat alternativ än att schasa bort dem, gärna så fort ni ser att de närmar sig. Att ge dem en kalldusch är som redan nämnts en relativt snäll metod, men man kan behöva göra om proceduren ett antal gånger innan de inser att de inte är välkomna. Katter är väldigt envisa men då får man själv vara ännu mer tjurskallig.
Jag har problem med att grannskapets katter bajsar på ve gräsmatta. Stinker i hela trädgården eftersom det inte grävs ner och ännu värre blir det om man klipper gräset utan att se sig för.:wtf:I rabatterna där jag ändå räknar med eländet är de aldrig. :crazy:
 
Tror planen blir att nästa gång katten springer in i huset fånga den (absolut inget svårt) och bära hem den till matte/husse. Förhoppningsvis får de en tankeställare men det hjälpte inte när vi bar hem halsbandet som låg i rabatten.
 

Liknande trådar

Äldre Funderade på om jag kanske skulle ha lagt tråden under "Hem & hobby", men då det mer handlar om något slags livsval, så fick den hamna...
2
Svar
22
· Visningar
2 154
Senast: zassoo
·
Övr. Katt Våran katt har nu fått för sig att använda gruset jämte trappan som toalett och jag vill inte det fortsätter så, för jag är rädd hon ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 550
Senast: muppia
·
Övr. Katt Blev lite inspirerad av en annan tråd och kom på att någon här kanske kan hjälpa mig! Jag bor i hus med trädgård i ett villaområde och...
2
Svar
25
· Visningar
5 450
Senast: Lupin
·
Övr. Katt Mamma har börjat tröttna på sin katt. Han är velpellen själv. Springer ut och in konstant om dagarna. Alltså ut, och sen ska han in...
Svar
7
· Visningar
1 382
Senast: KossaMu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp