Katt urinstopp

N

Nathalie Lindqvist

Urinstopp!

Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan. En penisamputation. Det löste Aslans problem på en gång. Han har kissat helt normalt sedan dess. Efter operationen följde några veckor med ytterst noggrann uppsikt och övervakning över Aslan från min sida. Det är extremt viktigt att katten inte slickar såret och river upp stygnen. Det är farligt. Mitt arbete med Aslan gav resultat och efter fem veckor hade hans sår läkt och han fick äntligen gå ut igen.

Räddningen för Aslan blev Albano Djursjukhus i Danderyd och teamet där. De är mycket skickliga. Jag kan varmt rekommendera dem. Aslans kirurg heter Matthias Pruss och han var erfaren och mycket skicklig. Jag måste verkligen rekommendera honom! Utan penisamputationen hade Aslan inte längre varit i livet idag. Nu mår Aslan bra igen och det är samma gamla Aslan som innan eländet började. Han rullar runt på köksmattan och vill bara gosa och spinner och är glad.

Vi betalade ett paketpris på ca 15000 kronor. I detta ingick operationen + 4 dygn på Djursjukhuset.

Gör inte så många spolningar som vi gjorde. Om ni efter andra spolningen inte ser någon förbättring, överväg då penisamputation. Det är som jag ser det den enda räddningen. I varje fall i vårt fall var den det. Men rådgör alltid med veterinär som ska genomföra operationen och var medveten om att det alltid finns risker.

För mig var det enkelt. Då spolningarna misslyckades visste jag att Aslan skulle dö om vi inte gjorde något. Jag såg operationen som en chans till räddning för honom. Jag hade handlat rätt. Aslans operation gick bra och läkningen gick fint. I denna stund leker Aslan ute med de andra katterna på gatan. Han tänker inte på sin operation. Han leker precis som förut.

Aslan äter mjukmaten SPECIFIC STRUVITE MANAGEMENT som han tycker är jättegod. Vi köper den på Västerorts Djursjukhus I Spånga. Urinstenskatter måste äta specialmat. Var noga med att din katt dricker ordentligt med vatten. Vatten späder ut urinen och minskar risken för stenar.

LYCKA TILL!

Hälsningar Nathalie




Mellanversionen:

Aslans räddning

Här kommer en mycket förkortad version av vad som drabbade min älskade Aslan. Det har varit en mycket lång och mödosam resa men nu mår Aslan bra igen och leker ute som han älskar att göra.

Det var tydligt att det var något som var fel med Aslan. Han försökte kissa men det kom ingenting. Han pep varje gång. Han hade inte kissat på mer än ett dygn så jag förstod att läget var allvarligt. Iväg bar det till Falu Djursjukhus där vi fick veta att Aslan hade urinstenar. Efter inläggning, spolningar och sövning fick jag efter ett par dagar hämta hem honom igen. Tyvärr återkom problemet. Han blev som tokig, kunde gå 20, 30 gånger på lådan och bara kissa tioöringar eller enkronor. Ibland kom det inget alls.

Aslan såg ut att tyna bort och han drack ingenting och åt ingenting. In i ilfart till Västerorts Djursjukhus. Läget var mycket allvarligt. Aslan var uttorkad. Jag hade gett honom vatten och försökt att få honom att äta lite grann men det hade inte varit tillräckligt. Det var bråttom. Aslan sövdes omedelbart, spolades och en kateter sattes in. Hela påskhelgen åkte vi in med honom varje dag. Han fick dropp, det togs prover och gjordes röntgen. Hela denna långa påskhelg var jag vaken dygnet runt. Katetern skulle tömmas var tredje timme samtidigt som han skulle ha vatten, mat och medicin av mig. Aslan var hela tiden så snäll. Tyvärr hjälpte det inte den här gången heller. Nästan genast hade han problem med kisseriet igen.

På Bagarmossen mötte vi Dödens Ängel som jag kallar henne. Hon började prata om avlivning nästan på direkten. Jag blev chockad. För mig fanns det ännu hopp kvar för min lilla bebis. Ingen annan hade pratat om avlivning. Hon var övertalande och lyckades nästan övertyga mina föräldrar. Men jag vägrade. Jag såg en strimma av ljus, en lösning i allt elände. Därför vägrade jag att låta avliva Aslan. Det fanns nämligen chanser för Aslan kvar. Min katt blev kvar över natten och spolades än en gång. Tyvärr fungerade det inte nu heller. Desperat sökte jag igenom internet hela kvällen och hela natten och fann mer information om operationen som kallas sista utvägen. Man gör en penisamputation på katten. Det var Aslans enda räddning. Följande dag ringde jag runt och tyckte att Albano Djursjukhus i Danderyd verkade bra. De hade en spetskirurg som hade gjort över 500 sådana här operationer. Nästa morgon opererades Aslan och blev inlagd i 4 dygn. Allting gick bra. Han fick inga komplikationer eller infektioner som kan inträffa.

Aslans kirurg heter Matthias Pruss och jag kan verkligen rekommendera honom. Vi betalade ett paketpris på ca 15000 kronor. I det ingick operationen + 4 dygn på Djursjukhuset. I Danderyd fick jag verkligen ett gott intryck av personalen som jobbar där och som sköter om våra små älsklingar. Jag kan bara rekommendera stället!

Sedan började den långa resan mot Aslans väg tillbaka till sitt gamla liv igen. Det var extremt viktigt att Aslan inte slickade såret och rev upp stygnen. Det är farligt! Min tid som övervakare började. Jag vaktade hans minsta steg och gick helt upp i att rädda Aslan. Jag övervakade honom dygnet runt. Det var stundtals mycket jobbigt men det var värt det. Så klart! Belöningen är en spinnande katt på kudden bredvid mig som spinner mig till ro. Efter fem långa veckor började såret äntligen läka. Den dagen körsbärsträdet slog ut i blom fick Aslan gå ut igen. Han var så glad. Nu är det samma gamla Aslan som förut. Han tänker aldrig på operationen.

Lär av denna historia. Spola inte så många gånger som vi gjorde. Aslan mådde väldigt dåligt under denna hemska tid. Om ni har spolat 2 gånger och det inte har hjälpt, betänk då en penisamputation. Det är den enda räddningen. I alla fall var den det för min Aslan.

Se till att er katt dricker ordentligt. 2 dl vatten per dygn ska en katt dricka. Vatten späder ut urinen och minskar risken för nya stenar.

Se till att din katt är försäkrad. Det är oerhört viktigt både för dig och din katt.

LYCKA TILL!

Hälsningar Nathalie
 
Sv: Katt urinstopp

Jag vet inte om du läst min blogg, men jag botade Frasses ytterst problematiska urinsten med foderbyte. Det visade sig att han inte kunde kissa efter spolning, pga han vart skadad i muskulaturen efter allt urinstensgrus. När han var medvetslös så rann kisset ut. Men när han var frisk så gick det inte att kissa, pga kramp eller nåt sånt i muskulaturen. Botemedlet blev "stesolid" som är muskelavslappnande och då kunde han kissa igen. Och när jag bytte foder till BARF så slutade han få återkommande urinstensattacker. Jag har skrivit utförligt om det här:
http://marianova.com/users/kebabbert/blog/korrekt-kost-till-husdjur-urinsten-barf-torrfoder
Vi pratade om amputering, men jag hade inte råd. Så vi provade stesolid och foderbyte, och det botade honom.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: Keb71
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
847
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 188
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 411
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp