Status
Stängd för vidare inlägg.

Ruma83

Trådstartare
Hejsan gott folk jag behöver lite råd.
Vi hade en kattunge 6 månader gammal, vi la ut en annons på blocket och sålde den då den kissade överallt och på våra barns sängar.
Därav blev vi tvungna att sälja honom på blocket. Men när vi sålde honom så kändes det inte helhjärtat vilket var väldigt jobbigt.
Våran äldsta dotter är jätte ledsen över det och vill så gärna ha tillbaka honom,
Vi har verkligen försökt att prata med nuvarande ägare och förklarat situationen på ett vuxet sätt men hon skiter fullständigt i det.
Jag tycker i detta fall att hon borde ha lite sympati när det kommer till barn men det har hon inte tyvärr. Våra barn saknar honom och vi vill så gärna ha tillbaka honom. Har ni nåt tips vad man kan göra så skulle jag vara tacksam 🙏🙏
 
Hejsan gott folk jag behöver lite råd.
Vi hade en kattunge 6 månader gammal, vi la ut en annons på blocket och sålde den då den kissade överallt och på våra barns sängar.
Därav blev vi tvungna att sälja honom på blocket. Men när vi sålde honom så kändes det inte helhjärtat vilket var väldigt jobbigt.
Våran äldsta dotter är jätte ledsen över det och vill så gärna ha tillbaka honom,
Vi har verkligen försökt att prata med nuvarande ägare och förklarat situationen på ett vuxet sätt men hon skiter fullständigt i det.
Jag tycker i detta fall att hon borde ha lite sympati när det kommer till barn men det har hon inte tyvärr. Våra barn saknar honom och vi vill så gärna ha tillbaka honom. Har ni nåt tips vad man kan göra så skulle jag vara tacksam 🙏🙏

Sålt är sålt. Enligt mig så finns det inte så mycket att göra åt det. Jag har varit med om en situation där förra ägaren till min häst ville köpa tillbaka henne efter 3 dagar. Sa samma sak då.
 
Vi pratar om att vara lite human, i detta fall så handlar det om mina barn som mår dåligt över situationen och man vill ju göra allt för dom.
Man får ju bedöma situationen och vad det helt enkelt ser ut. Vi tänker på våra barn...
Du kan inte gemföra en katt med en häst..
 
Barnen får väl också lära sig att sålt är sålt? Det är ju inget litet beslut att sälja en katt så jag antar att det var genomtänkt. Verkar oseriöst att vilja ha tillbaka den enbart för att barnen är ledsna?
 
Vi pratar om att vara lite human, i detta fall så handlar det om mina barn som mår dåligt över situationen och man vill ju göra allt för dom.
Man får ju bedöma situationen och vad det helt enkelt ser ut. Vi tänker på våra barn...
Du kan inte gemföra en katt med en häst..

Är det verkligen det? Ett älskat djur är ett älskat djur och har man sålt djuret så är det något för sent att komma på att man vill ha kvar det.
 
Sålt är sålt. Aldrig att jag hade lämnat tillbaka ett djur som jag köpt bara för att ett barn är ledsen. Det ligger ju massa bakom ett sådan beslut både känslor, tid, mer eller mindre pengar.

Barnet kommer över detta, det är en del av livet att lära sig hantera motgångar och besvikelse. Varför är det inte jämförbart med en häst?!
 
Sålt är sålt, och djur räknas rent krasst som varor i lagens ögon, det spelar ingen roll om det är en häst, hund, katt, eller ett marsvin. Jag förstår den nya ägarens attityd. Personligen skulle jag tycka att det var ett oskick att komma och vilja ha tillbaka ett djur efter bara några dagar pga ledsna barn. Speciellt när det rör sig om en katt som kissar på fel platser, den har ju helt klart inte mått bra i tidigare hemmet av någon anledning. Barnen må älska katten men katten kanske inte älskar dem utan hellre vill ha ett barnfritt hem?

Det här är garanterat inte den typen av svar du ville ha, men det är bara att finna sig i situationen. Låt detta vara en lärdom både för vuxna och barn.
 
Se det som en chans att lära dig att tänka igenom såna här beslut noggrant i fortsättningen.

Rent juridiskt är katten såld och ni har ingen som helst rättighet att få köpa tillbaka den. Låt den nya ägaren vara ifred och gå vidare med era liv.
 
Sålt är sålt, och djur räknas rent krasst som varor i lagens ögon, det spelar ingen roll om det är en häst, hund, katt, eller ett marsvin. Jag förstår den nya ägarens attityd. Personligen skulle jag tycka att det var ett oskick att komma och vilja ha tillbaka ett djur efter bara några dagar pga ledsna barn. Speciellt när det rör sig om en katt som kissar på fel platser, den har ju helt klart inte mått bra i tidigare hemmet av någon anledning. Barnen må älska katten men katten kanske inte älskar dem utan hellre vill ha ett barnfritt hem?

Det här är garanterat inte den typen av svar du ville ha, men det är bara att finna sig i situationen. Låt detta vara en lärdom både för vuxna och barn.

För att inte tala om otryggheten som blir för djuret att behöva flytta fram och tillbaka och sedan kanske behöva flytta fler gånger... man ska vara human mot djuren också..
 
En katt som "kissar överallt " gör det ofta av stress. Vissa katter blir väldigt stressade att bo i ett hem med barn och behöver ett lugnare hem.
Så ni omplacerade pga kissandet- hur ska ni hantera det nu? Om det var så illa så ni inte orkade med och omplacerade- kommer det funka nu?
Jag fattar att barn blir ledsna men man kan inte bara tänka på barnet utan också om djuret är stressat och vad som är bäst för djuret. Det här visar ju hur viktigt det är att tänka igenom besluten- både när man omplacerar och redan när man skaffar djuret.
 
Barnen får väl också lära sig att sålt är sålt? Det är ju inget litet beslut att sälja en katt så jag antar att det var genomtänkt. Verkar oseriöst att vilja ha tillbaka den enbart för att barnen är ledsna?
Det handlar lite om att vara human men du verkar ju förstå sånt. det klart att det inte är något beslut. Men man kan faktiskt ångra sig.
I detta fall för det dig om 2 dagar. Det spelar ingen roll barn kan faktiskt ändra sig.
 
Är det verkligen det? Ett älskat djur är ett älskat djur och har man sålt djuret så är det något för sent att komma på att man vill ha kvar det.
Jag tycker att man ska vara human just i detta fall. I det här fallet så handlar det om mina barn som är ledsna över situationen.
Och jag som deras pappa gör allt för dom.
Du får tycka vad du vill, men jag tycker i detta fall så borde man ha lite mer förståelse när det kommer till barn dom kan faktiskt ångra sig...
 
Det handlar lite om att vara human men du verkar ju förstå sånt. det klart att det inte är något beslut. Men man kan faktiskt ångra sig.
I detta fall för det dig om 2 dagar. Det spelar ingen roll barn kan faktiskt ändra sig.
Ja fast har man djur får man också ta konsekvenserna av sina val och sitt handlande. Det är ingen leksak med öppet köp. Det är väl bara positivt att barnen fick det här tillfället att lära sig det?
 
Det handlar lite om att vara human men du verkar ju förstå sånt. det klart att det inte är något beslut. Men man kan faktiskt ångra sig.
I detta fall för det dig om 2 dagar. Det spelar ingen roll barn kan faktiskt ändra sig.

Men det är väl ändå inte barnen som bestämmer, hoppas jag? Även om de väldigt gärna vill ha djur så är de inte mogna för ansvaret, utan det ska fullt ligga på de vuxna i hemmet. Sätt ner foten och säg som det är, katten trivdes inte så bra hos er och ska slippa flytta mer, det vore det verkligt humana här. Barnen dör inte av att vara besvikna ett tag och förhoppningsvis lär de sig att man ska tänka efter ordentligt när man skaffar djur. Som du håller på nu så framstår du mest som en curlingförälder och det är verkligen inget att sträva efter.
 
Ja fast har man djur får man också ta konsekvenserna av sina val och sitt handlande. Det är ingen leksak med öppet köp. Det är väl bara positivt att barnen fick det här tillfället att lära sig

Ja fast har man djur får man också ta konsekvenserna av sina val och sitt handlande. Det är ingen leksak med öppet köp. Det är väl bara positivt att barnen fick det här tillfället att lära sig det?
Vi har en vovve sen 12 år tillbaka så vi är inte dumma om det är det du syftar på. Ingen har sagt att det är öppet köp. Som jag skrev tidigare barn kan faktiskt ändra sig och om man har lite sympati så hade man förstått.
 
Vi har en vovve sen 12 år tillbaka så vi är inte dumma om det är det du syftar på. Ingen har sagt att det är öppet köp. Som jag skrev tidigare barn kan faktiskt ändra sig och om man har lite sympati så hade man förstått.
Jag har inte sagt att ni är dumma. Men din frågeställning känns faktiskt helt bisarr. ”Barnen är ledsna- vi har rätt att köpa tillbaka katten.”

Det rimliga i mina ögon vore snarare ”Hur ska jag förklara för och bemöta mina barn som är ledsna för katten”.
 
Vi har en vovve sen 12 år tillbaka så vi är inte dumma om det är det du syftar på. Ingen har sagt att det är öppet köp. Som jag skrev tidigare barn kan faktiskt ändra sig och om man har lite sympati så hade man förstått.

Men det är väl inte barnen som bestämmer? Nä, jag hade inte lämnat iväg ett djur så där för att någon som valt att sälja det ångrar sig efter 2 dagar. Det känns inte seriöst alls! Ingen jag skulle lämna en katt till som dessutom kissat inne hos dem = tecken på stress. Ni sålde ju katten av en anledning. En anledning som inte ändrats på de 2 dagar som gått. Katten kommer ju inte kissa mindre inne för att era barn insett att de ångrar sig.
 
Men det är väl ändå inte barnen som bestämmer, hoppas jag? Även om de väldigt gärna vill ha djur så är de inte mogna för ansvaret, utan det ska fullt ligga på de vuxna i hemmet. Sätt ner foten och säg som det är, katten trivdes inte så bra hos er och ska slippa flytta mer, det vore det verkligt humana här. Barnen dör inte av att vara besvikna ett tag och förhoppningsvis lär de sig att man ska tänka efter ordentligt när man skaffar djur. Som du håller på nu så framstår du mest som en curlingförälder och det är verkligen inget att sträva efter.
Det självklart att det inte är barnen som bestämmer. Om du har läst i min tråd så skrev jag att anledningen till att vi sålde katten var pga all pissandet i hemmet.. överlag så trivdes han här hemma. Ursäkta men vad syftar du med curling föräldrar 🤨 vi har en hund sen 12 år tillbaka och vi är väll erfaren. kom inte med dumma kommentarer...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
3 357
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
19 868
Senast: Migo
·
Katthälsa Jag har stora problem med min hon katt. Hon föddes ensam utan syskon, inga döda kattungar föddes utan bara hon. Hon är korsning...
Svar
17
· Visningar
2 938
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 729
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp