Kattallergi - eller?

SaraXX

Trådstartare
Vi var på besök hos en tant med innekatt. Katten är skygg, så ingen av oss klappade honom. Innan vi skulle hem hade min minsta blivit lite mer varm i kläderna och inte lika blyg, och utforskade lägenheten lite. Hon utforskade även kattens klätterträd, och kröp in i ett av "husen", en sån där plyschklädd historia ni vet. Sen gick vi till bilen.

På väg hem började hennes ögon rinna, hon nös och snorade något vansinnigt. Vi tvättade av henne, tog av kläderna (fulla med katthår) och gav en allergitablett när vi kom hem, och det lugnade sig snabbt.

Nu till saken. Hon har aldrig reagerat på katter, vare sig före eller efter det. Vi har katter som kommer och hälsar på här, och hon klappar dem. Och i helgen var de tre dagar hos släktingar som har två katter och hon klappade dem så att hon blev trött i armen (enligt egen utsago). Ingen reaktion. Hon rider, klappar kaniner och hundar också ibland, och det har aldrig varit något. Däremot är hon allergisk mot nötter och jordnötter, men det ter sig inte alls på det viset.

Vi har planer på att skaffa katt när vi har flyttat till större, och jag tänker att för säkerhets skull tar vi nog ett allergitest innan dess. Men jag funderar bara, är det någon som har en teori? Kan det ha varit någon kemikalie i det där plyschklätterträdet? Kan man reagera starkt på en (katt)individ men inte alls på andra?
 
Kontakta vårdcentralen och be dem ta ett blodprov på henne. Bättre att se hur allergenerna ser ut och sen avstå djuren som man är allergisk för.
Min son är så allergisk för hästar att han kan få en reaktion om han har otur när någon rider förbi på 10 meters avstånd.

(Jag unnar mig en ridresa per år men då är allt förslutet innan det hamnar i tvättmaskinen)
 
Kontakta vårdcentralen och be dem ta ett blodprov på henne. Bättre att se hur allergenerna ser ut och sen avstå djuren som man är allergisk för.
Min son är så allergisk för hästar att han kan få en reaktion om han har otur när någon rider förbi på 10 meters avstånd.

(Jag unnar mig en ridresa per år men då är allt förslutet innan det hamnar i tvättmaskinen)
Ja om vi ska skaffa egna är det ju absolut det som gäller, men i dagsläget tycker jag inte att det behövs. Hon träffar/klappar ju katter lite nu och då utan att reagera som sagt. Bara den enda gången.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kanske kvalster?
Jag blir allergisk hos folk som har det skitigt hemma, min nivå av vad som är skitigt är väldigt låg 😅
Även hos folk med många katter där det är hårigt och jävligt.
Nu kan testa men det är dessvärre osäkert, du kan få stort utslag på något du inte reagerar på och inget på saker du reagerar på

Jag är allergisk mot kvalster och katt, har tre egna och känner inget.
Men jag städar ordentligt, katterna borstas dagligen och badas regelbundet.
 
Kanske kvalster?
Jag blir allergisk hos folk som har det skitigt hemma, min nivå av vad som är skitigt är väldigt låg 😅
Även hos folk med många katter där det är hårigt och jävligt.
Nu kan testa men det är dessvärre osäkert, du kan få stort utslag på något du inte reagerar på och inget på saker du reagerar på

Jag är allergisk mot kvalster och katt, har tre egna och känner inget.
Men jag städar ordentligt, katterna borstas dagligen och badas regelbundet.
Ja så kanske det kan vara. Det var ju förmodligen rejält ingrott inne i det där katthuset.
 
Kanske kvalster?
Jag blir allergisk hos folk som har det skitigt hemma, min nivå av vad som är skitigt är väldigt låg 😅
Även hos folk med många katter där det är hårigt och jävligt.
Nu kan testa men det är dessvärre osäkert, du kan få stort utslag på något du inte reagerar på och inget på saker du reagerar på

Jag är allergisk mot kvalster och katt, har tre egna och känner inget.
Men jag städar ordentligt, katterna borstas dagligen och badas regelbundet.

Jag är likadan. Reagerar lite på kattlådan om jag har fel sand (svårt att avgöra om det är sanden eller katterna), har inga problem med att ha tre katter i sängen (eller gnugga in ansiktet i en hästhals). Den stora skillnaden ligger i hur det är städat och vädrat (vilket verkligen talar för kvalster snarare än kattallergi primärt). Under pollensäsong går luftrenaren konstant i sovrummet.
 
Olika individer kan också vara olika allergena. Jag har en kompis som jag kände i en bit över fem år (minns inte exakt nu..) innan jag insåg att han är allergisk mot katter. Jag hade inte ens tänkt tanken, eftersom han gärna gosade med katter hos de av våra gemensamma kompisar som hade katter i hushållet. Men så skaffade jag katt, och han kom och hälsade på - varpå han efter ett tag blev helt röd och irriterad i ögonen osv. Då fick jag veta att han är allergisk men reagerade olika mycket/lite på olika katter.
 
Olika individer kan också vara olika allergena. Jag har en kompis som jag kände i en bit över fem år (minns inte exakt nu..) innan jag insåg att han är allergisk mot katter. Jag hade inte ens tänkt tanken, eftersom han gärna gosade med katter hos de av våra gemensamma kompisar som hade katter i hushållet. Men så skaffade jag katt, och han kom och hälsade på - varpå han efter ett tag blev helt röd och irriterad i ögonen osv. Då fick jag veta att han är allergisk men reagerade olika mycket/lite på olika katter.
Vad knepigt!
 
Olika individer kan också vara olika allergena.
Det stämmer bra!

Jag är uppvuxen med birmakatter. Inget konstigt. Min mamma var aldrig allergisk mot någon av våra katter. Men så fick jag två stycken omplaceringar, långhåriga perserkatter och morsan blev tokallergisk mot dessa. Så illa att vi inte kunde ha kvar dem, trots att de duschades och fixades med jämna mellanrum.

Jag har en långhårig bondkatt nu och den är morsan inte allergisk emot, trots att han aldrig är vare sig duschad eller speciellt väl hållen.
 
Det stämmer bra!

Jag är uppvuxen med birmakatter. Inget konstigt. Min mamma var aldrig allergisk mot någon av våra katter. Men så fick jag två stycken omplaceringar, långhåriga perserkatter och morsan blev tokallergisk mot dessa. Så illa att vi inte kunde ha kvar dem, trots att de duschades och fixades med jämna mellanrum.

Jag har en långhårig bondkatt nu och den är morsan inte allergisk emot, trots att han aldrig är vare sig duschad eller speciellt väl hållen.
En får åka och gosa med ett gäng kattungar helt enkelt. För att kolla.
Jobbigt :angel:
 
Kan man reagera starkt på en (katt)individ men inte alls på andra?
Mina två katter sov i min säng om dagarna. Jag brukade vakna med igensvullna ögon och plufsigt ansikte.

Den röda katten blev jag tvungen att ta bort pga ålder. Den andra katten fortsätter ha dagvila i min säng. Men så fort den röda kom bort så slutade min nattliga allergi.
 
Både min far och syster är allergisk mot långhåriga katter, eller korthåriga med mycket "fin" mjuk päls. Huskatter med "vanlig" päls fungerar dock ganska bra, så länge man håller efter städning, våttorkar mycket osv. Så kan vara olika. Men säkrast är o testa hos läkare, kan vara så mycket annat med som det reageras på! Min syster var stensäker på att hon också var allergisk mot parfym och blommor, men vid test hos läkare visade det sig vara damm och kvalster och inte alls parfym .
 
En hundperson jag satt med på lunchen sa att det vid allergitest, åtminstone för hundallergi, går att testa flera olika hundallergener, för att se vilken/vilka av dem man reagerar på. Sen kan man testa ett specifikt djur för att se hur mycket av just det den utsöndrar. Coolt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp