Kattallergi?

M

monic

Jag har haft katt i många år. En som hårar av sig. Jag är dessutom rökare. Nu har jag tagit hand om en ny liten hittekatt. En underbar liten sköldpaddsflicka på halvåret med en fantastisk personlighet. Tyvärr har hon mycket mjuka långa fina hår som fastnar överallt i ansiktet när jag har henne i famnen. Efter att jag haft henne i några dagar började det kännas konstigt i lungorna och det piper astmatiskt när jag gör en kraftig utandning. Varje gång jag tar upp henne i famnen killar det i hela ansiktet och särskilt på nästippen så jag får liksom torka av vad som känns som en massa hår och så känns det mer åtsnörpt i lungorna alldeles efter. När jag släpper ner henne och går en bit bort så känns det bättre, men känslan och pipet i lungorna vid utandning har jag nu haft i över en vecka. Jag vill så gärna behålla henne. Är det dumt att fortsätta att utsätta sig för detta. Eller kan jag hoppas på att det inte kommer att förvärras. Någon som har något råd?
 
Sv: Kattallergi?

Om du skulle vara allergisk mot just henne är det nog bäst att hon inte stannar. Annars kan det nog i värsta fall sluta med att din allergi förvärras och du blir mer känslig och allergisk mot den andra katten med. Nyser du mycket också?
 
Sv: Kattallergi?

Jag hade tänkt skriva i inlägget att det är ingen idé att säga nåt om rökningen... Om jag inte vetat att detta gör mig mer mottaglig för allergi så hade jag inte brytt mig om att informera om den ;-)
 
Sv: Kattallergi?

Nej jag har faktiskt inte nyst en enda gång. Sen några dagar har jag den där strama känslan och pipandet i bröstet och känner direkt av när jag tagit upp henne, men när jag släpper ned henne så går det tillbaks till där det var efter en stund.
 
Sv: Kattallergi?

Du är inte påväg att bli förkyld eller precis har varit det,jag känner inte av mina katter i vanliga fall men just i förkylningstider blir jag mer känslig mot dem & deras "hårande"

Mvh Zaria
 
Sv: Kattallergi?

Jag tål heller inte vissa katter och den typ av päls du beskriver är värst - iallafall för mig. Det du kan göra är att bada katten någon gång i veckan (om katten inte lider av det förstås). Eller pröva att ta en antihistamintablett om dagen, t.ex. Zyrlex.
 
Sv: Kattallergi?

Nu har det gått ett tag med katten i huset. Jag har både kammat med stålkam som tar bort överflödiga strån av mer ullaktig karaktär (vilka inte är de hår som flyger omkring), så har jag använt en klädesborste med tejprulle. Det sista var mycket bra. Massvis av de långa tunna stråna kom ut direkt. Jag rev av tejpen några gånger för att få fram oanvänd tejp och det blev mycket bättre att ha henne i famnen. Nu rullar jag tejpborsten på henne en gång om dagen och det kommer inte alls lika mycket hår ut, och de som inte kommer ut sitter fast!
Vad gäller att bada denna katt så tror jag inte jag skulle vilja ge mig på det. Det är en mycket egensinnig "sköldpadda" så det skulle kunna sluta hur som helst ;-).
Tack för tipset om antihistaminer, men så länge det inte känns absolut nödvändigt ska jag försöka hålla mig ifrån läkemedel som ska tas kontinuerligt. Vem vet, kanske jag även fått en förkylning som Zaria påpekar.
 
Sv: Kattallergi?

Det du kan göra är att pröva antihistaminer under en till två veckor - blir du bättre så är det allergi.
 
Sv: Kattallergi?

Det är inte säkert att det blir någon märkbar skillnad med antihistaminer. I ditt fall, låter det dock som allergi. I mitt fall, så hade jag så kraftig allergi att det inte spelade någon roll om jag åt antihistaminer. Ingen skillnad alls.

Jag är numera besvärsfri, och hoppas (och tror faktiskt) att min allergi kommer försvinna, mha kostomläggningen som jag skriver om i länken. Jag har inte tagit några mediciner alls på ett tag nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp