Kattallergiker unite!

kolblakkur

Trådstartare
Misstänker att jag drabbats av kattallergi, inte så lyckat när man har fyra katter hemma. Märker det främst när favoritkatten legat på min kudde hela natten, då svider det i ögonen och jag är täppt i näsan. Är inte aktuellt att stänga ut katterna ur sovrummet, i varje fall inte nattetid.

Vad gör man nu? Katterna blir kvar med det blir absolut inte några nya katter när dessa gått ur tiden. Katten som sover på min huvudkudde får fortsätta med det :angel: Han blir 14 år i år och har cancer så det lär inte vara så länge till han hänger med.

Dammsugare med HEPA-filter - check! Det har jag. Kommer dammsuga dagligen framöver. Hur ofta dammsuger ni?

Moppa golv - hur ofta gör ni detta? Är det för sällan med en gång i veckan?

Byta sängkläder - hur ofta behöver ni byta? Jag tänkte byta varje onsdag och söndag.

Tvätta filtar och dylikt - hur ofta gör ni detta? Tänkte göra detta en gång i veckan.

Tvätta soffklädsel - hur ofta gör ni detta (om ni har avtagbar klädsel alltså)? Funderar på att göra detta en gång i veckan.

Mattor - har ni detta? Har en matta i hela huset, är inte gift med den så kan kasta ut den om det behövs.

Finns det någonting mer vi kan göra? Har tittat på luftrenare, ska undersöka det närmare framöver.
 
Allergiker här med. Fick diagnosen förra året, har fortfarande inte helt accepterat det. Men nu har jag fått allergisk astma förmodligen så det är väl bara att ta tag i tillvaron..

Har inte vidtagit några åtgärder direkt än. Stängt dörren till sovrummet, det är en kattfri zon. Torrmoppat och dammat ordentligt därinne.
Resten av huset är en flyttlåda just nu, så där är det kaos i största allmänhet.
Försöker moppa istället för dammsuga, har läst att det ska vara bättre.
Försöker undvika att gosa med katterna i ansiktet (svårt!). Tvättar händerna efter klappat katt.
 
Min systers man är allergisk mot katt, de har haft två var av en är kvar och dessutom innekatt. De går bra när de har luftrenare och inga katter i sängen. Han får dock ibland ta allergimedicin men inte lika ofta längre som i början när de flyttade ihop. Vet att han också tar msm pulver och tycker de hjälper .. Ingen aning om de är inbillning eller om de verkligen är så men enligt honom har han kunnat trappa ned allergimedicinen efter han började med de. Och sen har de en special dammsugare som kan kunna ta bort djurhår ordentligt.
 
Luftrenare. Luftfuktare (jag har snustorrt luft inomhus och det gör det värre). Samt robotdammsugare med hepafilter som lallar runt minst en gång per dag.
Inga missar i ansiktet (okej det slarvar jag med)

Jag älskar mattor så har två långhåriga. Men byter ut vartannat vart tredje år. Märks direkt lättnad i allergin.
Tvättar inte soffklädsel osv men dammsuger. Däremot - Tvätta gardinerna!

Ungefär var tredje vecka släpar jag fram alla möbler från väggarna, dammsuger alla lister och vrår mm.

Men robotdammsugaren och luftrenaren har gjort störst skillnad.
 
Det mest frustrerande är att det tydligen finns ett fungerande botmedel för allergi (spruta) men det konstaterades inte vara ekonomiskt lönsamt så slutade produceras och jag har ingen aning om vem som äger patent.
 
Det mest frustrerande är att det tydligen finns ett fungerande botmedel för allergi (spruta) men det konstaterades inte vara ekonomiskt lönsamt så slutade produceras och jag har ingen aning om vem som äger patent.

Nåt sånt blev jag erbjuden, under förutsättning att jag gör mig av med katterna. Kan tydligen vara farligt att göra hyposensibilisering och samtidigt ha katt hemma.
 
För mig fungerar det att katterna inte är i sovrummet plus luftrenare på våren (då blir den totala allergibelastningen för hög).
 
Min astma blir bara värre och värre. Blev inte bättre av en omgång covid... Har provat ha dörren till sovrummet stängd, men då sitter katterna utanför och ylar.
Luftrenare hjälper lite.
 
Jag har fönstret lite öppet i sovrummet, kammar och badar katten regelbundet, dammsuger och och tar antihistamin morgon och kväll.
 

Liknande trådar

Hemmet Det blir så fruktansvärt dammigt i vårt sovrum. Syntes extra väl nu på morgonen när vi bytte sängkläder, dammet virvlar runt som bara...
2
Svar
33
· Visningar
899
Senast: Amha
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 188
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp