Kattbadning som kampsport

Prosit

Trådstartare
Många av er har säkert läst den här förut, men den tål att läsas igen, igen och igen. Det är inte ofta Prosit sitter ensam hemma och asgarvar, men det hände nyss. Denna ska skrivas ut och sättas upp i badrummet!!! :D



En del säger att katter aldrig behöver badas. De säger att katter har ett speciellt enzym av något sort i deras saliv som fungerar som en ny, förbättrad variant av Ariel - den hittar smutsen där den gömmer sig och viftar bort den.

Jag har trott hela mitt liv på denna sägen. Som de flesta blint troende har jag lyckats vända fakta som att det luktar konstigt så fort katten kommer in i rummet, till att lukten kommer från den välanvända mattan framför öppna spisen eller att jag faktiskt inte har dammsugit under soffan på några veckor.

Den dag kommer dock, då en man måste se massan i ansiket och säga att "den här katten luktar som en allmän toalett under en het dag i Stockholm".

När den dagen kommer till ditt hus, som den har kommit till mitt, kanske några råd kan vara på plats, då du tar din pälsklädda vän under armen och tar ut bäringen mot badrummet:

1. Tänk på att även om katten har fördelen av snabbhet och brist på omtanke över det mänskliga livet, så har du styrkans fördel.
Utnyttja denna fördel och välj rätt slagfält. Välj inte att bada honom på en öppen area där han kan tvinga dig att jaga honom. Välj ett väldigt litet badrum. Om det är större än 1 gånger 1 meter, kan jag rekommendera att du stiger ned i badkaret med katten och stänger glasdörrarna. (Ett vanligt duschförhängare duger inte. En katt som går bärsärkagång kan strimla ett tredubbelt duschförhänge snabbare än en politiker kan ändra åsikt.)

2. Tänk på att en katt har klor och tvekar inte en sekund på att skilja din hud från din kropp. Din fördel här är att du är smart och vet hur du ska klä dig. Jag kan rekommendera segelduksoverall, istoppade i byggnadsstövlar som räcker till knäna, ett par stålbrynjehandskar, en arméhjälm, en hockeymask och en långärmad luftvärnsjacka.

3. Förbered allting i förväg. Det finns absolut ingen tid för att stiga upp ur badet för att hämta en handduk när du har en katt som just då gräver ett hål i din luftvärnsjacka. Häll upp vattnet. Kom ihåg att flaskan med kattschampoo är inne i duschkabinen. Se till att handduken kan nås, även om du ligger på rygg i vattnet.

4. Använd överraskningsmomentet. Ta upp din katt nonchalant, som om du bara skulle ta med honom till köket och hans matskål. (Katter brukar inte bry sig om din utstyrsel. De har som regel lite eller inget intresse av mode. Om han dock undrar över dina klumpiga kläder, förklara lugnt att du deltar i ett produkttest sponsrat av Helly Hansen.)

5. När du väl är inne i badrummet är snabbhet väsentligt för överlevnad. I en enda rörelse måste du öppna glasdörren, glida ned i karet, stänga dörren om er, doppa katten i vattnet och spruta schampo över katten. Du har nu påbörjat dina vildaste 45 sekunder i ditt liv.

6. Katter har inga handtag. Lägg till det faktum att han nu har såpig päls och ditt läge har förvärrats avsevärt. Förvänta dig inte att få hålla katten mer än två eller tre sekunder åt gången. Dock, när du väl håller honom, får du inte glömma att ge honom en dos av schampot och gnugga som en besatt.
Efter det kommer han att riva sig fri, och faller då baklänges ned i vattnet, varpå han sköljer av sig schampot själv. (Världsrekordet för katter är tre schamponeringar, så förvänta dig inte för mycket.)

7. Härnäst måste katten torkas. Ovana kattbadare tror alltid att detta led är det svåraste, eftersom människan nu är utpumpad medan katten är väldigt bestämd. Fakum är att torkningen är inget med vad du just gått igenom. Detta på grund av att katten nu sitter som klistrad mot ditt högra smalben. Du tömmer helt enkelt karet genom att peta ur pluggen med din fot, sträcker dig efter handduken och väntar. (Det skall dock tilläggas att katten ibland kan arbeta sig upp mot ditt huvud och slutar som ett naturligt bihang till din arméhjälm. Skulle detta hända är det bästa du kan göra att helt enkelt skaka loss honom och uppmuntra honom att sätta sig på benet.) När allt vatten har runnit ut ur karet, är det bara att sträcka sig ner och torka katten.

Efter några dagar har katten slappnat av så mycket att du kan ta loss honom från benet. Han har vanligtvis inget att säga de kommande tre veckorna och kommer att tillbringa merparten av sin tid med att sitta med ryggen vänd mot dig.

Du kommer då att förmoda att han är arg. Detta är oftast inte fallet. Som regel håller han bara på att utarbeta sätt att komma igenom ditt försvar och skada dig för livet nästa gång du ger honom ett bad.

Men nu luktar han i alla fall bra mycket bättre.
 
Sådär går det inte till hemma hos mig...

1. Hämta katten som anar fara å färde. Det är den svåraste biten, för han gömmer sig gärna.

2. Ställ katten i badkaret, håll ena handen lätt på ryggen, duscha med andra hande.

3. Schamponera.

4. Skölj i en evighet

5. Försök handdukstorka kattstackarn som under badet muterat till en ål och försöket ta sig ur den fruktansvärda handduken.

Slutprodukt...
 
Detta är proceduren hemma hos mig:
1. sätt på duschen släng ut katten ur denna,
2. tvätta håret skölj ur kattens päls från schampo släng ut katten ur badrummet,
3. tvåla in mig skölj ur tvålen ur hennes päls släng ut henne ur badrummet,
4. försök njuta av duschen med stutsande katt vid fötterna,
5. torka ålande katt som avskyr detta
6. torka lägenheten
7. ta en dusch för att bli av med hår och svett
8. se punkt 1.
 
Jag tvättar aldrig katten, hon luktar absolut inte illa och så får hon panik om man sätter på en vattenkran breve henne.
Men det regnar ju på henne titt som tätt utomhus :p
 
Låter ungefär som hemma hos mig. Det som skiljer sig är att ibland kan man få plocka ut 10 framklor ur axeln, då hon är väldigt snabb o vilja kravla sig ur badkaret över min axel :crazy: Och så blir man så hääärligt blöt...
 
Jag tänkte vänja Nils med badning succesivt när han var liten (utställningsfjolla :p) men när han var typ fyra månader så la han sej och började åla runt i rosa färg :crazy:...jag höll på att måla och hade sprutat färg på min palett som jag (varför vette fan) lagt på golvet ....så bra gick det .
Det var SÅ synd om lille Nils ,men vafan gör man då ,fast han var rosa på magen läänge efteråt :) ( :love:)
 
Ja, jag vande min lilla hona redan från början. Jag badade henne inte "på riktigt" varje gång, med shampo och sånt, utan mer plaskade lite vatten på henne, tvättade rumpan och gnodde tassarna så hon skulle se att man inte dör av det.
Man vet ju aldrig när de får diarre´ och sprutlackerar lägenheten och sig själva, och DÅ kan det vara bra med en badvan kisse. När hon var liten var det handfatet, och sen gick vi över till badkaret. Men handfatet var MYCKET bättre höjd, man får så ont i ryggen av att stå böjd över badkaret ju :crazy:
 
Jag har bara en dush :crazy:...mitt badrum är på typ...4 kvadratmeter alltsom allt (ville jag kan jag sitta på toa och dusha samtidigt :smirk:) så han kunde inte springa så långt ,jag försökte ta de försiktigt (jätte-lätt...not :smirk:) ..så gott de gick .
 
De få gånger jag badar en katt är det oavsett katt plättlätt! :D

Jag håller till i handfatet, badkaret eller ännu hellre i diskhon. Kisse sitter på rumpan med sina framtassar i min ena hand, ett finger mellan tassarna gör att de inte kommer loss om någon nu fattar hur jag menar. :crazy: Sen tar jag bara och sköljer den under kranen eller handduschen, schamponerar och sköljer väl. Spelar ingen roll om det är en stor eller liten katt, lagårdskatt eller innekatt, alla är lika lätta att bada bara man tar det lugnt och har ett fast men inte hårt grepp om frambenen. Sen drar jag av överflödigt vatten med händerna innan de froteras. :bow:
 
Vad gör man då när katten vänligt men bestämt böjer på nacken och pressar sina vackra hörntänder genom den hand som prövar att hålla fast i de frenetiskt sprattlande framtassarna?

Mina katter badar inte, men det är troligt att den ena skulle vara i behov av det...
 
Jag badar inte katterna, har faktiskt *ta i trä* aldrig behövts, varken inne eller utekatter.

En katt jag hade var det dock problem att hålla IFRÅN badrummet. Tog man ett bad så fick man finna sig i att göra det medans katten simmade runt i badkaret. Och ska kattfan simma skulle ju hunden simma av ren avundsjuka. Där nånstans brukade matte ge upp :crazy:
 
OJ, tänk om det kunde gå så smidigt till hemma hos mig :o ;)

Jag försökte bada Domino en gång, aldrig mer, skulle se ut som en trasdocka om jag fullföljde uppdraget :D ;)
 
För att inte tala om att katteländet skriker så att man nästan förväntar sig pårigning från djurskyddsföreningarnas attackgrupp... :crazy:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 051
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 941
Senast: linnsan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 140
Senast: Cilva
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 762
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp