Kattbantning - men hur? =/

Alexandra_W

Trådstartare
de där katterna har visst som livsuppgift att ge mig huvudvärk kring fodret :crazy:

Har tre katter, och när man börjar kolla på individerna inser man problemet.

Tekla - bondkatt, lättfödd men med den känsligaste mage man kan tänka sig. Äter gärna allt, men tål bara RC Sensible och Hills Sensitive Stomach. Inget av dem finns i burkmat (vad jag kunnat hitta iaf).

Yaki - siames, lättfödd med plåtmage. Äter vilken pelletskattmat som helst men anser konsekvent att burkmat är det vidrigaste som finns (makrill i tomatsås går bra dock).

Sessan, siames, svårfödd och med en förkärlek för att spy ofta, gärna och överallt om hon äter torrfoder. Har sen vi började med våtfoder åt henne ätit Hills Adult och det har gått bra, har en burk kvar och sen går hon (efter tips härifrån) över på Mjau burkmat. Äter pellets av de andra katterna med dock, efter eget tycke och smak.

Torrfodret som serveras är RC Sensible 33.


Tekla har jag gett upp om att banta, hon får vara lite runt. Men nu börjar Yaki bli alldeles för trind för att vara siames.. Men jag ser inte hur sjutton jag ska kunna banta honom, dvs ha Tekla på ett torrfoder, Yaki på ett annat torrfoder och samtidigt låta dem få ha hyfsat fri tillgång. Och det är inte görligt att försöka ge i småportioner då både Tekla och Yaki är av modellen hungrig jämt.

Jag har bantat honom (och Tekla på köpet) en gång innan med brutalransonering av fodret, men ska jag hålla på så får jag en gång varannan månad hårdbanta dem och det känns inte så bra.

Så hur sjutton gör jag? Eller sticker jag huvudet i sanden och ger upp att ens tänka på att banta honom?
 
Sv: Kattbantning - men hur? =/

Känner igen problemet. Har två kastrerade hankatter av modellen STÖRRE och med en enorm aptit! Min ena kisse har fått en hjärtsjukdom, så honom var jag tvungen att banta ner lite grand enligt veterinären. Det hela komplicerades också av att han ett tag gick på specialfoder för att motverka urinsten som han har haft problem med. Detta foder fick min andra katt absolut inte få i sig (eftersom det på lång sikt skulle kunna orsaka urinsten hos honom..) Jag löste problemet genom att ha speciella matplatser för varje katt. Vårt kök är rätt så stort (och trevligt!) så de får mat i var sitt hörn. Det fungerar hur bra som helst, i början fick jag vara med och flytta kissarna till rätt ställe men nu vet de vilken matplats de ska vara på. Eftersom mina kissar är de matvrak de är blir det ingen mat kvar som den andra katten kan komma och ta efteråt. Vet att många tycker att det ska finnas tillgång till mat hela tiden, men det fungerar inte riktigt för mina katter som blir tjocka som tunnor, inte precis hälsosamt!

Jag vet inte riktigt vad jag ska ge dig för råd, för mig har det fungerat att dra ner på maten, byta till lightfoder och ha speciella matplatser eftersom katterna ska ha olika mat. (Med att dra ner på maten menar jag inte hårdbantning, utan en liten minskning av ransonerna och sedan försöka hålla ransoneringen på den nivån.) Tekla och Yaki skulle kanske kunna äta samma torrfoder och kanske i en lightvariant (sensitive?) så blir det lite enklare och Sessan får väl hålla sig till sin blötmat. Fast om du vill att de ska ha fri tillgång till mat jämt fungerar det inte, då blir det nog matstölder från varandras skålar.. Om Sessan behöver mer mat än de andra, kanske du kan pröva med lite större portioner till henne och kanske någon gång extra per dag. Om hon inte äter upp, lägg undan maten om du är hemma och ta fram den igen då hon blir hungrig, så slipper du alltför mycket matstölder från övriga.

Slutsats, tycker att du kan pröva med olika matplatser om du har möjlighet till det! Det blir hur som helst mycket lättare att ha olika foder på det sättet. Det blir förstås svårare med tre katter än med två men det är inte omöjligt. (Har ibland haft 4 katter hemma hos oss med olika matvanor, vissa ska gödas och andra bantas, suck! Det har funkat med lite passning, maten brukar gå åt snabbt (både bland människor och djur, fniss!) så det brukar inte ta så mycket tid i anspråk.)
Fungerar inte varsin matplats - testa att bara ge lite mindre mat, INGEN hårdbantning utan dra ned på torrfodret LITE bara och försök sedan hålla ransoneringen så.

Hoppas du fick lite hjälp av mitt virriga svar..
 
Sv: Kattbantning - men hur? =/

Jag har sagt det föru, men jag säger det igen. Vill man banta en katt framgångsrikt är det absolut allra mest effektivt att ge flera måltider under en dag, inte låta dem ha fri tillgång till mat. Har man bara en katt funkar det med fri tillgång på torrfoder eftersom man då kan mäta upp exakt mängd mat katten skall äta, men har man flera funkar inte det.

Tre måltider om dagen för katterna som skall gå ner i vikt och eventuellt fler måltider för katter som behöver gå upp i vikt.

Portionerar man ut måltiderna får man en bra överblick över hur mycket mat katterna äter och det är ju nyckeln när man försöker få katter att gå ner i vikt. Lightfoder avråder jag ifrån eftersom de är fullspäckade med kolhydrater vilket rent viktgmässigt inte är så bra för katten. Ge hellre ett "lagom" torrfoder men i mindre givor. Ett foder med mycket protein och lagom med fett. RC Sensible är inte helt tokigt, men RC Siamese skulle kanske passa bättre (om magarna tål det) då det innehåller mer protein och lite mindre fett.
 
Sv: Kattbantning - men hur? =/

Svarar båda i samma inlägg.

De har INTE fri tillgång nu, utan jag gör så att jag ger dem kanske 5 ggr/dag. Då äter de och sen när de är kvar så en bra dag så är det mat kvar tre timmar senare t ex, en dålig dag så rensar hundarna såfort kattern agått därifrån (inte kommit på någon riktigt bra lösning än på hur man håller kattmaten undan hundarna).

En till komplikation som jag glömde nämna är att Tekla går ut och in som hon vill och Yaki är bara inne vintertid. Så Tekla kan komma in och vara huungrig, och ha missat flera fodringar sas) och ger jag då henne kommer tjockisYaki och glufsar i sig med. Och de där två är som ler och långhalm så Tekla delar glatt med sig. Och där en katt är är de andra, oavsett om de vill åt maten eller ej. Som när Sessan äter burkmat (ovanpå kylskåpet) så kan man ge sig på att Yaki och Tekla är på bänken nedanför, även om de fått egen mat.

Däremot kan jag ju minska till tre måltider, och på något vis räkna ut hur mycket mat jag anser de ska ha/mål. Nu får de ungefär fem stycken och de får en näve mat/gång (jag har små händer btw), och då är de tre katter, eller 2½ eftersom Sessan mest 'godisäter' torrfodret.

Tyvärr har inte RC Sensible någon lightvariant, katter med magproblem har ju ofta svårt att ta upp maten ordentligt så både RC Sensible och Hills SS är ju gjort för att vara 'extra lättsmält' och högt i fetthalt.

Jag vet inte om Tekla skulle funka på RC Siamese, men jag kan ju köpa en sådan där liten påse och prova vad hennes mage säger!

Men, går det att säga vad minsta mängden RC Sensible är till två trinda matgamar? Sessan får klara sig utan sitt småätande, så räkna med Tekla och Yaki. Yaki är drygt ett år, Tekla drygt 1½ år. Båda är lättfödda, Tekla mer än Yaki men Tekla jämnar ut det genom att hon är ute.

Men Sessan är ju minsta problemet iom att hon äter våtfoder, och där är det bara att passa så Tekla inte stjäl. (Yaki är som sagt inte intresserad). Och gå ner till tre gicor/dag av torrfoder kan jag ju, även om de kommer hata mig de små katterna (Y & T). Men jag trodde tre ggr var för lite utfodringsgånger för en katt?

Hur är makrill i tomatsås sett ur bantningsperspektiv? är det bara dumt att endera byta ett mål RC mot makrill, eller endera ge det som ett litet 'mellanmål' när jag drar ner till tre ggr/dag? Alla tre katterna äter makrill, Tekla äter tomatsåsen och skiter i fisken, Sessan äter lite av bådadera och sen kommer dammsugarYaki och slickar alla tre skålarna ;) Men jag har märkt de ggr de får det att de är 'nöjda' rätt länge efter att ha ätit makrill, är antagligen mycket psykologiskt men de brukar vara tysta och glada ett bra tag utan att knorra om 'maaaat, ge oss maaat, vi sväääälter' *s* Men hur är det ur bantningsperspektiv?
 
Sv: Kattbantning - men hur? =/

OK, bra att de är vana vid att få maten utportionerad. Min äldsta honkatt har varit en riktig mattjuv (otippat att hon varit tjock också :smirk: ) och det enda som funkat här har varit att övervaka ätandet så att man kunnat hindra henne från att knycka mat från de andra katterna. Nu har hon lärt sig (efter några månader) så nu behöver jag inte ha samma stenkoll längre.

Katten som missar måltider, ge henne mat när hon kommer in oavsett vad de andra katterna tycker om det. Stäng in henne i ett annat rum så att de inte kommer åt att knycka mat av henne.

Hur mycket mat man bör ge beror på vilken idealvikt katterna har. Uppskattar du att katten har en idealvikt på 3 kg räcker 30 g Sensible gott och väl. Tror du idealvikten ligger på 4 kg kan du kanske ge 40 g. 1 dl är ungefär 30 g, men har du en digital köksvåg är det bättre att väga maten.

Hur makrill är ur bantningssynpunkt vet jag inte, men det är klart du kan ge det någon gång i veckan iaf, men då får du dra in på en av de ordinarie målen.

Med tanke på de små mängderna torrfoder det handlar om är det kanske bra att dra ner till 2-3 måltider om dagen så att de får någon slags storlek på måltiden.
 
Sv: Kattbantning - men hur? =/

Fast de får ungefär (jag har mätt nävarna) 1 dl per katt och dag redan. Och samtliga bör ligga vid 3.5 kg. =/

Mer förslag?
 
Sv: Kattbantning - men hur? =/

Då skulle jag nog råda dig att byta till ett torrfoder som innehåller färre snabba kolhydrater (dvs inget vitt ris, majs, majsgluten, vete eller vetergluten) men det kan ju bli svårt för din kisse med klen mage :confused: Snabba kolhydrater är nämligen väldigt tacksamt för katter att omvandla till fett som i slutändan ofta lagras i kroppen.

Eller kanske du kan byta ut en måltid om dagen till ca 50 g rått kött (om de äter det och magarna klarar av det). Då drar man ner på kolhydratintaget samtidigt som katten får i sig mer protein men ändå inte mycket fett.
 
Sv: Kattbantning - men hur? =/

Lånar din tråd: Vad kostar RC Sensible och Hills Sensitive Stomach? Har en hanne med känslig mage å letar efter passande torrfoder...
 
Sv: Kattbantning - men hur? =/

Jag har för mig att båda ligger på runt 190:- för tvåkilospåse. Jag har slutat helt med torrfoder till min hane med känslig mage, och numera kräks han aldrig, mot ett par gånger i veckan oavsett torrfodersort.
 
Sv: Kattbantning - men hur? =/

Haukur skrev:
Lånar din tråd: Vad kostar RC Sensible och Hills Sensitive Stomach? Har en hanne med känslig mage å letar efter passande torrfoder...

RC Sensible 33 kostar 499 kr för 10 kg.

Hills Sensitive Stomach kostar drygt 400 kr för 5 kg.

Gissa varför jag använder RC Sensible när jag väl insett det funkade? :devil:
 
Sv: Kattbantning - men hur? =/

Sol skrev:
Då skulle jag nog råda dig att byta till ett torrfoder som innehåller färre snabba kolhydrater (dvs inget vitt ris, majs, majsgluten, vete eller vetergluten) men det kan ju bli svårt för din kisse med klen mage :confused: Snabba kolhydrater är nämligen väldigt tacksamt för katter att omvandla till fett som i slutändan ofta lagras i kroppen.

Eller kanske du kan byta ut en måltid om dagen till ca 50 g rått kött (om de äter det och magarna klarar av det). Då drar man ner på kolhydratintaget samtidigt som katten får i sig mer protein men ändå inte mycket fett.

Ge ett ex på sådant foder då? Jag är ju tveksam till om Teklas mage klarar det, men jag har ju inte provat ALLA foder på marknaden så något mer kanske det finns.

Rått kött..haha.. du slår mig väl om jag berättar vad kräskatterna tycker om det? ;) Inte ens råttjagarTekla rör rent kött.. Jag förstår inte vad jag fick en bunt missanpassade katter från, men de är i vissa fall en skam för kattsläktet. (Gammelkatten var det ordning på, hans favorit var rått älgkött).

Och Yaki rör inte fisk heller Utom makrill), OM den inte är RÖKT.. Men det få finnas någon måtta på vad jag utfodrar dem med för lyxmat. Han tycker däremot vitlöksbröd och vitt bröd är jättegott. Och nej jag har aldrig påstått kräket är normalt ;)
 
Sv: Kattbantning - men hur? =/

Mmm.. men min misse spyr inte... han blir bara lös i avföringen.. Å han e svår att hålla hull på å då ska väl torrfoder vara bra?
 
Sv: Kattbantning - men hur? =/

Jäklar, ja det var juh lite skillnad... ska testa RC å se om maggen tål det... Hur är det med fett/protein i det? Han har nämligen svårt att hålla hull, eller snarare lägga på sig som han borde... (växande ungkatt)..
 
Sv: Kattbantning - men hur? =/

Jag är inte så hemma på vilka torrfoder som finns tillgängliga nu eftersom jag inte ger det själv, men ANF och EaglePack vet jag iaf innehåller färre snabba kolhydrater än de flesta torrfoder.

Jag vet hur katter kan dissa rått kött. Det tog mig två månader innan jag fått äldsta katten att övergå till min råa mat.
 
Sv: Kattbantning - men hur? =/

Haukur skrev:
Jäklar, ja det var juh lite skillnad... ska testa RC å se om maggen tål det... Hur är det med fett/protein i det? Han har nämligen svårt att hålla hull, eller snarare lägga på sig som han borde... (växande ungkatt)..

Har kastat säcken men det finns på RC:s sida. Det är rätt bra drag i det dock, det är nästan alla 'känslig mage' foder så jag tror inte hullet ska vara problem.
 
Sv: Kattbantning - men hur? =/

Sol skrev:
Jag är inte så hemma på vilka torrfoder som finns tillgängliga nu eftersom jag inte ger det själv, men ANF och EaglePack vet jag iaf innehåller färre snabba kolhydrater än de flesta torrfoder.

Jag vet hur katter kan dissa rått kött. Det tog mig två månader innan jag fått äldsta katten att övergå till min råa mat.

Ah, ska kolla upp Eagle Pack, det äter ju hundarna och min leverantör BORDE ju kunna ta hem missemat till mig med (tror inte de har kattmaten i sortimentet). Dessutom iaf på 'allt annat' så kan man köpa bruten säck, dvs man kan köpa i lösvikt och prova så de äter det (eller i det här fallet TÅL det) innan man hostar upp för en hel säck.

JAG blir jätteglad om de kan äta ngn EaglePack variant, jag får det hemkört och levererat nämligen (allt jag köper från lokala foderhandlaren så jag försöker få in så mkt som möjligt där. Just nu är det spån, huvuddelen av hästfodret, hundmat och kattsand. Kattmat, visst kraftfoder och mineraler köper jag fortfarande från granngården).

Ehh, nu sitter en av katterna och tuggar på en strumpa, dags för mat kanske *s*
 
Sv: Kattbantning - men hur? =/

Trodde jag ja, hittar inte EP KATTfoder någonstans, ens från generalagenten. Hmm, får maila och höra tror jag.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, en hane och en hona, båda kastrerade. Honan vart nyligen kastrerad och då fick jag med mig 400g...
Svar
2
· Visningar
1 209
Senast: _FiA_
·
Övr. Katt I huset finns 3 katter. 7-åriga Tekla, 7-åriga Yaki och 11-åriga Sessan. Tekla är bondkatt och Y & S är siameser. Tekla kom först, ett...
Svar
16
· Visningar
1 768
Senast: Malin L
·
Övr. Katt Kort bakgrund, hushållet innefattas av tre katter: Tekla - bondkatt/huskatt född 03. Honkastrat. Patetiskt känslig mage, har hitills...
Svar
4
· Visningar
1 031
Senast: Alexandra_W
·
Y
Övr. Katt Idag var Ynthe inne på premiärtur på nya djuraffären här på orten, först och främst för att titta på en ny transportbur till min...
2
Svar
39
· Visningar
3 134
Senast: Nussikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp