Kattbantning

E

Eeiram

Hej!

Jag hade en tråd "att banta katten utan att svälta den" ute på Bukefalos förut. Efter uppdateringen av Bukefalos kommer jag inte åt mina gamla trådar, så jag startar en ny.

Jag har tagit hem stallkatten, en sjuårig (åtta nästa år) honkatt, steriliserad. Det är allt jag vet om katten. I övrigt är hennes förflutna och tidigare liv okänt eftersom katten på egen hand sökte hem och flyttade till stallet.

Nåväl, jag började mata den och såsmåningom tog jag hem henne. Allt har funkat jättebra - men hon är tjock! Inga kattungar eftersom hon är steriliserad, utan det beror på mat. När hon bodde i stallet hade hon i princip fri tillgång till mat eftersom jag inte kunde passa henne som jag gör nu. Dessutom kan jag inget om katter, så jag måste väl erkänna att jag nog gav henne mer mat än hon behövde. :(

Hon får enbart torrfoder, då hon när hon får burkmat bara slickar i sig såsen - inte "bullarna". Jag ger henne Whiskas torrfoder.

Katten är mestadels innekatt, ligger mest inne och sover så hon rör inte på sig särskilt mycket. Nu vintertid vill hon knappt gå ut alls. Går hon ut lägger hon sig ändå bara på altanen och vilar.

Vad skall jag göra?! Hur skall jag få katten att gå ner i vikt när hon inte rör på sig?

Jag vill tillägga att hon inte är jättetjock, men jämför jag med andra katter så är hon "fylligare" än andra. Hon är vanlig "bondkatt" till rasen. Väger cirka 4,6 kg. Är det mycket?

Mvh Marie
 
Sv: Kattbantning

Det är svårt att jämföra vikt på bondkatter, då de trots allt kan variera en del till storlek och byggnad...men känn på henne så märker du troligtvis hur det står till (pass på pälsen ifall den är tjock och tät).

Som ansvarsfull ägare får du leta rätt på några roliga leksaker och ge dig f*n på att hon ska leka så hon får motion ;)

Min katt hör också till de runda, han får Specifics torrfoder för överviktiga katter. Det finns att köpa hos veterinären, och det har gett bra resultat. Tyckte inte att det var några problem med att byta till det från "vanlig" mat, lite gnällig var han i början över att inte få nån burkmat.
 
Sv: Kattbantning

Royal Canin har torrfoder speciellt för kisar som bara ligge på sofflocket hela dagarna och det tror jag även att Hills har. Du kanske ska bege dig till närmsta zoo-butik.
Men också som andra svaret löd - aktivera henne

Apo
 
Sv: Kattbantning

Jag skulle satsa på att få henne att äta burkmat. Det är den mest effektiva bantarmaten. Vissa katter går ner av "konventionell" bantarmat, men många gör det inte. Proteinrikt och kolhydratfattigt ska det vara.
 
Sv: Kattbantning

Ge henne Mjau burkmat i uppmätta portioner. Mina torrfoderstinna katter gick ner ordentligt på det.

Gillar hon det inte - häll över tonfiskvatten. Sen minskar du vattnet tills hon lärt sig att maten är okej.
 

Liknande trådar

Katthälsa För drygt två månader sedan tog jag över en väns katt. Katten är från början mammans, hon har flyttat utomlands, döttrarna kunde i ha...
Svar
16
· Visningar
2 616
Senast: Hipphopp
·
M
Övr. Katt Har tagit emot en vuxen honkatt på snart två år. Jättemysig och social snäll katt. Hon är dock van att vara inne (inne och ute i...
2
Svar
23
· Visningar
2 931
Senast: thoora
·
E
Övr. Katt Hej! Jag kommer eventuellt att flytta från ett relativt stort hus till en lägenhet inom kort. Det som oroar mig är hur min katt...
Svar
6
· Visningar
1 262
Senast: Eeiram
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 868
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp