Kattbilder #5

Det är en kull som jag har nu :heart tre små gullisar. En blir kvar hos oss det är den viltfärgade längst till vänster
Hade du inte en blå/grå(?) i den kullen också? Jag är nyfiken på hur den ser ut, har inte sett den färgen hos din ras förut :up: Har du något foto?
 
Hade du inte en blå/grå(?) i den kullen också? Jag är nyfiken på hur den ser ut, har inte sett den färgen hos din ras förut :up: Har du något foto?

Här är hon. superfin på alla sätt, men tyvärr har hon blodgrupp B - så hon säljs som sällskapskatt
5AC6E1AA-9883-46E1-B9C4-8F1D10194DBC.jpeg
 
Vad menas med blodgrupp B, är det något negativt?

En hona med blodgrupp B kan endast paras med en hane med blodgrupp B, annars riskerar ungarna att få det som kallas neonatal isoerytrolys vilket i praktiken leder till att ungarna dör - de får antikroppar från mamman via råmjölken och antikropparna bryter ned kattungens röda blodkroppar, vilket oftast leder kattungens död inom några dagar. Det är inte samma för en hona som har A och får ungar med B, de har tydligen inte lika mkt antikroppar så det är ingen fara. Mendelsk nedärvning, både hona och hane i mitt fall bär blodgrupp B men har själva A eller AB. Då ska statistiskt 25% få b-blod vi ,har testat 4 honor och 3 har haft blodgrupp B, en A utan att bära B, det är den vi behåller nu
 
En hona med blodgrupp B kan endast paras med en hane med blodgrupp B, annars riskerar ungarna att få det som kallas neonatal isoerytrolys vilket i praktiken leder till att ungarna dör - de får antikroppar från mamman via råmjölken och antikropparna bryter ned kattungens röda blodkroppar, vilket oftast leder kattungens död inom några dagar. Det är inte samma för en hona som har A och får ungar med B, de har tydligen inte lika mkt antikroppar så det är ingen fara. Mendelsk nedärvning, både hona och hane i mitt fall bär blodgrupp B men har själva A eller AB. Då ska statistiskt 25% få b-blod vi ,har testat 4 honor och 3 har haft blodgrupp B, en A utan att bära B, det är den vi behåller nu
Jag misstänkte att det kunde vara något sådant som spökade, tack för en utförlig förklaring.
 
Ja det är blå. De viltfärgade (bruna) är genetiskt svarta och de blåa är diluterade vilt. Bottenfärgen ska vara varm hos båda men brukar i regel vara mörkare hos de viltfärgade. Den här lilla blå har riktigt fin bottenfärg
Åh genetiskt svarta? Vad intressant! Det syns ju på de blåa, men jag hade ingen aning om det. Vad är det som gör dem mera bruna/viltfärgade då?
 
17854FE3-5B7B-495B-8A14-340837894DEC.jpeg


Lite irriterande att jag inte kan vända på bilden, den ligger ju rätt i mobilen?

Nåja, cool katt väntar med matte på veterinären, igen. Han har undersökt rummet, flörtat med personalen, klättrat runt på mig och sitter just nu vid mina fötter och spinner, fullt gos . Älskade lille Pip.
 
B är ute på gården och röjer i solen, efter en inklättring in under altanen och vägran att komma ut så får hon stå ut med tvångströja och koppel numer. Men solen lyser så skönt ändå, och husets hundslyngel vet att hålla avstånd. 😊

9E9C0470-CE58-48D0-AEFF-47EB85D8B7F1.jpeg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi fortsätter dela bilder på de finaste vi har! 😻🐈‍⬛
61 62 63
Svar
1 255
· Visningar
74 049
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
648
Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
39 040
Senast: Human
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
836
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp