Bukefalos 28 år!

Katten bajsar i badkaret.

Red_Chili

Trådstartare
Nu har katten börjat bajsa i badkaret. Varför? Vet inte! Därför tänkte jag kolla om ni har några kloka tankar och idéer.

Såhär ser det ut:
Ca 14år gammal kastrerad honkatt i perfekt hull. Oförskämt pigg och glad, aldrig varit sjuk (bortsett från två forltänder som är bortopererade).
Hon bor i en lägenhet på 112kvm. Ingenting har förändrats gällande ensamtid, aktivering eller liknande.

Hon har en kattmöbel som hon gillar att klösa på, i övrigt föredrar hon att sova på stolar eller människosängar. Hon har inget intresse av att titta ut genom fönster eller vara på balkongen längre stund. När vi ställde en klösmöbel på balkongen tittade hon inte ens på den.

Hon leker ibland men tröttnar fort på allt. Hon vågar inte gå ut i koppel trots att jag försökt vänja henne vid det. Hon går dock gärna ut i trapphuset, så där får hon gå runt några gånger per dag (självfallet håller jag koll på henne då så att hon inte stör grannar eller liknande).

Kan tillägga att det inte är min katt, så jag kan inte göra vad som helst med henne. Det är dock min mammas och jag bor 10 min promenad från henne, så jag är i princip dagligen på besök och tar hand om katten.

Jag misstänker att katten har tråkigt. Hon har gjort det väldigt tydligt att hon INTE vill bo med annan katt, men har inget emot min hund.

Ja.. jag vet inte. Vad gör man? Att katten skiter i badkaret är ju egentligen inget problem, men min tanke är att det är ett tecken på att något är fel och då vill jag ju få ordning på vad som nu är fel.
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Att hon kommit på idén att bajsa i badkaret beror på att hon har behov av en alternativ toalett. Ibland kan det behovet bero på att katten p.g.a. fysiskt obehag (t.ex. diarré eller förstoppning) i samband med lådbesök förknippar lådan med obehag, men det vanligaste är att det är något i den befintliga lådsituationen som inte motsvarar kattens behov fullt ut. Det spelar ingen roll om katten alltid stått ut med den tidigare, nu gör den det inte.

Hur många lådor finns det?

Vilken typ av lådor är det (med huv? med svänglucka?)

Vilken sorts sand är det i lådorna?

Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Precis som Ruben skriver så skulle jag i första hand se över lådsituationen innan något annat. Katter är vanligtvis väldigt renliga av sig och om de skulle ha tråkigt så tror jag att de skulle nog hellre välja att riva förbjudna möbler eller "råka" få ned grejer från högre höjder :D
 
Senast ändrad:
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Kan mycket väl vara som du säger, att hon är less på sin låda. Det borde gå relativt enkelt att sätta fram en låda till. Frågan är då om man ska ha den i samma badrum eller om man ska ha den i något helt annat rum?

I dagsläget finns bara en låda som är öppen, det är sand från Mjau i den (tror jag), i vilket fall som helst så är det den enda sand hon verkar acceptera. När vi testat med andra lådor och andra sorters sand har hon vägrat att ens titta på lådan.

Lådan rensas minst två gånger per dag. Jag ser till att hålla den fin och ren konstant när jag är hos katten samt säger åt min mor att göra ren lådan på morgonen innan hon går till jobbet. Det har dock hänt att lådan inte gjorts rent på morgonen, men jag märker ingen skillnad på kattens beteende. Igår tex gjorde jag rent i lådan vid lunchtid. Kom tillbaka vid ca kl 17 och då hade hon bajsat i badkaret. Andra dagar kan lådan inte ha blivit rengjord sedan morgonen och då har hon inte bajsat i badkaret.

Ska även testa att ha storstädning av hela badrummet där lådan står. Kanske det kan vara så att hon ser hela rummet som ofräscht nu och därför inte vill bajsa i lådan..?
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Men vem vill bajsa i en liten och trång låda som är full med en massa skräpig sand när det finns en jättestor och alldeles ren låda att tillgå?

Och vad är egentligen problemet?
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Men vem vill bajsa i en liten och trång låda som är full med en massa skräpig sand när det finns en jättestor och alldeles ren låda att tillgå?

Och vad är egentligen problemet?

Vem vill ha bajs i sitt badkar? Ohygieniskt som fan. Du kanske står ut med bajs i ditt badkar men det gör inte andra.
Äckligt är vad det är.
Hade det varit lika okej att katten satte sig i diskhon i köket, där man diskar sin tallrik?
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Har du ens läst vad jag skrivit?
Sanden är inte "skräpig", tvärt om är vi noga med att hålla rent i lådan.

Inte heller vore det något problem om det inte var så att jag tolkar kattens ändrade beteende som om hon är missnöjd med något. Även om badkaret är lätt att göra rent så vill jag självfallet ha en glad katt. Dessutom finns det ju alltid en viss risk att hon går vidare och börjar bajsa på andra ställen i hemmet om inte grundproblemet (dvs, det som får henne missnöjd) åtgärdas.
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Ja för människan ja.
Men katten tycker ju att det är bra.
Så den har inget problem.

Det handlar för kattens del bara om att den väljer vad den gillar bäst.
Och den gillade badkaret bäst.
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Har du ens läst vad jag skrivit?
Sanden är inte "skräpig", tvärt om är vi noga med att hålla rent i lådan.

Jag läste.
Och skrev därför inte smutsig utan just skräpig.
Vissa katter tycker att all kattsand är skräpig oavsett hur ren den är.

Och det kan faktiskt bara vara så att katten föredrar badkaret framför kattlådan.
Den är större och bekvämare.
Och hur skall du kunna påverka det?
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Ja för människan ja.
Men katten tycker ju att det är bra.
Så den har inget problem.

Det handlar för kattens del bara om att den väljer vad den gillar bäst.
Och den gillade badkaret bäst.

Spelar ingen roll vad katten tycker om det. Hade aldrig accepterat att min katt bajsade i badkaret.
Och jo, då är det ett problem för både katten och mig. Kattens problem är att den inte får.

TS, kan ett alternativ vara att sätta en låda i badkaret? Lite mer hygieniskt iaf.
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Och det kan faktiskt bara vara så att katten föredrar badkaret framför kattlådan.
Den är större och bekvämare.
Och hur skall du kunna påverka det?

Tja, exempelvis kan jag ju försöka hitta något alternativ som hon gillar mer än badkaret. :banghead:
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Större låda? Djupare låda?

Min förra gamling blev lite anti svängdörren på lådan med åren. Sådana detaljer kan ju ändras när tex syn och mobilitet förändras. (Han betedde sig som vanligt tills han var i det närmaste både blind och döv , så det är inte alltid så lätt att gissa. Möbler hoppade han upp på för att han visste var de stod och hur höga de var, och han blev inte nämnvärt klumpigare runt oss heller eftersom vibrationerna från människosteg är väldigt tydliga för en uppmärksam katt.)
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Tja, exempelvis kan jag ju försöka hitta något alternativ som hon gillar mer än badkaret. :banghead:

Det kan nog bli svårt.
Men du kan ju försöka med en jättestor låda med tidningar i i stället för sand.
Mina katter vill helst ha en tidningshög utan låda.
Så jag har rationaliserat bort den oanvända lådan.
Dessa katter bor dock till stor del ute i uthusen.
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Nu så skrev ju TS:

Att katten skiter i badkaret är ju egentligen inget problem, men min tanke är att det är ett tecken på att något är fel och då vill jag ju få ordning på vad som nu är fel.

Så TS verkar inte hålla med om:
Hade aldrig accepterat att min katt bajsade i badkaret.

Vilket gör att jag faktiskt inte kan tycka att där finns ett problem.
Om det inte gör något och katten trivs med det så är där ju inga problem.
Eller?

Att du inte skulle acceptera det är ju inget problem för TS eller TS mammas katt.
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Nu så skrev ju TS:



Så TS verkar inte hålla med om:


Vilket gör att jag faktiskt inte kan tycka att där finns ett problem.
Om det inte gör något och katten trivs med det så är där ju inga problem.
Eller?

Att du inte skulle acceptera det är ju inget problem för TS eller TS mammas katt.

Men vad är du ute efter? Du säger en sak, jag säger en annan, och TS ytterligare en annan sak. Det du säger är inte automatiskt rätt.
För mig är det ett ohygieniskt problem, TS vill ha tips på ett bättre ställe för katten att bajsa på, och du har inga problem med det. Kom med något tips istället. Det är väl skit samma att du inte har några problem med det, det har TS på det viset att hon vill att katten ska bajsa i en låda och inte i badkaret. Hade det inte varit ett problem hade hon aldrig startat tråden.

Jag tolkar det som att TS hellre ser skiten i en låda och inte i badkaret, men hon dör inte om katten fortsätter med det såvida det stannar i badkaret och inte fortsätter någon annanstans i lägenheten.
 
Senast ändrad:
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Och du svarade aldrig på min fråga. Är det även okej att katter bajsar i diskhon? Det är ju ett liknande ställe som ett badkar, bara lite mindre.
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Men vad är du ute efter?

Det här handlar om TS mammas katt och TS ser det inte som ett problem att katten bajsar i badkaret.
Utan undrar om katten kan göra det för att den inte trivs på något vis.

Jag svarar att katten nog bara trivs bättre med att bajsa i badkaret.
Och att det därför inte finns något problem.
Eftersom att denna katt inte bor hos dig och därför inte bajsar i ditt badkar så är det totalt irrelevant om du inte accepterar att din katt bajsar i ditt badkar eller inte.
Eller vilken åsikt jag har om att mina katter skulle bajsa i vårt badkar eller inte.

Våra katter hemma hos oss bajsar på en tidningshög eller ute och inte i varken badkar eller diskho.
Men det hör inte hit, för det handlar varken om mina eller dina katter utan om TS mammas katt.
 
Sv: Katten bajsar i badkaret.

Det hör inte hit.
För det handlar varken om din eller min diskho utan om TS mammas badkar.

Katten i tråden bor inte hemma hos dig.

Alltid lika trevlig när du får mothugg. Du kommer inte med några tips? För nä, det är ju inga problem.. Enligt DIG.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 497
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 950
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Jag kanske har skrivit om det förut, men jag tycker väldigt synd om min mors katt. Eftersom den inte bor hos mig kan jag inte helt styra...
Svar
16
· Visningar
2 098
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 371
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp