Katten har blivit tappat i golvet?

_busster_

Trådstartare
Jag har en katt på 14-15 veckor, som verkligen går till attack. Alltså verkligen flyger mot ansikte, fötter, allt som råkar röra sig. Han är som sagt helt jävla dum i huvudet.

Han är nog världens mest bortskämda katt, då han har i princip en hel låda med massa leksaker han kan leka med.

Och han är väldigt sällan själv också för den delen. Så jag förstår mig inte alls på hans beteende?

Sköter lådan och allt gör han fint. Men det är bara det här med att bitas och typ flyger på folk, som verkligen stör mig. Kan det beror på att han börjar bli könsmogen? Eller stressad för att han har flyttat till nytt ställe?

Vad ska jag göra för att han ska sluta?

Ps. Han är innekatt.
 
Sv: Katten har blivit tappat i golvet?

Har katten varit så ända sedan ni köpte den?
leker ni mkt med händerna då ni busar?
 
Sv: Katten har blivit tappat i golvet?

Hur gammal var han då ni skaffade honom?
En hel låda med leksaker räcker inte åt en kattunge, man måste som ägare använda sig av dem också för att aktivera den.
Uppenbarligen har inte katten lärt sig kattspråk rätt och/eller är understimulerad vilket är tråkigt.
 
Sv: Katten har blivit tappat i golvet?

Kan den tidigare blivit lekt med händer/fötter/etc så den tror att det är ok? Säger du ifrån tydligt när den leker med dig som du inte vill?

Annars beteer sig många katter liknande vid understimulans. Är det en lägenhetskatt utan kattkompis, så är det ju väldigt enkelt gjort att få en kattunge uttråkad...Att den har många leksaker behöver inte betyda att den tycker att dom är roliga eller att den tycker om att leka själv.

Som exempel har vi två innekatter. Den ena är en katt som fullkomligt älskar att leka på egen hand med sina bollar och småsaker. Hon flänger runt som en tok och tar upp dem i munnen för att bära vidare till nästa rum när hon tröttnat på det första. Försöker vi involvera oss i hennes lek blir hon bara förnärmad och tycker bara att man stör.

Vår andra katt däremot, honom har jag knappt sätt leka ensam. Han kan ligga och putta lite på en mus någon gång ibland, men han håller sig aldrig helt sysslosatt själv, utan vill alltid ha en människa som slänger runt saker till honom.
 
Sv: Katten har blivit tappat i golvet?

Jag skulle ta fram vatten sprutan om han inte lyssnar på nått annat om du säger till honom, bara för att han är katt betyder inte att han inte behöver "diciplin" =D... Men om han är 14-15 veckor nu så har du haft han sen 12?? Det är ju den rätta åldern att ta katter från deras "2katt-familj". Men vatten sprutan är susen för busiga upptåg =).
 
Sv: Katten har blivit tappat i golvet?

Så var min huskatt också tills hon fick en kattkompis. Då slutade hon med allt sånt.
 
Sv: Katten har blivit tappat i golvet?

Han kan vara understimulerad. Katter behöver rätt mycket aktivitet när de är små, inte så länge åt gången men många gånger per dag. Det går mycket enklare om de är minst två, så kan de underhålla varandra mycket mer. Det är klart det är mycket roligare att jaga saker som rör sig än såna som ligger still i en låda!
 
Sv: Katten har blivit tappat i golvet?

Om katten har varit för ung när den har tagits från sin mor så har den inte lärt sig ännu hur den skall bete sig, och ett aggressivt beteende hos en sådan katt är extremt svårt att komma tillrätta med.

Annars kan det vara understimulans, i sådana fall behöver ni verkligen ta er tid att leka med den ordentligt, inte bara ge den en hop med leksaker och förvänta er att den själv går och leker med dem. På din beskrivning låter detta nog som en katt som inte har blivit lärd av mamman ennu.

Förstås kan det också vara ett inlärt beteende, om man har lekt med katten med händer och dylikt, vilket också kan vara svårt att få bukt med.

Kan ju även vara genetiskt, om mamman eller pappan är aggressiv så finns det en chans att kattungen har fått det därifrån. Precis som med hundar är kattmammans beteende A och O när det kommer till hur kattungen beter sig, då den tar efter mammans beteende.

Om den har vildkatt i sig kan vara en annan orsak till varför den beter sig på detta vis.

Förstås måste ni tänka på att det finns lek och det finns aggressivitet, detta är 2 helt skilda saker, så ni måste kanske tänka på detta och observera katten noggrant. Kattens lekande kan ju i och för sig se väldigt aggressivt ut, men sådant som morrande och fräsande är ju inte normalt och hör till lekandet.
 
Sv: Katten har blivit tappat i golvet?

Försök att uppfostra den. Ta den mjukt men bestämt i nackskinnet när den är dum och lyft undan den och försök nonchalera den så att den förstår att det där beteendet ledde inte till någon rolig respons. Försök när den är snäll att klappa den och gosa så den lär sig att tycka att det är mysigt men vid minsta attack så sluta och markera att en sådan katt vill ni inte ha att göra med. Ni kan ju även testa köpa ett sådant där feromuttag att ha i väggen samt kanske dutta flytande valeriana eller kattmynta på dess liggplats så att den skall tycka att det är mysigt där.
Tag initiativ att leka med den och då t.ex med sådana där som ser ut som "fiskespön"- pinne med snöre som det hänger en leksak på samt se till att den har kartonger att leka med ibland och lägg en filt över en stol och lek med fiskespöt genom den. Men detta i god kombination av lugn och klappningar. Torrfodret kan ni antingen strö ut- så den får leta- eller lägga i en aktiveringskula.
Om ni känner någon annan som har en katt så kanske den kan få umgås med den och dels få stimulans men även uppfostran av den äldre katten.
Vad jag menar är att den verkar dels vilsen i sin uppfostran men även stressad och stressen kan i sig bero på att den inte vet hur den skall uppföra sig.
Lycka till!
M.v.h
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 107
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 477
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 023
Senast: hoppsann
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 024
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp