Katten har rymt, några tips?

kopparberg

Trådstartare
Jag tog en vuxen katt (7år) från ett katthem i december. Hon har alltid varit utekatt, förutom de runt 3 månaderna hon bodde på katthemmet innan jag tog henne.

Jag har haft katt nära nog hela mitt liv, och de har alltid snällt stannat kvar runt hemmet när jag börjat släppa ut dem när de flyttat hem till mig. Jag har både tagit hem ungar och vuxna katter, aldrig några problem.

I måndags var det fint väder, släppte då ut min katt för första gången. Trodde hon skulle göra som alla andra katter jag haft som fick gå ut premiärturen, alltså komma in efter ngn timme igen, då efter att knappt ha gått utanför tomtgränsen.

Men inte då! Katten var puts väck! Hon bodde innan katthemmet flera mil från där jag bor, så jag tänkte förskräckt att kanske hon försökte gå hem dit igen?! Jag var ute och kollade runt i omgivningarna här, men det är ju liksom nål i en höstack! :crazy:

Började sprida ut att jag letade efter katten till folk häromkring, och fick då veta att hon hållit sig på en gata ngn minuts gångväg härifrån. Jag har letat sedan i måndags i de kvarteren, men återigen, nål i en höstack.
Tänkte då att hon säkert "matats in" i ngt nytt hem, dvs att katten gjort som jag vet katter gör ibland, helt sonika bytt hem.

Men mitt i natten i natt åkte jag genom "stan" och hittade då katten! Kompisen fick tvärnita bilen, jag ut och ropade, och katten kom genast fram till mig.
Väl hemma såg jag att katten INTE bott ngn annanstans, hon var mkt smal, såg inte ut som om hon ätit ngt sedan i måndags! Insjunken vid ljumskarna osv. Rätt smutsig, och ingen glans kvar i pälsen!
Annars utan skavanker, och nu äter och sover hon bara. Och är MKT kelig.
Varför gick hon inte hem? :confused: Jag var 100 på att hon flyttat in i ngn annans hem, inte själv valt att bli strykarkatt!
Där hon kom ifrån har dåvarande husse sagt att hon aldrig gick långt hemifrån, var alltid på "ropavstånd". Mer nära än ngn katt jag haft, de kunde ge sig iväg på en turné i flera dagar på sommaren.
Denna katt har inte heller försökt smita ut ngn gång sedan jag tog hem henne, hon kommer alltid och möter mig i hallen, och jag har lugnt kunnat öppna dörren, lyfta in kassar osv och gå in, hon har aldrig försökt smita ut. Så hon har inte vantrivts eller ngt och försökt "komma undan". Hon har dessutom varit den katt som i särklass snabbast funnit sig till rätta när jag tagit hem den.

Så har ngn tips på hur jag går vidare med katten? Innekatt är inte aktuellt, jag vill inte ha innekatt.
Jag ska ha utekatt med egen ingång, ska installera en kattlucka i ett litet fönster bredvid min ytterdörr.

Jag har spånat lite och kommit fram till ett par saker jag ska prova:
* tillfälligt gå ut och gå med katten i sele här i närheten. Med förhoppningen att hon då blir mer hemtam och inte ger sig iväg igen.

* skaffa en lång lina och låta henne rasta sig på lina några veckor innan jag släpper henne lös igen. Kan fästa linan i hallen, sedan kan hon gå ut eller vara inne så fort jag är hemma.

Ngn som varit med om samma sak? Vad gjorde ni då?
Eller ngn som har fler tips på hur jag kan göra?
 
Sv: Katten har rymt, några tips?

lång lina har min kompis prövat på och det funkade fint...

när mina kattor skulle bli utekattor efter att jag flyttat till landet så började jag på försommaren att ha dörren öppen och så var jag ute med dem en stund i taget... såg till att de själva sprang in, alltså att jag inte bar in dem bara för att de skulle hitta "sin" trappa... sedan fick de vara ute själva men fortfarande med dörren öppen så att de kunde komma in när de ville... och de var ofta in för att kolla att jag var kvar...

så med tiden har de blivit utekattor och kommer alltid när jag ropar...
 
Sv: Katten har rymt, några tips?

Då ska jag prova lång lina!

Jag har gjort som dig, varit med dem ute. Jag stod ute och pratade med grannen med ett öga på katten. Hon slog sina lovar runt, men plötsligt var hon utom synhåll!
Jag lämnade dörren öppen, mina katter har gjort som dina, kommit in nära nog direkt så där i början. Men hon kom aldrig! :confused:

Jag har en granne som är 2 saker, mkt snäll och MKT nyfiken. Hon har koll på precis allt, när alla går, när de kommer hem, vilka de pratar med utanför dörren, om det är främlingar inne på gården osv.
Hon visste tex precis att det var kattens första dag ute. ;)
Nåväl, hon kom och ringde på dagen efter och sa att hon sett att katten inte kom hem igen dagen innan.
Sedan har hon rapporterat att katten inte varit och velat in när jag var på jobbet, hon gick helt enkelt aldrig hem igen när hon travat iväg i måndags!
Ibland är skvallriga och nyfikna grannar bra att ha, men det är ju en annan historia! ;)
 
Sv: Katten har rymt, några tips?

hmmm hon kanske inte knytit ann tillräckligt till nya hemmet än, men det verkar ju ändå som hon trivs iaf... får hoppas att det löser sig...

har också en granne, närmare bestämt hyresvärden som är hemma hela dagarna... dock håller hon inte så mycket koll på mig men däremot mer på mina kattor... men det är ganska bra för om det är dåligt väder o jag är på jobb o alltså blir borta många timmar så släpper hon in dem... så de ligger o sover skönt när jag stövlar in!!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Katten har rymt, några tips?

Jag spånar om hon blivit stressad på ngt vis när hon plötsligt blev innekatt? Hon har ju varit utekatt i 7 år, sedan inte ut alls.
 
Sv: Katten har rymt, några tips?

tycker inte det låter så troligt...

dock skaffade mamma en "hittekatt" från lokala djurskyddsföreningen för några år sen, världens goaste katt som verkade trivas jätte bra... och när han skulle börja vara ute så försvann han precis som din... vi letade över en vecka tills en natt när mamma kom hem med taxi och fick för sig att ropa på honom... då kom han springande...

trodde det kunde bero på de andra kattorna runt omkring, att de hade sina revir runt om och han är mycket osäker o allt annat en en slagskämpe... att det var så han gjorde tidigare när han var "hemlös"

men efter den insidenten har han aldig gått bort igen... och håller sig hellst bara på gården...
 
Sv: Katten har rymt, några tips?

Men då käns det lite bättre i allafall! Att din mammas katt bara försvann en gång! Det verkar ju då inte vara så att det garanterat blir en ovana att inte gå hem menar jag.

På katthemmet så ville min katt inte umgås med de andra katterna, hon fick bo i "enrummare". Men samtidigt är hon så tuff att jag tror det är tveksamt om ngn annan katt skrämt bort henne från gården så lätt.

Nu är sele och långt snöre inhandlat! Så det blir så att kisse får slussas ut succesivt när det blir varmare väder och ytterdörren kan stå öppen. Får vara ett par veckor på snöre innan hon får gå lös utomhus.
 
Sv: Katten har rymt, några tips?

det låter som en bra ide... hoppas verkligen att det funkar för er i framtiden så hon får vara utekisse!!!
 
Sv: Katten har rymt, några tips?

Hur länge bodde katten hos dig innan du släppte ut henne då?
 
Sv: Katten har rymt, några tips?

Hm, svår situation.

Rent spontant hade jag nog låtit katten vara innekatt ett tag, några månader till innan jag börjat med koppelträning ute och "vänja" katten vid nya hemmet utomhus. För du säger ju att katten inte alls längtat ut, utan verkat trivas bra ändå? Varför då ha så bråttom att släppa ut? Usch låter ju inte som om katten är redo, hon kanske blev alldeles rädd när hon kom ut, i en ny miljö helt ovan, är relativt ny ihop med dig ännu och hela världen kanske blev upp-å-nervänd?

Nu kanske din katt aldrig haft det dåligt i livet innan, men en av mina katter hon vill inte gå ut. Bodde sina första 4 år i livet på en bondgård där hon var som skuggan med de lysande ögonen långt bort... Hon var så skygg att hon inte ens vågade äta ur matskålen om en människa stod 2 meter ifrån, trots att alla de andra åt.
Hon bodde med andra ord ute, aldrig varit i ett hus eller hem.
När bonden som ägde gården ville slå ihjäl hennes 2 kattungar fick hon istället flytta hem till mig, med ungar, vilket tog ett tag att smälta!

Hon är idag innekatt, självvalt. Trots att de andra 3 katterna i hemmet går ut vill hon inte. Om sommaren kan dörrarna stå öppna och katten går inte ut, kan möjligen sitta i öppningen och titta ut eller sola sig. Har hänt 2 ggr på 4 år att hon gått u. Då har hon varit livrädd!! Inte vågat komma in igen, suttit under något ex en vedhög i 2 dar och inte vågat röra sig.
Hon är så nöjd med sitt nya liv så det är sanslöst.
Älskar numera att bli klappad, kommer själv fram till människor för kel.

Vad jag försöker säga är att livet ändras, katter kan ändras.
Kanske din katt just nu bara behöver tryggheten av ditt hem, ditt hus och inte är mogen att gå ut o otryggheten? Tiden på katthemmet kan ju ha förändrat katten mycket.

Hoppas det löser sig till det bästa iaf, så katten inte försvinner igen utan själv trivs med sitt liv ute eller inne och självmant vill stanna kvar hos dig! :bow:
 
Sv: Katten har rymt, några tips?

Hos ägaren innan hon kom till katthemmet trivdes hon tydligen bra, i informationen från förra ägaren stod bla "hon var alltid på ropavstånd när hon var ute". Så jag tror inte hon har haft några trauma alls, katten var mkt välskött när den kom till katthemmet och verkade ha haft en omtänksam, bra husse. Tex så är hon registrerad och så, ingen slit och slängkatt.
Dock vantrivdes hon på katthemmet! Både matvägrade, vägrade dricka vatten eller gå på låda! Och skulle hon äta, då fick ngn sitta med inne hos henne, annars åt hon knappt alls.

Innekatt fungerar inte fullt ut för henne märker jag! Jag vill inte heller ha en innekatt jag hindrar att gå ut, men en som själv väljer vara inne när dörren är öppen, det skulle kännas ok.
Bla så klöser hon rätt mkt inomhus så fort hon är ensammen, vilket jag tolkar som att hon inte är fullt tillfredställd med innelivet. Jag har aldrig haft klösproblem med ngn annan katt, denna har demolerat tapeten på ett hörn! Funkar ju inte eftersom jag hyr mitt boende, men jag kommer få omtapetserat rätt snart, så då försvinner ju den sönderklösta tapeten av sig själv, men klösandet får ju inte fortgå.
Klösbrädor finnes, flera st, men ändå klöses det på tapeten. Aldrig när jag är hemma, bara när hon är själv. Jag tolkar det som att katten är understimulerad. Leker gör hon bara litegrann med alla leksaker hon har, hon är ju ändå 7 år, och inte så många kissar är ju så där jätteleksugna i vuxen ålder.

Vi har tagit ett par promenader i sele, och det har gått fint! Andra katter jag haft har fått fullkomliga frispel i sele, hon går finfint! Hon har fått gått där hon velat, jag har knallat efter hållandes i kopplet. Rättelse, jag gick inte med på att krypa under ett par bilar, annars har vi gått dit hon velat. ;)
Och hon har inte gått långt! Bara lullat runt i närområdet och sniffat på marken, buskar, stolpar osv. Och kloat lite på ett träd. Efter ngn halvtimme har hon självmant börjat vända hemåt igen.
Sista vändan ute så revirmärkte hon även (gnuggade med huvudet) på en buske.

Sedan har hon fått sitta fast i lång lina så hon kunnat gå en bit utanför ytterdörren. Hon har då inte stått och dragit i linan, utan bara sniffat runt lite på stenplattorna utanför dörren, och sedan suttit och kollat runt. Och kommit in efter ett tag och velat vara inne igen.

Men varje gång jag går till ytterdörren nu springer hon dit och vill ut! Så ute vill hon vara, det märks!

Så vi "selar vidare" ngn vecka till, sedan provar jag att ha dörren öppen och hon får gå ut själv om hon vill.
Och funkar det, då ska jag sätta upp en kattlucka så hon får gå ut och in som hon vill.
 
Sv: Katten har rymt, några tips?

Hon kanske blev jagat av en annan katt?? Min ena katt var borta i TRE mnd pga han inte vågade komma hem, grannens katt ville döda honom..... :crazy: Hittade honom till slut. Kan säga att nu är han inne-katt!!!!

Tycker du ska låta katten vara inne några mnd, och kanske gå ut med henne i koppel.. Lära henne var hon hör hemma.
 
Sv: Katten har rymt, några tips?

Stackars din katt! :(

Vi är ute och knallar i sele, och det går fint! Min katt måste ha gått i sele förut, för det funkar jättebra.
Så lite succesivt bekantar vi oss med omgivningen! Sedan får hon sitta en stund i långt koppel på trappen också så hon får frisk luft. Och när hon sitter fast och inte kommer mer än ett par meter utanför ytterdörren så är hon nöjd med det. Sitter med slakt koppel och filosoferar lite. Första gången hon gick ut (när hon försvann) så hade hon bråttom iväg direkt.
 
Sv: Katten har rymt, några tips?

En katt på ett nytt ställe är ganska osäker och det händer att de blir bortskrämda och inte hittar tillbaka igen just för att de inte hittar i området.
 
Sv: Katten har rymt, några tips?

Tänk på att det finns risk för att katten trasslar in sig i kopplet, särskilt när du har det liggandes så som du beskriver. Man bör alltid ha katten under uppsikt när de sitter fast i koppel. En löplina som sitter upphängd med påkrokat flexikoppel är ett tips för att minska risken för intrassling! Men vore jag du skulle jag ändå bygga rastgård, det vore himmelriket för mig och katterna!

/Erica
 
Sv: Katten har rymt, några tips?

Nu har katten fått vara ute själv ett par dagar. Hon går ut en stund, kommer sedan in och "tankar" lite tonfisk. Sedan ut igen. Till slut in självmant och la sig och sov, verkade helt utmattad! Säkert alla nya intryck!
Jag kollar på henne genom fönstret, och hon verkar knalla runt omkring huset för det mesta.
Så ta i trä, nu verkar katten veta vart hon bor!
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 415
Senast: monster1
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
952
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 168
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 119
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp