Katten hatar valpen.. Hjälp!

border_kelpie

Trådstartare
Hejsan,

Snälla ge mig råd på hur jag ska göra.

Jag har en 10 årig katt som hatar min 5 månaders valp. Eller ja hatar kanske är att ta i då hon inte fräser eller på något sätt försöker ge sig på henne. Men hon har sedan jag köpt valpen både bajsat och kissat utanför lådan :(. Och då bajsar/kissar hon bland annat i min säng, valpens säng och på golvet vid valpens säng.

Denna katten har under sitt liv fått 2 olika hundar i sin flock utan problem och även andra katter. Varför är denna valpen jobbigare?

Jag visste att det skulle bli jobbigare i och med att katten är äldre nu och försökte därför göra situationen så bra som möjligt.
Denna valpen har jag planerat i över 1 år och har sedan dess också försökt göra det bättre för katten.

Jag har :

* Köpt en stor kattställning.
* Satt upp hyllor på väggen som hon kan klättra upp på.
* Köpte en större kattlåda.
* Satte upp kattens mat + en vattenskål vid fönstret.
* Fixat gömställen.

Och detta har jag då gjort under 1 års tid. Alltså inte allt på en gång. Just för att det inte ska bli för mycket.

Meen nu har hon bajsat/kissat utanför lådan i snart 3 månader! :(:cry::rage:

Och jag har provat allt tycker jag men inget funkar. Vissa säger att jag ska sälja valpen då katten var där först men jag har verkligen planerat denna valpen i över 1 år och hon är verkligen precis så som jag ville.
Så vill verkligen inte göra mig av med valpen bara för att min 10 åriga katt inte gillar henne... :down:

Men vad gör man nu då? försöker ge bort? Hon är ju kastrerad, vaccinerad och innekatt. Men hon är 10 år.
Och hon skulle då helst vilja vara ensamkatt antar jag.

Svårt detta alltså :(
 
Åk till. Veterinären o kolla upp den, det är ju en äldre katt som kan ha problem,behöver ju int bero på hunden, kan vara ett sammanträffade bara. Så kolla upp ev urinvägsinektion, stenar o annat sånt som kan göra att katten inte går på lådan. :)
 
Har hon bara en låda? I så fall: köp fler och placera ut på olika ställen i hemmet.

Hur beter sig valpen mot katten? Får hon vara ifred?
Har tagit den till veterinär och enligt henne är den frisk.
Har 2 kattlådor men det förändrade inget :( en suuuuper stor och en lite mindre. Provat både med och utan tak.
Och valpen tittar knappt på henne och hon har som sagt ett klätterträd och hyllor på vägen ditt valpen inte når.
Ingen skillnad
 
Hejsan,

Snälla ge mig råd på hur jag ska göra.

Jag har en 10 årig katt som hatar min 5 månaders valp. Eller ja hatar kanske är att ta i då hon inte fräser eller på något sätt försöker ge sig på henne. Men hon har sedan jag köpt valpen både bajsat och kissat utanför lådan :(. Och då bajsar/kissar hon bland annat i min säng, valpens säng och på golvet vid valpens säng.

Denna katten har under sitt liv fått 2 olika hundar i sin flock utan problem och även andra katter. Varför är denna valpen jobbigare?

Jag visste att det skulle bli jobbigare i och med att katten är äldre nu och försökte därför göra situationen så bra som möjligt.
Denna valpen har jag planerat i över 1 år och har sedan dess också försökt göra det bättre för katten.

Jag har :

* Köpt en stor kattställning.
* Satt upp hyllor på väggen som hon kan klättra upp på.
* Köpte en större kattlåda.
* Satte upp kattens mat + en vattenskål vid fönstret.
* Fixat gömställen.

Och detta har jag då gjort under 1 års tid. Alltså inte allt på en gång. Just för att det inte ska bli för mycket.

Meen nu har hon bajsat/kissat utanför lådan i snart 3 månader! :(:cry::rage:

Och jag har provat allt tycker jag men inget funkar. Vissa säger att jag ska sälja valpen då katten var där först men jag har verkligen planerat denna valpen i över 1 år och hon är verkligen precis så som jag ville.
Så vill verkligen inte göra mig av med valpen bara för att min 10 åriga katt inte gillar henne... :down:

Men vad gör man nu då? försöker ge bort? Hon är ju kastrerad, vaccinerad och innekatt. Men hon är 10 år.
Och hon skulle då helst vilja vara ensamkatt antar jag.

Svårt detta alltså :(


Vi löste det med att göra ett rum som bara katten fick vara i o kattlådan var där. Hunden fick inte vara på ovanbåningen själv så katten hadde två val om katten inte ville vara med hunden. Matplatsen var också i lugn o ro för katten.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 293
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
669
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
954
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp