Katten rymmer gång på gång!

F

Faxi

Jag har en kastrerad tvåårig hankatt som har bott här sedan april. Innan dess var han innekatt och visade tydligt att han ville ut. Nu får han gå in och ut som han vill (nästan) och det har funkat bra. Men han har rymt tre gånger på en månad, till ett äldreboende sex km (fågelvägen) bort. Han har gått rakt över åkrar och gårdar, och bara korsat ett par vägar. När jag tar hem honom bajsar han på golvet. Han är inte intresserad av att gå ut idag men han har redan bajsat på golvet.

Han har fri tillgång till torrfoder och vatten, och får mjukmat så fort han ber om det. Han har två yngre kattkompisar, innan de kom gick han och skrek konstant, han har aldrig varit ensamkatt. Jag gör rent lådan så fort den blivit använd. Han får komma ut och in som han vill, om jag är hemma. Men om jag inte släpper ut honom omedelbart så bajsar han på golvet. En kväll ville han ut och när han ville in kl två på natten gick jag inte upp och släppte in honom, då rymde han igen.

Jag fick barn för tre månader sedan och det gillar han inte. Men jag vill att han ska bo här och måste göra livet bättre för honom, frågan är bara hur?
 
Sv: Katten rymmer gång på gång!

Har du provat feliway? som man sätter i en dosa i väggen. Tar en tid innan det "verkar". Har haft samma problem med min kisse. Han hämtade jag 26 ggr med bil innan han slutade rymma. Kort därefter flyttade vi igen:grin:. Men då till en annan by 12km från förra stället. Då hade vi in honom i ca 2mån innan han en dag rymde ut och var borta ett dygn. Men han kom tillbaka. Sen den dagen har det inte varit några problem.

I mitt fall var det en kattunge som ställde till problemet, han var stressad av det. I ditt fall är det säkert babyn. Katter kan vara ganska känsliga för förändringar.

Ge inte upp, hämta hem honom om han rymmer. Hoppas han inte är lika envis som min! :cool: Till slut brukar även den envisaste ge upp! han har ju ändå en bit att gå, min hade bara en km så det var enkelt för honom att smita. Annars kanske ett alternativ är att hålla honom inne, men det kanske inte går om han blir som min - skrek och krafsade på fönstren som ett tok mitt i natten!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
973
Senast: Celinehenn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 088
Senast: nullo-modo
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 713
Senast: Kaching
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 065
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp