Kattens färger, vad heter de?

Rhodugune

Trådstartare
Jag hittade ingen färgtråd här på kattforumet, men jag vet att det finns en hel del duktiga kattmännsikor här som jag fräckt hoppas skulle tycka det var kul att svara på våra frågor om kattens färg, så snälla rara hjälp oss mindre kunniga?! :angel: :D
Så om det är så, är det bara att lägga in era bilder på katter och fråga på om färgen deras. :love:

Så jag har själv en liten kattkille med teckning jag inte sett förut, han är både svart och randig men ljusa/vita strån på benen, fick svaret på en annan sida att han kanske är svartsmoke, men något mer utförligt svar gavs inte.
Så jag är nyfiken, vad tror ni?
Hur ser man om han är solid eller smoke?

Det här är vår lillkille:
Lillebrors-frg.jpg


Lillebrors-frg2.jpg


Hans mamma är svart och hans pappan är vi rätt säkra på är grannens katt som vi hade turen att hitta som liten och som såg ut så här då:
Maja-i-soffan.jpg



Han ska vaccineras/chippas/undersökas och det ska hans två fostersyskon också och mamman kastreras och jag har gjort det bästa av en dålig situation och är i alla fall glad att vi hittade två kattungar som som behövde en amma genom ett katthem.
Kattungarna och mamman är avmaskade efter alla konstens regler, vi behandlar dem som de vore värda sitt vikt i guld, vilket de är för oss.

Så skäll på mig om ni känner att ni måste, för jag vet att jag har gjort fel och skäms för det såklart och jag lovar att det inte kommer komma några fler huskatter från mig. :o
 
Sv: Kattens färger, vad heter de?

Med dom föräldrarna kan han inte vara smoke. Jag tror han är svart, men med spökmönstring som kommer försvinna med åldern. Det du kan göra är att dela pälsen och titta allra längst ner. Är han svart eller ner till ljust grå är han svart. Är han kritvit är han smoke.
Bra att ni gör allt sånt med dom, det är det viktiga nu :)
 
Sv: Kattens färger, vad heter de?

Det är förmodligen svart med spökmönster (dvs det mönster som katten skulle ha haft om den varit mönstrad syns igenom). Solid är han, motsatsen till solid är mönstrad.

Hur ser färgen ut i botten? En smoke ska vara kritvit i botten, och färgad över det. Smoke/silver är dominant, så om mamman är svart och pappan brunmaskad som det ser ut är ungen inte smoke. (En smoke är en solid silver, en mönstrad katt får tillägget silver istället, tex svartsilvertigé)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 807
Senast: cili
·
Övr. Katt Jag har en bekant som har två innekatter (bondkatter). En 3årig hona och en 6månaders hane. Honan har han haft sen hon var liten, och...
Svar
3
· Visningar
1 324
Senast: Majvi
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 305
Senast: Heulwen
·
T
Övr. Katt Jag kom på att jag aldrig invigt mig och min katt på "riktigt" här på katt forumet, så here we go!:D Hon föddes den 5 agusti-07, tsm...
Svar
7
· Visningar
1 096
Senast: TaylorSwift
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp