Kattens namn?

Michellan95

Trådstartare
Ja men lite inspiration från en tråd på hundsidan då bara för det är kul och jag är nyfiken.

Hur har ni gjort med namnen på era katter? Har ni hittat på egna namn eller har de haft ett stamboksnamn ni använt eller gjort smeknamn på?

Själv har jag haft två namnlösa huskattersom fick namnen Jetson och Lillan av mig.
Tredje katten fick jag som omplacering och hade ett namn så där var det enkelt 😁 men hon hade smeknamn på sitt stamboksnamn.
Kommande katt blir nog också smeknamn på stamboksnamnet för den har ett väldigt bra namn att ge smeknamn på.
 
Jag har bara haft bondkatter så inga stamtavlenamn eller namn baserade på det här, utan de har döpts helt efter eget huvud och vad de "ser ut som". Nuvarande hade t ex inte fått något namn hos de som födde upp honom men jag tyckte det syntes lång väg att han var och är en Findus, fast jag stretade emot det namnet i början eftersom det är så otroligt vanligt. :angel:
 
Har försökt välja namn med ”s” i, det är en sån födsel-och-ohejdad-vana-grej för mig :p och kortare namn som rullar bra.

Sixten är ju huskatt och helt döpt av mig, och fick heta Sixten pga ”s” och för att det var ett ”riktigt” namn, alltså ett människonamn. Sauron pga ”s” och för att han såg ut som en illbatting redan från start :laugh: och för att exet ville ha nåt som passade en stor och tuff(lurad :love:) maine coon, men han kallades Prinsen minst lika ofta. Disa blev Disa pga kort, fint, och ”s”, men hon kallas Höna eller Pumpis(pumpa, hon är så röd) väldigt ofta. Ingeborg har kallats Ingeborg/Inkan i åtta år så henne döper jag inte om, men absolut att Höna smyger sig in mer och mer där också. Det är lite som Älskling för mig. (Höna-hen-hun-hon-honey, typ :p).

Samtliga namn går även utmärkt att väsa fram med stort allvar om det behövs :o i stamtavorna heter dom Farai/Harissa/Jeanne d’Ark så det är inte direkt något man ropar till vardags, även om Disa nästan fick fortsätta heta Harissa. Insåg dock rätt snart att det blev Harissa-Rissa-Issa och då föredrog jag Disa. Typ två gånger har hon fått heta Harissa och då jävlar var matten oglad :p

Jag tänker att dom är döpta till en sak, heter en annan, och kallas en tredje. Som att jag är döpt Eva Linda, heter Linda till vardags, och kallas en hel del beroende på vem som ropar :rofl:
 
Ja gud alla dessa smeknamn man hittar på på vägen! 😂
Lillan hetta ganska så ofta Poopie :o och Puppan.
Stambokskatten hette ju Artemis, kallades Mis men på slutet hette hon mest Mosch-Mosch av någon märklig anledning. Min mamma sa alltid Misen och aldrig någonsin bara Mis.
 
Ja men lite inspiration från en tråd på hundsidan då bara för det är kul och jag är nyfiken.

Hur har ni gjort med namnen på era katter? Har ni hittat på egna namn eller har de haft ett stamboksnamn ni använt eller gjort smeknamn på?

Själv har jag haft två namnlösa huskattersom fick namnen Jetson och Lillan av mig.
Tredje katten fick jag som omplacering och hade ett namn så där var det enkelt 😁 men hon hade smeknamn på sitt stamboksnamn.
Kommande katt blir nog också smeknamn på stamboksnamnet för den har ett väldigt bra namn att ge smeknamn på.

Har aldrig haft katt med stamboksnamn, så har fått hitta på. Labolina hette vår första katt när jag var barn, kallades Labbis eller Labbo om jag inte minns fel). Sen köpte vi en kattunge som jag döpte till Volkswagen, men kallade för Bubblan :D
Hon fick sedan kattungar (vi hade gravt missbedömt när hon blev könsmogen...), som döptes till Oliver (blev Stolliver för han var rätt stollig), Cerveza (Väsis!), Jamson och Bus (som vi tyvärr fick avliva).
(vi kastrerade samtliga sen så ingen behöver bli upprörd över detta...)
 
Både Luna och Älva heter så även i stamtavlan (med S*Stamnamn innan, så klart). Luna är ett namn jag alltid älskat, så hade hon inte redan hetat det hos uppfödaren så hade hon fortfarande fått det namnet hemma hos mig. Hon kallades också ofta för Lunarstorm.

Jag var faktiskt inte särskilt förtjust i Älvas namn till att börja med, och letade länge efter ett annat namn till henne. Jag "smakade" på många olika namn, men inget kändes liksom rätt. Sedan blev jag ganska så förtjust i hennes namn ändå, och nu tycker jag att det är superfint. :love: Hon går ofta under namnet Älvis också. :D
 
Både Luna och Älva heter så även i stamtavlan (med S*Stamnamn innan, så klart). Luna är ett namn jag alltid älskat, så hade hon inte redan hetat det hos uppfödaren så hade hon fortfarande fått det namnet hemma hos mig. Hon kallades också ofta för Lunarstorm.

Jag var faktiskt inte särskilt förtjust i Älvas namn till att börja med, och letade länge efter ett annat namn till henne. Jag "smakade" på många olika namn, men inget kändes liksom rätt. Sedan blev jag ganska så förtjust i hennes namn ändå, och nu tycker jag att det är superfint. :love: Hon går ofta under namnet Älvis också. :D

Vad är det för ras på Luna och Älva?
 
Har bara haft bondkatt(er). Sune kändes rätt för honom och Morris (som jag inte hämtat hem än) är tecknad så det ser ut som att hon har ett M i pannan.
Vill gärna ha ett S i namnet. Sen blir det ju en himla massa smeknamn, Sunes vanligaste tilltalsnamn blev Gose.
 
Kopierar över
När jag köpte min katt Malla, så tog det lång tid innan hon fick sitt smeknamn. Hon heter S*Palace&Main's Sparkle-icious och jag hade Glittra, Glimma och massa sånt uppe. Men inget stämde. Hon var då yngst av mina och kallades Lilla Blå eftersom hon har färgen blå. Men det var inget jag ville ha i längden och jag vägrade Lillan. Gillar lite ovanligare namn. Ett år efter jag fått hem henne, åkte jag förbi en hållplats som heter Malla Silfverstolpes väg och trots att jag kört den busslinjen tidigare, slog det först nu ner. Malla. Och hon är en Malla. De andra är döpta efter namnet i stamtavlan, 2 för att dom ju har namn i där.
S*Palace&Main's Bonnie by Lisuanto's blev Bonnie
S*Lisuanto's Chloe by Palace&Main's blev Chloe
S*British Dream's Seventh Heaven blev Seven.
 
Jag hade läst på om olika namn och hade ett namn i huvudet innan jag hittade min katt. Men när jag väl hittade henne så hade hon Alice i stamtavlan och tja, det var ju ett fullt dugligt namn så det fick hon fortsätta heta i vardagen också :D
 
Ja men lite inspiration från en tråd på hundsidan då bara för det är kul och jag är nyfiken.

Hur har ni gjort med namnen på era katter? Har ni hittat på egna namn eller har de haft ett stamboksnamn ni använt eller gjort smeknamn på?

Själv har jag haft två namnlösa huskattersom fick namnen Jetson och Lillan av mig.
Tredje katten fick jag som omplacering och hade ett namn så där var det enkelt 😁 men hon hade smeknamn på sitt stamboksnamn.
Kommande katt blir nog också smeknamn på stamboksnamnet för den har ett väldigt bra namn att ge smeknamn på.

Jag har aldrig köpt en kattunge eller katt utan räddat eller fått alla mina så de flesta har redan haft namn. Några har fått smeknamn men de flesta lyssnar ju på sina namn så jag har inte velat byta.
 
De tre kattungar vi skaffat har jag fått välja namn till.
En av dem kallades Smulan av barnen där vi fick henne, hon fick heta Blenda här efter min porslinskatt Blenda som hon var lik.
Lina kallades ungen eller krypplingen.
Linus vet jag inte om hade något namn innan, vi valde honom tidigt. Han fick sitt namn för att han är lik Lina till färgen.
Stig kom vandrande, därav namnet. Skulle vilja veta om han haft ett namn tidigare.
 
Lilla Blå heter lilla blå pga... liten och blå. 2,5 kg och blåpadda.
Stamtavlan säger ett annat namn, inklusive skiljetecken.

Spiggsson heter så pga stamtavlan säger "Piggelin", men uppfödaren (engelsktalande) kallade henne Piggy pga:
-ser ut som en gris (IKEAs i plysch typ), snarkar som en gris, äter som en gris, fiser som en gris.
Så det blev ju onekligen en "Miss Piggy"... men jag är svensk, och katten har haft två kullar, så hos mig blev hon "Mrs Piggsson" - någonstans mellan Katten Jansson och Mrs Robinson.
Men - jag läspar! Så det blev i slutänden: Spiggsson.
4 kg dynamit, med rosa skinn, blonda lockar och love handles!

Katten Farmor hette katten farmor efter att ha blivit gammelfarmor i stamtavlan.
Äldre omplacering. Nydelig kattant.
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig haft katt med Stamtavla men om det nån gång skulle bli så kommer jag antagligen göra/ha ett tilltalsnamn. Gillar lite kortare namn och har också fastnat för namn med s-ljud i men vi gav upp det.

Våra katter som vi haft i familjen har hetat

Loppan - Sommarkatt som kom till oss när jag var liten.
Lillpissen :o ehum.. vi döpte honom till Garfield men han gick runt och kissade i våra skor som kattunge därav namnet Lillpissen som följde med i vuxen ålder
Sen hade vi ett uppehåll på katter och skaffade ett syskonpar från min väninna ( en utekatt som hon tog hand om och innan hon hann åka iväg och kastrera mm så hade hon fått ungar)
Pixie
Molly (hetter först Dixie men kändes mer som en Molly)

Vi har inte haft så många katter men min vänners katter har namnen'
Svea (älskar det namnet på både katt och hund)
Sixten
Tjocko och det pga av att det är en katt som är lite "knubbig" troligtvis lite brittisk korthår inblandat så han är lite maffigare än resterande katter i hushållet
Smartie
Korven - Barnen fått döpa. Från början var det tjorven men ena kunde inte uttala det så det blev Korven.
Sandra
Missy
Ceasar
Kajsa
Simon
Prippen fullständiga namn Pripps Blå
Carlsberg Bror med Prippen
 
Nuvarande katter:
Vidama's Shakyra - Kyra
Vesselkattens RumpNisse - Räven
Kisomapa's Oliviero - Otto
Eldvaktarns Dacia - Daisy
Eldvaktarns Divine - Vivi
Eldvaktarns EllaMai - Maia

Tidagare katter:
Lilla My
Svullo
Mårran
Filippa - Nippis
Siri
Dragonfire Michigan - Bråke
Moogles Star of Tarot - Bråkan
Villkattens Yinglebell - Ping

Kommande katter(tror jag kommer få dessa smeknamn)
Somalissa Ulia - Julia
Somalissa Ulina - Lina
Somalissa Moxie
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 977
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp