KATTER ÄR INTE EN FÖRBRUKNINGSVARA

Werewolflaird

Trådstartare
Jag blir så jäkla lessen och arg:cry::mad:

Jag hörde grannarna prata katt och en sa att det var så tråkigt att deras katter inte blir så gamla tydligen har dom skaffat 4 katter dom senaste 5 åren och samtliga har blivit överkörda eller har bara försvunnit och flera grannar sa då samma sak att deras katter blivit överkörda och att det var besvärligt att dom tvungna att skaffa nya för barnens skull:nailbiting:

En av dom sa att bilisterna borde sparka in kadavren i buskarna så barna slipper se dom.

Jag gick fram till dom och sa åt dom att ta sitt ansvar och hålla katterna inne men det var tydligen inte rätt mot katterna:banghead:

Kattägare ta förnuftet till fånga katter hör hemma inomhus inte ute i trafiken!!!
 
Jag önskar att alla katter kostade minst 10.000 kr styck. Då skulle det bli slut på katter som "försvinner" och förbrukas på löpande band

Och hur förklarar de för sina barn att den älskade katten är borta? Vad är det de lär sina barn? Jo katter körs ihjäl ibland, varsågoda här är en ny, den är likadan. För kärlek, vänskap, empati, vad är det?
 
Mina katter är ute. Vi har katter som är stall/innekatter och hjälper oss hålla mössen borta.
Vi har knappt någon trafik alls men visst det förekommer timmerlastbilar och jaktlag lite då och då. Sen har vi ju andra rovdjur.
Skulle aldrig skaffa katt om jag var tvungen att ha den inomhus.

Än så länge har vi inte förlorat en enda katt till trafik eller rovdjur grannen har förlorat 1 för några år sedan.

Skulle aldrig skaffa katt om vi bodde nära väg dock.

För mig är katten en familjemedlem men jag vill inte ha den instängd inne i huset hela dagarna. De kommer in när de vill. De har också mat, vatten och värme i sadelkammaren och ja mina katter är både kastrerade, idmärkta, vacinerade och försäkrade.
 
Mina katter är ute. Vi har katter som är stall/innekatter och hjälper oss hålla mössen borta.
Vi har knappt någon trafik alls men visst det förekommer timmerlastbilar och jaktlag lite då och då. Sen har vi ju andra rovdjur.
Skulle aldrig skaffa katt om jag var tvungen att ha den inomhus.

Än så länge har vi inte förlorat en enda katt till trafik eller rovdjur grannen har förlorat 1 för några år sedan.

Skulle aldrig skaffa katt om vi bodde nära väg dock.

För mig är katten en familjemedlem men jag vill inte ha den instängd inne i huset hela dagarna. De kommer in när de vill. De har också mat, vatten och värme i sadelkammaren och ja mina katter är både kastrerade, idmärkta, vacinerade och försäkrade.
Dina katter har det bra. Men så har du inte dem som slit-och-släng heller.
Det är jätteskönt för katterna att kunna gå ut, men om de ständigt "försvinner", och man hittar katterna döda längsmed vägen, då är nåt fel. Tycker jag.
 
För mig handlar det inte om att katter inte ska kunna gå ut, utan att om omgivningarna är olämpliga, då bör man inte släppa ut dem, och då får man välja katter som klarar att vara inne, och anpassa bostaden efter det. Eller inte ha katt alls.
Att kallt räkna med att katterna ska bli ihjälkörda inom 6-12 månader, det förstår jag inte. Det lite som sommarkattsfenomenet, det förstår jag inte heller.
 
Var går gränsen? Det som @Werewolflaird beskriver är ju uppenbarligen hemskt, och katterna hos @Diabetikern verkar ha det bra. Men däremellan?

Tänker tillbaka på min egen uppväxt då vi alltid hade några katter som var antingen ute, inne/ute eller inne. Vi bodde då i en by på landet med en 2 hektar trädgård, men 100 meter bort var det en väg och med kanske 5 års mellanrum hände det att en av våra katter blev påkörda, framförallt bland de yngre katterna. Sen var det även några som försvann eller dog av andra anledningar - t.ex. en katt flyttade in till grannen och en ung katt hittades död utan någon yttre påverkan och utan att ha varit sjuk tidigare - och några försvann utan att vi någonsin fick reda på vad som hade hänt. Grannen hade en katt som lyckades krypa in i motorn på bilen, och som dog när bilen startades. Inga av katterna som var ute blev över 10 år gamla, och de flesta tror jag inte ens blev i närheten.

I dagsläget är alla släktens katter innekatter, till stor del för att inte riskera något eftersom utekatterna haft kortare livslängd. Och nu har vi också den äldsta katten vi haft hittills på omkring 13 år (kan inte i huvudet när han föddes) - en tidigare utekatt som istället fick bli innekatt på heltid.
 
Var går gränsen? Det som @Werewolflaird beskriver är ju uppenbarligen hemskt, och katterna hos @Diabetikern verkar ha det bra. Men däremellan?

Tänker tillbaka på min egen uppväxt då vi alltid hade några katter som var antingen ute, inne/ute eller inne. Vi bodde då i en by på landet med en 2 hektar trädgård, men 100 meter bort var det en väg och med kanske 5 års mellanrum hände det att en av våra katter blev påkörda, framförallt bland de yngre katterna. Sen var det även några som försvann eller dog av andra anledningar - t.ex. en katt flyttade in till grannen och en ung katt hittades död utan någon yttre påverkan och utan att ha varit sjuk tidigare - och några försvann utan att vi någonsin fick reda på vad som hade hänt. Grannen hade en katt som lyckades krypa in i motorn på bilen, och som dog när bilen startades. Inga av katterna som var ute blev över 10 år gamla, och de flesta tror jag inte ens blev i närheten.

I dagsläget är alla släktens katter innekatter, till stor del för att inte riskera något eftersom utekatterna haft kortare livslängd. Och nu har vi också den äldsta katten vi haft hittills på omkring 13 år (kan inte i huvudet när han föddes) - en tidigare utekatt som istället fick bli innekatt på heltid.
Jag förstår din fråga för den har jag också grubblat på. Att hitta en absolut gräns går ju inte. Det är alltid en bedömningsfråga.

Vad är bäst för katten? Många katter älskar att få gå ut, och sen är det en avvägningsfråga, hur stor är risken? Jag tycker att katten ska ha en rimlig chans att bli gammal, men den ska också trivas och må bra under tiden. Katter är olika och förutsättningarna är olika. Jag utgår från att varje kattälskare gör sitt bästa för sin katt. Det är de som har djur utan att egentligen bry sig om dem, som är problemet.
 
Min killes föräldrar har kattuppfödning med katterna ute (läs vidare innan du exploderar). De har elstängsel runt tomten, och katterna håller sig gladeligen på insidan.
 
Lustigt hur man aldrig skulle behandla sina andra djur som hästar eller hundar som sin katt. Man kan tycka att som 'produktionsdjur' snarare än husdjur som de verkar vara för en hel del så borde katterna vara ännu viktigare och behandlas bättre, men tydligen inte eftersom det är så lätt att skaffa en katt till. Hur många har sina hundar/hästar oförsäkrade jämfört med sina katter, hmm? Vem åker till klinik med sin katt när den haltar och mår dåligt? Vem jämför olika foder och ger sin katt det som är bäst, inte billigast och lättast för ägaren? Däremot med hästar skickar man ensilage på koll, har ute DV, etc.

Jamen katter måste vara ute för det är så naturligt för dem. Men extremt få skulle tycka att hästar och hundar och kor och får skulle få springa fritt. Även fast just katten som är ett ökendjur är mindre väl anpassade till vårt klimat än hundar/hästar osv. Man förfasar sig över gatuhundar i andra länder men katter i Sverige, tja, det är väl bara de där jobbiga CCL som ska sluta tigga på FB och andra sociala media om sjuka och misshandlade katter de tar hand om.

Stackars, stackars hästen som har blivit misskött av sin ägare, då blir det rubriker i Ridsport och upprörda röster som höjs om anmälningar till LS. Katten som svälter och fryser ihjäl eller blir påkörda, mosas i skördetröskor, tas av rovdjur och liknande, ja den hade ett naturligt liv. Men nåde den varg som dödar hundar eller får.

Hur mycket skrivande var det om hästarna som blev påkörda på E4 (tror jag det var)? Hur många katter blir påkörda varje år eftersom ägarna släpper ut dem vind för våg? Hur många ägare tar sitt ansvar för att kastrera? För det är så gulligt med kattungar, och sen då, när de vuxit upp och inte är fullt lika söta längre? Vilka tar lika noga hand om sina gravida katter jämfört med ett dräktigt sto eller tik? Särskilt foder, mineraler, UL.

Egentligen, tycker jag nog att russarna på Lojsta hed lever det mest naturliga livet av alla, de får gå helt fritt, med stödfodring vid behov. Det borde alla hästägare sträva efter, eller hur? Ingen kontrollerad rastgårdar som en löstdrift. Kopplade promenader som är självklart för hundägare är onaturligt för katter.

Dessutom är det oförsvarbart att ha katter ute i mer tätbebyggda områden om inte för kattens skull så bör man inte göra det av omtanke till sina grannar. Jag blir så trött på alla 'det är naturligt' för katten att gå ute vind för våg. Särskilt vissa som går så långt att det är djurplågeri att ha katter inomhus.
 
Jag bor ödsligt vid en återvändsgrusväg i skogen
När jag flyttade hit tog jag två halvårsgamla stallkatter med mig från förra stallet dessa hade jag matat i flera månader och de kom alltid till mig när jag var i det stallet satt utanför min hästs box och väntade
Jag kastrerade dom givetvis och lät de bo i sadelkammaren
Men efter bara några månader försvann dom och jag tror faktiskt det var räven som tog dom
 
Jag blir så jäkla lessen och arg:cry::mad:

Jag hörde grannarna prata katt och en sa att det var så tråkigt att deras katter inte blir så gamla tydligen har dom skaffat 4 katter dom senaste 5 åren och samtliga har blivit överkörda eller har bara försvunnit och flera grannar sa då samma sak att deras katter blivit överkörda och att det var besvärligt att dom tvungna att skaffa nya för barnens skull:nailbiting:

En av dom sa att bilisterna borde sparka in kadavren i buskarna så barna slipper se dom.

Jag gick fram till dom och sa åt dom att ta sitt ansvar och hålla katterna inne men det var tydligen inte rätt mot katterna:banghead:

Kattägare ta förnuftet till fånga katter hör hemma inomhus inte ute i trafiken!!!

Till viss del håller jag med dig, det är tragiskt att katter behandlas som förbrukningsvaror. En vän till mig bor nära ett område där det rör sig mycket trafik dygnet runt så båda hennes katter blev påkörda innan de var 2 år gamla. Strax efter att sista katten blev påkörd så skaffade hon två kattungar, som också kommer få gå ut då det enligt henne var maximal otur. För vår vänskaps skull så har jag vägrat prata om dessa kattungar efter att hon sa att de ska få gå ut.

Våra katter går också ut, men de rör sig enbart runt gårdens marker och rör sig aldrig mot den gemensamma vägen såvida inte vi går på promenad för då hänger äldsta katten med. Äldsta katten var stallkatt innan hon flyttade hit, och numera går hon inte ut vid kallt väder. Yngsta katten går ut en gång om dagen ungefär och stannar endast ute några timmar nu under den sämre årstiden. Under sommaren hänger de gärna runt trädgården och solar på stenpartiet som finns på gårdsplan. Inte ens då rör de sig långt bort.

De är båda bilrädda och springer iväg så fort de hör en bil eller maskin starta, samt att jag håller dom inne när hyresvärden tar skörd för då är det många fordon här som kör åt alla håll. Givetvis kan mina katter också bli påkörda, men risken är minimal då vi bor ensligt samt att de är rädda för motorljud.
 
Att ha katter ute, ID-märkta, kastrerade och försäkrade, behöver inte innebära att katterna är "förbrukningsvaror". Periodvis lite timmerbilar.

Vi bor på landet, på en gård, och på grusvägen passerar endast grannarna, posten, sophämtningen och en del mer eller vilsekomna turister.

Våra katter är inne på nätterna, och är det rätt sorts katter, alltså katter med stor andel instinkter kvar, så blir de gamla.
Nyligen var vi tvungna att avliva en 15 årig katt, p.g.a. tumörer. En annan katt blev 18 år innan han togs bort. Någon katt har behövt avlivas p.g.a. sjukdom vid något lägra ålder.

Ingen katt har hittills blivit överkörd. Och vi har haft katter på det här sättet i över 20 år.

Men man måste ha "koll". Kommer inte någon av katterna som de "ska" så får man leta, och ropa.

Det går liksom inte att bara chansa, och inte bry sig.
 
Jag har funderat på om de katterna jag tog med mig var inavlade och därför inte klarade sig de var rätt små till växten och stallet jag tog dom ifrån hade en hel mängd med okastrerade katter :(
För de stallkatter jag har nu har bott här i över tio år men räv är ju här fortfarande jag hör rävar skälla emellanåt
 
Var går gränsen? Det som @Werewolflaird beskriver är ju uppenbarligen hemskt, och katterna hos @Diabetikern verkar ha det bra. Men däremellan?

Tänker tillbaka på min egen uppväxt då vi alltid hade några katter som var antingen ute, inne/ute eller inne. Vi bodde då i en by på landet med en 2 hektar trädgård, men 100 meter bort var det en väg och med kanske 5 års mellanrum hände det att en av våra katter blev påkörda, framförallt bland de yngre katterna. Sen var det även några som försvann eller dog av andra anledningar - t.ex. en katt flyttade in till grannen och en ung katt hittades död utan någon yttre påverkan och utan att ha varit sjuk tidigare - och några försvann utan att vi någonsin fick reda på vad som hade hänt. Grannen hade en katt som lyckades krypa in i motorn på bilen, och som dog när bilen startades. Inga av katterna som var ute blev över 10 år gamla, och de flesta tror jag inte ens blev i närheten.

I dagsläget är alla släktens katter innekatter, till stor del för att inte riskera något eftersom utekatterna haft kortare livslängd. Och nu har vi också den äldsta katten vi haft hittills på omkring 13 år (kan inte i huvudet när han föddes) - en tidigare utekatt som istället fick bli innekatt på heltid.
De katter vi haft har fått gå ut och de har blivit 15, 18, 21, 19, 16, 16 och en blev bara 8 han hade dåliga njurar. Alla har avlivats av åldersrelaterade sjukdomar. Jag har haft katt i hela mitt liv och är nu 42. Katterna har bott i olika bostadsområden allt från lägenhet till villa samt ute på landet. Ni verkar ha haft en väldigt otur med era katter.
 
Jag har kattlucka och låter mina två kattor gå ut o in som dom vill. Nu bor jag väldigt kattvänligt, vid förra stället gick byvägen - bara en liten grusväg där ca 15 bilar om dygnet passerade men vissa körde fort, alldeles inpå knuten. Då hade jag reflexhalsband på dom men det har jag inte nu. Dom är åtta år nu. Innan hade jag en som blev 19. Jag flyttade ofta då jag var ung men hon, Såfin, ställde om GPS-en utan problem. Då jag flyttar så får katterna vänta till sist. In med allt annat i nya bostaden först. Sen in med dom och STÄNGA in dom i minst en vecka. Sen följer jag med dom ut en ungefär en vecka till. Alltför många katter försvinner då folk flyttar.
 
De katter vi haft har fått gå ut och de har blivit 15, 18, 21, 19, 16, 16 och en blev bara 8 han hade dåliga njurar. Alla har avlivats av åldersrelaterade sjukdomar. Jag har haft katt i hela mitt liv och är nu 42. Katterna har bott i olika bostadsområden allt från lägenhet till villa samt ute på landet. Ni verkar ha haft en väldigt otur med era katter.

Fast att utekatter har kortare livslängd är inget påhitt, utan allmänt känt. Och inte så konstigt om man tänker efter, en utekatt utsätts för mycket större risker än inbekatter. Oavsett var man bor. Så det är snarare du som haft tur, dina katter har blivit äldre än genomsnittlig utekatt blir.
 
Fast att utekatter har kortare livslängd är inget påhitt, utan allmänt känt. Och inte så konstigt om man tänker efter, en utekatt utsätts för mycket större risker än inbekatter. Oavsett var man bor. Så det är snarare du som haft tur, dina katter har blivit äldre än genomsnittlig utekatt blir.
Om man refererar till någon form av statistik snarare än till anekdotisk bevisföring så blir det givetvis en annan sak. Nu besvarade jag anekdotisk bevisförning med anekdotisk bevisföring. Mina katter i alla fall utom ett har levt länge trots att de får gå ut. Alla veterinärer jag träffat har även rekommenderat mig att fortsätta låta mina katter vara ute, så jag tänker fortsätta med det och känner mig inte som en dålig kattägare.
 
Om man refererar till någon form av statistik snarare än till anekdotisk bevisföring så blir det givetvis en annan sak. Nu besvarade jag anekdotisk bevisförning med anekdotisk bevisföring. Mina katter i alla fall utom ett har levt länge trots att de får gå ut. Alla veterinärer jag träffat har även rekommenderat mig att fortsätta låta mina katter vara ute, så jag tänker fortsätta med det och känner mig inte som en dålig kattägare.

Jag har inte sagt nått om din katthållning?
Du skrev att TS haft otur med sina katter. Statistiskt sett så är det inte TS som haft otur utan du som haft tur.
Däremot är jag glad över att mina veterinärer inte rekommenderar att man har sina katter ute, då hade jag fått hitta ny.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 933
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 774
Senast: Sel
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 595
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 319
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Den första tråden
  • Arbetsintervju

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp