KATTER ÄR INTE EN FÖRBRUKNINGSVARA

Jobbade ett tag i ett trav/rehabstall som ägaren nämnde att det gick åt minst en katt om året, så dom kastrerade inte sina katter så att dom skulle kunna få kullar. Då slapp dom ju köpa nya..
Helt vidrigt :( Hörde för ett tag sedan om en som aldrig skulle kastrera någon katt. Det var ju dumt för barnen ville ju ha kattungar på somrarna! Jag frågade förbryllad hur många katter de hade och fick då förklarat att jomen de tar ju bort katterna när de inte är ungar längre så de hade ju bara två-tre egentligen. Jag höll på att spy. Den personen var under min barndom en person jag tyckte mycket om. Så är det verkligen inte längre.
 
Om man refererar till någon form av statistik snarare än till anekdotisk bevisföring så blir det givetvis en annan sak. Nu besvarade jag anekdotisk bevisförning med anekdotisk bevisföring. Mina katter i alla fall utom ett har levt länge trots att de får gå ut. Alla veterinärer jag träffat har även rekommenderat mig att fortsätta låta mina katter vara ute, så jag tänker fortsätta med det och känner mig inte som en dålig kattägare.

Nu uppger Agria inga siffror, men om det är någon som har koll på statistik så är det försäkringsbolag (som jag vet till min plånboks sorg eftersom burmor är i den dyraste gruppen att försäkra). https://www.agria.se/katt/artiklar/skotsel-och-vard/utekatt-eller-innekatt/

Saxat:
En utekatt har ofta en betydligt kortare livslängd än en innekatt. Det finns alltför många hemlösa katter i Sverige. Det är viktigt att vi alla hjälps åt så att inte antalet ökar.
och då räknar inte Agria på alla utekatter ägaren inte bryr sig om att teckna en försäkring för.
 
Helt vidrigt :( Hörde för ett tag sedan om en som aldrig skulle kastrera någon katt. Det var ju dumt för barnen ville ju ha kattungar på somrarna! Jag frågade förbryllad hur många katter de hade och fick då förklarat att jomen de tar ju bort katterna när de inte är ungar längre så de hade ju bara två-tre egentligen. Jag höll på att spy. Den personen var under min barndom en person jag tyckte mycket om. Så är det verkligen inte längre.
Nu saknar jag verkligen den arga känsloemojin. :rage:
 
Helt vidrigt :( Hörde för ett tag sedan om en som aldrig skulle kastrera någon katt. Det var ju dumt för barnen ville ju ha kattungar på somrarna! Jag frågade förbryllad hur många katter de hade och fick då förklarat att jomen de tar ju bort katterna när de inte är ungar längre så de hade ju bara två-tre egentligen. Jag höll på att spy. Den personen var under min barndom en person jag tyckte mycket om. Så är det verkligen inte längre.

Jag har arbetat i ett stall där vi hade fem fertila katthonor. Vi fick själva ta bort många nyfödda kattungar varje år för att inte bli helt överhopade med katter, det var avskyvärt men tydligen billigare än att kastrera.
Hade det varit idag hade jag anmält ägaren.
 
Vi förlorade vår älskade katt för två jular sen nu. Påkörd. Fick leta i 2,5 dagar innan vi hittade honom bara ett hus bort :cry: . Gissar att han dog fort, för annars borde vår hund ha reagerat.
Ja, jag visste att det var en risk, men han var försiktig men uppenbarligen hjälpte det inte den gången, tyvärr är det några idioter sol kör för fort (grannen fick en katt överkörd i somras, mitt på dagen :( av en som körde galet fort genom byn).

Våra katter nu är fortfarande unga, inte ett år än. De får vara ute när vi är ute. Tanken är att de ska få ha kattlucka i sommar, ställd så de alltid kommer in men inte ut.

Både nuvarande katter och förra katten är kastrerade, vaccinerade och försäkrade. Men nä, jag skulle inte vilja ha katt bara inne. Behöver dom som hjälp för att hålla nere antalet råttor. Hoppas bara dessa blir lika skickliga rått- och musjägare som vår förra katt.
 
Jag har arbetat i ett stall där vi hade fem fertila katthonor. Vi fick själva ta bort många nyfödda kattungar varje år för att inte bli helt överhopade med katter, det var avskyvärt men tydligen billigare än att kastrera.
Hade det varit idag hade jag anmält ägaren.
Jag hade en arbetsgivare som bad mig göra det. Avliva kattungar alltså. Jag sa att det kan du glömma. Jag sa att jag har sagt ifrån så många gånger att katterna måste kastreras men inget händer och att marknaden nu är mättad innebär inte att man har rätt att avsluta ett liv. Arbetsgivaren bad då en 14 årig tjej att vara med när veterinären kom. Jag fick veta det efteråt och kan säga att jag var milt sagt vansinnig. Fjortonåringen vågade ju inte säga nej. Jag ansåg att ville arbetsgivaren ta bort kattungar så fick hen banne mig göra det själv.

Efter det åkte jag på eget bevåg och kastrerade katterna. Räkningen skickades till arbetsgivaren men hen yppade aldrig ett ord om det.
 
Jag hade en arbetsgivare som bad mig göra det. Avliva kattungar alltså. Jag sa att det kan du glömma. Jag sa att jag har sagt ifrån så många gånger att katterna måste kastreras men inget händer och att marknaden nu är mättad innebär inte att man har rätt att avsluta ett liv. Arbetsgivaren bad då en 14 årig tjej att vara med när veterinären kom. Jag fick veta det efteråt och kan säga att jag var milt sagt vansinnig. Fjortonåringen vågade ju inte säga nej. Jag ansåg att ville arbetsgivaren ta bort kattungar så fick hen banne mig göra det själv.

Efter det åkte jag på eget bevåg och kastrerade katterna. Räkningen skickades till arbetsgivaren men hen yppade aldrig ett ord om det.

Gillade att du åkte och kastrerade alltså.
 
Jag kommer ihåg vilket jävla liv det var på Buke när jag ville kastrera en röd hanne som kom och terroriserade katterna i stallet jag var i tidigare. Jag visste inte vems det var, bara att den var okastrerad. Jag tror inte den ev ägaren ens hade märkt något. 🤐
 
Kanske skulle nämna att jag för närvarande har tre katter försäkrade, vaccinerade, kastrerade och märkta vilka aldrig får gå ut då jag bor mitt i stan och bara ett par hundra meter från en stor genomfartsled.

Min lägenhet är ordentligt kattifierad så dom har höga platser, grottor, klösmöbler och så mycket leksaker så bekanta tycker jag är lite tokig:o:D

Om hade jag hus så vore det annorlunda såg ett program från Amerika där dom hade satt ett staket runt tomten det var inte så högt men den övre delen fjädrade inåt så inga katter kunde ta sig över har man ett sånt då kan man ha katten ute i en säker miljö:up:

Jag tycker det är lika galet att ha katt ute vind för våg som att bara släppa ut hästar, kor eller andra djur hur som helst, katter förtjänar att leva i en trygg och säker miljö.
 
Kanske skulle nämna att jag för närvarande har tre katter försäkrade, vaccinerade, kastrerade och märkta vilka aldrig får gå ut då jag bor mitt i stan och bara ett par hundra meter från en stor genomfartsled.

Min lägenhet är ordentligt kattifierad så dom har höga platser, grottor, klösmöbler och så mycket leksaker så bekanta tycker jag är lite tokig:o:D

Om hade jag hus så vore det annorlunda såg ett program från Amerika där dom hade satt ett staket runt tomten det var inte så högt men den övre delen fjädrade inåt så inga katter kunde ta sig över har man ett sånt då kan man ha katten ute i en säker miljö:up:

Jag tycker det är lika galet att ha katt ute vind för våg som att bara släppa ut hästar, kor eller andra djur hur som helst, katter förtjänar att leva i en trygg och säker miljö.
Katter är ju revirsbundna och går därför inte att jämföra med djur som vandrar naturligt. Förr gick även stora djur "vind för våg" utanför samhällena på sk skogsbete. Istället hägnade man bort sina åkrar och odlingsmarker. Det är alltså människans behov som styr hur vi håller djuren idag, inte djurens. Sen finns det åtskilligt med forskning på människor som talar om hur otroligt mycket bättre vår hälsa och välmående blir om vi vistas ute i naturen samma sak gäller givetvis för djur. Det går givetvis att till stora delar ersätta av djurs miljö med konstruerade versioner av samma sak, men helt och hållet går ju inte. Det går ju inte att ersätta km stora revir med en lägenhet med balkong oavsett hur många prylar man stuvar in i den. Det handlar ju om ljud, ljus, dofter, texturer, oväntade händelser, möten med andra djur, osv. Det är ok, du värderar din katts säkerhet högre än de här upplevelserna, jag värderar min katts behov av att ha ett revir och kunna vara ute högre än riskerna för att dödas eller skadas. Det betyder inte att jag inte oroar mig eller håller koll på vart dom är. Men jag oroar mig varje gång min fånghäst vänjs in på bete eller varje gång man släpper in nya hästar också. För vad jag anser är djurens bästa måste jag utsätta mig själv (och dom) för risken att de skadas eller dör.

Med det sagt menar jag inte alls att alla katter måste vara ute, bara att man får respektera varandras val utifrån att de flesta ändå vill sitt djurs bästa men att man värderar olika saker i djurets liv och antagligen utifrån sina egna förutsättningar. Jag har haft innekatter med när förutsättningar gjort att det inte passat att ha dom ute, det går ju också. Sen verkar vissa katter inte ha någon som helst bonnförnuft/gatusmarta och de kan man ju uppenbarligen inte släppa ut. Sånt får väl var och en värdera, det är helt enkelt upp till varje djurägare.
 
Jag hade en arbetsgivare som bad mig göra det. Avliva kattungar alltså. Jag sa att det kan du glömma. Jag sa att jag har sagt ifrån så många gånger att katterna måste kastreras men inget händer och att marknaden nu är mättad innebär inte att man har rätt att avsluta ett liv. Arbetsgivaren bad då en 14 årig tjej att vara med när veterinären kom. Jag fick veta det efteråt och kan säga att jag var milt sagt vansinnig. Fjortonåringen vågade ju inte säga nej. Jag ansåg att ville arbetsgivaren ta bort kattungar så fick hen banne mig göra det själv.

Av grader i helvetet så tog de iallafall ut veterinär för avlivning. Här har jag erf av stallägare som slängt ungar i en tunna med vatten och sen locket på. I nutid. Kan inte räkna antalet 14 åringar närvarande i det stallet dessutom ...! Men ja - folk har reagerat .
 
Av grader i helvetet så tog de iallafall ut veterinär för avlivning. Här har jag erf av stallägare som slängt ungar i en tunna med vatten och sen locket på. I nutid. Kan inte räkna antalet 14 åringar närvarande i det stallet dessutom ...! Men ja - folk har reagerat .
Nja, hen hade nog inte räknat med att behöva göra det men så blev det.
 
Sen verkar vissa katter inte ha någon som helst bonnförnuft/gatusmarta och de kan man ju uppenbarligen inte släppa ut. Sånt får väl var och en värdera, det är helt enkelt upp till varje djurägare.

Även om jag håller med dig om att katter under vissa omständigheter mår bäst av att få gå ute/ att man kan behöva ha dem ute och i vissa syften även för oss själva (tex stallkatter som tar möss osv) så just det där med ”streetsmart” tycker jag ofta används som argument och det argumentet håller inte i sak . Även de mest ”streetsmarta” utekatterna blir en dag ändå överkörda . Man ser det hela tiden . De är inte mer än några andra djur ang sånt . Hur vana de än varit i alla år med att korsa trafikerad väg osv. En dag väljer de fel/får fel impuls och då blir de överkörda . Det är ett faktum att utekatter som trots många år klarat sig i trafik osv ändå sedan någon dag ”väljer fel” ang att korsa vägen i fel ögonblick .

Att de blir tagna av räven osv är en försvinnande procent .
 
Även om jag håller med dig om att katter under vissa omständigheter mår bäst av att få gå ute/ att man kan behöva ha dem ute och i vissa syften även för oss själva (tex stallkatter som tar möss osv) så just det där med ”streetsmart” tycker jag ofta används som argument . Även de mest ”streetsmarta” utekatterna blir en dag ändå överkörda . Man ser det hela tiden . De är inte mer än några andra djur . Hur vana de än varit i alla år med att korsa trafikerad väg osv. En dag väljer de fel/får fel impuls och då blir de överkörda .
Nu blir ju inte alla utekatter överkörda, men visst kan de bli det om förutsättningarna är fel. Precis som att jag kan krocka med bilen på väg till jobbet och dö.
 
Nu blir ju inte alla utekatter överkörda, men visst kan de bli det om förutsättningarna är fel. Precis som att jag kan krocka med bilen på väg till jobbet och dö.

Hur anser du att majoriteten utekatter dör utomhus när de har en ägare dvs de dör inte av svält och vanvård osv ?

Jämförelsen med din risk att dö som bilförare blir ju inte på något sätt jämförbar ?
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 631
Senast: Sel
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 518
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 287
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp