KATTER ÄR INTE EN FÖRBRUKNINGSVARA

Hur anser du att majoriteten utekatter dör utomhus när de har en ägare dvs de dör inte av svält och vanvård osv ?

Jämförelsen med din risk att dö som bilförare blir ju inte på något sätt jämförbar ?
Har du någon statistik som stödjer påståendet att "majoriteten av utekatter dör utomhus" trots att de skulle ha ägare?

Eller missuppfattar jag någonting?

Så länge det inte finns något slags register över katter, och en tvingande ID-märkning, så vet vi ju egentligen väldigt lite om hur många katter som finns, och vilket sorts liv de katter som finns lever.
 
Har du någon statistik som stödjer påståendet att "majoriteten av utekatter dör utomhus" trots att de skulle ha ägare?

Eller missuppfattar jag någonting?

Så länge det inte finns något slags register över katter, och en tvingande ID-märkning, så vet vi ju egentligen väldigt lite om hur många katter som finns, och vilket sorts liv de katter som finns lever.

Det finns god statistik på hur många utekatter som dör i trafiken . Ja du har nog missförstått inlägget och vad som inlägget var svar på i sammanhanget.
 
Har du någon statistik som stödjer påståendet att "majoriteten av utekatter dör utomhus" trots att de skulle ha ägare?

Eller missuppfattar jag någonting?

Så länge det inte finns något slags register över katter, och en tvingande ID-märkning, så vet vi ju egentligen väldigt lite om hur många katter som finns, och vilket sorts liv de katter som finns lever.

Det finns register men det är ju inte obligatoriskt att registrera. Och nog svårt att få till när inte ens alla hundar är registrerade.
 
Det finns register men det är ju inte obligatoriskt att registrera. Och nog svårt att få till när inte ens alla hundar är registrerade.

Finns rätt bra statistik på hur många hundar som dör i trafiken också . Katterna leder med 2/3 delar vilket ju är rätt logiskt.
 
Hur anser du att majoriteten utekatter dör utomhus när de har en ägare dvs de dör inte av svält och vanvård osv ?

Jämförelsen med din risk att dö som bilförare blir ju inte på något sätt jämförbar ?
Jag anser som du ser i inlägget du citerade först att den livskvalitet som mina katter har när de går ute väger tyngre än min oro för att de ska skadas eller dödas i trafiken på den plats där jag bor nu med de katter jag har nu. De flesta på det här forumet ägnar sig åt en hästar en idrott som har fler dödsfall och allvarliga skador än någon annan sport i Sverige.
 
Senast ändrad:
Jag anser som du ser i inlägget du citerade först att den livskvalitet som mina katter har när de går ute väger tyngre än min oro för att de ska skadas eller dödas i trafiken på den plats där jag bor nu med de katter jag har nu. De flesta på det här forumet ägnar sig åt en hästar en idrott som har fler dödsfall och allvarliga än någon annan sport i Sverige.

Helt ok att välja som man vill 😄👍

Jag kommenterade bara argumentet ”streetsmart” i sammanhanget från början .
 
Även om jag håller med dig om att katter under vissa omständigheter mår bäst av att få gå ute/ att man kan behöva ha dem ute och i vissa syften även för oss själva (tex stallkatter som tar möss osv) så just det där med ”streetsmart” tycker jag ofta används som argument och det argumentet håller inte i sak . Även de mest ”streetsmarta” utekatterna blir en dag ändå överkörda . Man ser det hela tiden . De är inte mer än några andra djur ang sånt . Hur vana de än varit i alla år med att korsa trafikerad väg osv. En dag väljer de fel/får fel impuls och då blir de överkörda . Det är ett faktum att utekatter som trots många år klarat sig i trafik osv ändå sedan någon dag ”väljer fel” ang att korsa vägen i fel ögonblick .

Att de blir tagna av räven osv är en försvinnande procent .
Att hävda att alla utekatter blir överkörda stämmer ju inte, men det var kanske inte så du menade heller? Min gamling som blev 19/20 år avlivades pga cancer. Stallkatten som enligt uppgift var 27 år avlivades pga åldern, hon tacklade helt enkelt av och när veterinären var ute så fick hon hjälp att tassa vidare. Jag har känt många katter som fallit offer för kungsörn, de var ladugårdskatter och om de inte varit i ladugården hade de aldrig levt öht.

Jag har aldrig haft en katt som blivit påkörd och jag har bott på många ställen och haft katt väldigt länge, en del har varit innekatter, andra har fått gå ute och sedan jag blev siamesägare har de haft en blandning av kontrollerad utevistelse och inneboende.
 
@Mia_R jag har aldrig påstått att alla utekatter blir överkörda nej .

Er stallkatt om den var 27 år borde hamna i guiness rekordbok/ ”top 5” som kandidat . Oavsett om den var ute eller innekatt .
 
@Mia_R jag har aldrig påstått att alla utekatter blir överkörda nej .
Ok, det här lät dock som det när jag läser det.
Även de mest ”streetsmarta” utekatterna blir en dag ändå överkörda . Man ser det hela tiden . De är inte mer än några andra djur ang sånt . Hur vana de än varit i alla år med att korsa trafikerad väg osv. En dag väljer de fel/får fel impuls och då blir de överkörda . Det är ett faktum att utekatter som trots många år klarat sig i trafik osv ändå sedan någon dag ”väljer fel” ang att korsa vägen i fel ögonblick .
 
Jag anser som du ser i inlägget du citerade först att den livskvalitet som mina katter har när de går ute väger tyngre än min oro för att de ska skadas eller dödas i trafiken på den plats där jag bor nu med de katter jag har nu. De flesta på det här forumet ägnar sig åt en hästar en idrott som har fler dödsfall och allvarliga skador än någon annan sport i Sverige.

Det är väl inte din oro du ska tänka på, utan plågan katten utsätts för när den blir påkörd, ligger på vägkanten vid liv men inte kan ta sig hem. Jag har hittat en sådan katt när jag var ute på promenad.
Eller om den blir tagen av ett rovdjur och inte får någon snabb död.
 
Det är väl inte din oro du ska tänka på, utan plågan katten utsätts för när den blir påkörd, ligger på vägkanten vid liv men inte kan ta sig hem. Jag har hittat en sådan katt när jag var ute på promenad.
Eller om den blir tagen av ett rovdjur och inte får någon snabb död.

Rovdjur ser nog till att köra plågan kort - de vill ha sin mat. Däremot att bli påbörd och ligga med brutet bäcken i ett dike flera dygn - det är ingen höjdare. Eller att bli inlåst i nåns garage/trädgårdsskjul av misstag och bli sittande där tills du svälter ihjäl.

Väninnans ungkatt försvann i två veckor, och upptäcktes bara några kvarter bort med just bäcken- och bakbensfrakturer. Den släpade sig fram i väggrenen och det var rena turen att en man som sett annonsen om borttappad katt på fejjan tog hand om den och ringde Väninnan. 36´000 kronor i veterinärräkningar senare är katten nu frisk och fräsch, och rör sig aldrig utanför tomten...
 
Det är väl inte din oro du ska tänka på, utan plågan katten utsätts för när den blir påkörd, ligger på vägkanten vid liv men inte kan ta sig hem. Jag har hittat en sådan katt när jag var ute på promenad.
Eller om den blir tagen av ett rovdjur och inte får någon snabb död.
Det har jag med, jag har stannat två gånger för katter som legat vid en vägkant efter att ha blivit påkörda men varit vid liv. Det är givetvis inte roligt alls. Men det är ju delvis därför det finns en lagstiftning som säger att man ska se till sin katt minst två gånger om dagen för att korta av kattens lidande om något händer. Men samma sak gäller ju min häst. Om hon halkar omkull i hagen och knäcker ett ben eller ryggen kan ju hon bli liggande där tills någon kommer till stallet.
Jag personligen har inte mina katter ute om jag inte är hemma, och de är sällan iväg längre perioder än någon timme utan att checka in. Skulle de inte komma hem som vanligt så går jag ut och letar efter dom och då går man såklart längs de närmaste vägarna och kollar, är det mörkt tar man med sig en ficklampa. Sen hoppas man på att man inte hittar något där. Med det sagt så blir ju även vilda djur påkörda och deras plågor är ju inte mindre. Även de är ju på något sätt i samhällets försorg och vi har ansvar att se till att de inte lider.
 
Katter är ju revirsbundna och går därför inte att jämföra med djur som vandrar naturligt. Förr gick även stora djur "vind för våg" utanför samhällena på sk skogsbete. Istället hägnade man bort sina åkrar och odlingsmarker. Det är alltså människans behov som styr hur vi håller djuren idag, inte djurens. Sen finns det åtskilligt med forskning på människor som talar om hur otroligt mycket bättre vår hälsa och välmående blir om vi vistas ute i naturen samma sak gäller givetvis för djur. Det går givetvis att till stora delar ersätta av djurs miljö med konstruerade versioner av samma sak, men helt och hållet går ju inte. Det går ju inte att ersätta km stora revir med en lägenhet med balkong oavsett hur många prylar man stuvar in i den. Det handlar ju om ljud, ljus, dofter, texturer, oväntade händelser, möten med andra djur, osv. Det är ok, du värderar din katts säkerhet högre än de här upplevelserna, jag värderar min katts behov av att ha ett revir och kunna vara ute högre än riskerna för att dödas eller skadas. Det betyder inte att jag inte oroar mig eller håller koll på vart dom är. Men jag oroar mig varje gång min fånghäst vänjs in på bete eller varje gång man släpper in nya hästar också. För vad jag anser är djurens bästa måste jag utsätta mig själv (och dom) för risken att de skadas eller dör.
Anledningen till att man inte har stora djur lösa längre är att det inte går eftersom det numera finns trafik och betydligt mer människor vilket gör att säkra områden att ha boskap lösa inte finns.

Detta gäller dock också för katter varför riskera alla faror ute när dom kan ha det mycket bättre hemma, en inhägnad balkong eller trädgård räcker långt då katter inte har kilometer stora revir om det inte är brist på mat eller dom är okastrerade.

Jag har skaffat alla katter jag haft under dom senaste 35 åren från olika katthem och har sett där vilket dåligt skick många utekatter är när dom hittas sjukdomar och skador är vanligt.

Så varför riskera kattens liv när risken för att dom blir skadade, sjuka eller som har hänt här i länet blivit med flit förgiftade eller skjutna.

Katter är värda lika mycket respekt och omsorg som alla andra!
 
Anledningen till att man inte har stora djur lösa längre är att det inte går eftersom det numera finns trafik och betydligt mer människor vilket gör att säkra områden att ha boskap lösa inte finns.

Detta gäller dock också för katter varför riskera alla faror ute när dom kan ha det mycket bättre hemma, en inhägnad balkong eller trädgård räcker långt då katter inte har kilometer stora revir om det inte är brist på mat eller dom är okastrerade.

Jag har skaffat alla katter jag haft under dom senaste 35 åren från olika katthem och har sett där vilket dåligt skick många utekatter är när dom hittas sjukdomar och skador är vanligt.

Så varför riskera kattens liv när risken för att dom blir skadade, sjuka eller som har hänt här i länet blivit med flit förgiftade eller skjutna.

Katter är värda lika mycket respekt och omsorg som alla andra!
Katthem samlar på sig utekatter från städer/större tätorter.

Katter på katthem kommer från miserabla förhållanden, katter som sprungit lösa i bostadsområden med flerfamiljshus och trafik, eller från förorters villaområden.

Katthem vet föga om hur utekatter i lantlig miljö har det, för det är inte sådana katter som är de vanligaste bland katterna på hemmet.
 
Anledningen till att man inte har stora djur lösa längre är att det inte går eftersom det numera finns trafik och betydligt mer människor vilket gör att säkra områden att ha boskap lösa inte finns.

Detta gäller dock också för katter varför riskera alla faror ute när dom kan ha det mycket bättre hemma, en inhägnad balkong eller trädgård räcker långt då katter inte har kilometer stora revir om det inte är brist på mat eller dom är okastrerade.

Jag har skaffat alla katter jag haft under dom senaste 35 åren från olika katthem och har sett där vilket dåligt skick många utekatter är när dom hittas sjukdomar och skador är vanligt.

Så varför riskera kattens liv när risken för att dom blir skadade, sjuka eller som har hänt här i länet blivit med flit förgiftade eller skjutna.

Katter är värda lika mycket respekt och omsorg som alla andra!
Det är ju inte huruvida katten är en innekatt eller en utekatt som avgör om den får tillräcklig omvårdnad, det är kattägaren. Det finns människor som inte ska ha katt/djur som inte klarar av att ta hand om dom. Det har inte med om katten går ut eller inte att göra. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/29-katter-levde-i-missar .
 
Jag är en vidrigt hemsk kattägare - enligt somliga.
Mina katter är utekatter och dessutom oförsäkrade. Men det är kanske en förmildrande omständighet att de är kastrerade och öronmärkta...
(de är mor och avkomma, där mamman dök upp på gården för 10-11 år sedan och gjorde klart för oss att "jag bor här!" - de efterforskningar om hennes ursprung som gjordes var resultatlösa - och knappt ett år senare fick hon en kull ungar, där en är kvar hos oss och 2 hos barnens kusiner)
Lustigt hur man aldrig skulle behandla sina andra djur som hästar eller hundar som sin katt. Man kan tycka att som 'produktionsdjur' snarare än husdjur som de verkar vara för en hel del så borde katterna vara ännu viktigare och behandlas bättre, men tydligen inte eftersom det är så lätt att skaffa en katt till. Hur många har sina hundar/hästar oförsäkrade jämfört med sina katter, hmm? Vem åker till klinik med sin katt när den haltar och mår dåligt? Vem jämför olika foder och ger sin katt det som är bäst, inte billigast och lättast för ägaren? Däremot med hästar skickar man ensilage på koll, har ute DV, etc.
Detta är så extremt fördömande så man blir helt matt. 😩
Jag har varken hästar eller katter försäkrade. Jag betalar behandling av eventuella skador kontant, om skadorna har så god prognos att det känns djurskyddsmässigt försvarbart att lappa ihop djuret. Oavsett djurslag.
Som jag skrev ovan så går mina katter ut när de vill gå ut - vilket de tydligt talar om för oss - och när de vill in ställer de sig på fönsterkarmen och påkallar vår uppmärksamhet. Sommartid är de ute mest hela tiden, vintertid är de nästan bara inne...
1579448064415.png

De lever på möss, råttor och vad annat de kan fånga utomhus, plus att de har i det närmaste fri tillgång till "lyxmat" i skålen inomhus. Med lyxmat menar jag "märkesfoder" som är anpassat efter deras behov.

Men, det är nog synd om dem, vi bryr oss inte om dem eftersom de både får vara ute och är oförsäkrade...
 
Katthem samlar på sig utekatter från städer/större tätorter.

Katter på katthem kommer från miserabla förhållanden, katter som sprungit lösa i bostadsområden med flerfamiljshus och trafik, eller från förorters villaområden.

Katthem vet föga om hur utekatter i lantlig miljö har det, för det är inte sådana katter som är de vanligaste bland katterna på hemmet.
Nej. Så är det faktiskt inte. Katthemmet närmast mig tar emot katter även från landsbygd och jag har själv tagit hand om ett otal hemlösingar som har kommit hit i varierande skick. Skadorna och sjukdomarna har varit varierande men gemensamt har varit nya och gamla ärr och sår. Från slagsmål, från möte med bilar/andra fordon, elaka människor och annat. Jag har tagit hand om katter som har fått så svåra skador av smällar att de blivit blinda, de har kommit magra och rent undernärda, med allvarliga mask och skabbangrepp och såklart en massa fästingar. Halva öron, ögonskador och diverse annat. Alla har de haft gemensamt att de har kommit hit till mig på landet, dvs. de kommer inte från stadsmiljö i första hand även om det såklart är troligt att visssa av dem har tagit sig hit från staden dryga milen bort på olika sätt och det kan såklart också vara troligt att vissa av dem är dumpade ute på landet av folk som bor i stan men det är inte stadskatter som drar omkring på stan som har samlats upp och kommit hit utan just katter som har farit väldigt illa på landsbygden. De jag har tagit hand om har precis samma problematik som de som hamnar på katthem. Största skillnaden är att på katthem kan även katter som blivit omhändertagna av länsstyrelsen hamna. Min katt jag har nu är en sådan som omhändertogs och som hade levt i total misär i en lägenhet där katterna hade förökat sig hej vilt. Henne köpte jag från ett katthem.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 602
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 649
Senast: Sel
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 519
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 291
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp