KATTER ÄR INTE EN FÖRBRUKNINGSVARA

När vi bodde i lägenhet fick katterna vara innekatter. Vi bodde väldigt dumt och på högsta våningen.

Nu bor vi i hus dock med väg på ena sidan bara. Katterna går ut när de vill dock får de aldrig vara ute på nätterna. Det fixar inte mina nerver. Vill ha dom inne i säkerhet då.

Jag hade inte skaffat katt idag om jag bodde i lägenhet igen så dumt som vi gjorde då. Hur mycket vi än lekte och stimulerade katterna så var de inte nöjda. Jag märker stor skillnad nu. Våra katter är kastrerade, vaccinerade, märkta och registrerade. Samt försäkrade. Jag har jätte svårt för folk som släpper ut okastrerad katter oftast pga att det kostar pengar och katterna lider ju inte av att vara okastrerade :banghead:
 
Påminner mig om när jag var tonåring (-90tal) och jobbade i ett stall.
En av stallkatterna var dräktig (igen) och då var stallchefens lösning på det att han skulle åka och avliva den på måndagen som kom.
Jag stal med mig katten hem på söndagen och på tisdagen födde hon fem friska ungar. Mamma katt var så mager och svulten:cry:
Hon bodde sedan kvar hos mina föräldrar hela sitt liv och blev lika bortskämd och kräsen som deras andra två katter :heart
 
Nej. Så är det faktiskt inte. Katthemmet närmast mig tar emot katter även från landsbygd och jag har själv tagit hand om ett otal hemlösingar som har kommit hit i varierande skick. Skadorna och sjukdomarna har varit varierande men gemensamt har varit nya och gamla ärr och sår. Från slagsmål, från möte med bilar/andra fordon, elaka människor och annat. Jag har tagit hand om katter som har fått så svåra skador av smällar att de blivit blinda, de har kommit magra och rent undernärda, med allvarliga mask och skabbangrepp och såklart en massa fästingar. Halva öron, ögonskador och diverse annat. Alla har de haft gemensamt att de har kommit hit till mig på landet, dvs. de kommer inte från stadsmiljö i första hand även om det såklart är troligt att visssa av dem har tagit sig hit från staden dryga milen bort på olika sätt och det kan såklart också vara troligt att vissa av dem är dumpade ute på landet av folk som bor i stan men det är inte stadskatter som drar omkring på stan som har samlats upp och kommit hit utan just katter som har farit väldigt illa på landsbygden. De jag har tagit hand om har precis samma problematik som de som hamnar på katthem. Största skillnaden är att på katthem kan även katter som blivit omhändertagna av länsstyrelsen hamna. Min katt jag har nu är en sådan som omhändertogs och som hade levt i total misär i en lägenhet där katterna hade förökat sig hej vilt. Henne köpte jag från ett katthem.

Håller verkligen med. De katthem jag känner till och har erf av består av oerhört kunniga och insatta människor som verkligen inte är fasta på ”ett spår av princip” utan verkligen ser till helheten utifrån varje katts bedömda bästa hem och möjligheter ! Att de inte adopterar bort katter till folk där katterna ska vara utekatter i stadsmiljö osv ser jag som en självklarhet. Däremot gör de inte sällan noggranna hembesök för att kolla det tilltänkta hemmet, träffa matten/hussen/familjekonstellationen innan och om det kan passa katten varesig den ska vara innekatt eller inte.

Jag har inte erfarit att de inte tycker det är ok att katten kan få gå ut om miljön är lämplig, och hemmet är lämpligt. Flera katter när de adopterar ut dem/letar efter hem så efterlyser de specifikt att katten behöver få kunna gå ut.

Påståendet att katthem mest samlar på sig katter från tätort/förortsområden primärt stämmer öht inte @skogaliten . Det är precis lika mycket katter från landsbygd där ungarna fötts i horder, skötseln är noll, och katterna farit otroligt illa innan de blivit omhändertagna.
 
Senast ändrad:
Håller verkligen med. De katthem jag känner till och har erf av består av oerhört kunniga och insatta människor som verkligen inte är fasta på ”ett spår av princip” utan verkligen ser till helheten utifrån varje katts bedömda bästa hem och möjligheter ! Att de inte adopterar bort katter till folk där katterna ska vara utekatter i stadsmiljö osv ser jag som en självklarhet. Däremot gör de inte sällan noggranna hembesök för att kolla det tilltänkta hemmet, träffa matten/hussen/familjekonstellationen innan och om det kan passa katten varesig den ska vara innekatt eller inte.

Jag har inte erfarit att de inte tycker det är ok att katten kan få gå ut om miljön är lämplig, och hemmet är lämpligt. Flera katter när de adopterar ut dem/letar efter hem så efterlyser de specifikt att katten behöver få kunna gå ut.

Påståendet att katthem mest samlar på sig katter från tätort/förortsområden primärt stämmer öht inte @skogaliten . Det är precis lika mycket katter från landsbygd där ungarna fötts i horder, skötseln är noll, och katterna farit otroligt illa innan de blivit omhändertagna.
Katthemmet närmast har faktiskt policyn enligt deras hemsida att katten inte ska gå ut men gör undantag när det är katten som har behovet. Jag förstår mycket väl att de har den policyn men är glad att de går på kattens behov. När jag ville köpa från dem skrev jag ett långt mail om hur vi bor, vilken erfarenhet jag har, hur katten skulle få det, vilka önskemål jag hade (minst 6 månader eller äldre och tabar i mindre utrymme) osv. och fick snabbt ett svar. Det hade jag egentligen inte vågat hoppas på och jag hade verkligen inte trott att den katt jag föll för på hemsidan skulle vara den som de ansåg var lämplig. Min ville verkligen inte vara inne och köptes som stallkatt. Det tog dock inte lång tid innan hon flyttade in. Jag tror att det i hennes fall var många trauman bakom som gjorde att hon inte ville vara inne och det kan också höra ihop med hennes avsky för andra katter men här är hon ensamkatt och hon går ut och in som hon vill.
 
Håller verkligen med. De katthem jag känner till och har erf av består av oerhört kunniga och insatta människor som verkligen inte är fasta på ”ett spår av princip” utan verkligen ser till helheten utifrån varje katts bedömda bästa hem och möjligheter ! Att de inte adopterar bort katter till folk där katterna ska vara utekatter i stadsmiljö osv ser jag som en självklarhet. Däremot gör de inte sällan noggranna hembesök för att kolla det tilltänkta hemmet, träffa matten/hussen/familjekonstellationen innan och om det kan passa katten varesig den ska vara innekatt eller inte.

Jag har inte erfarit att de inte tycker det är ok att katten kan få gå ut om miljön är lämplig, och hemmet är lämpligt. Flera katter när de adopterar ut dem/letar efter hem så efterlyser de specifikt att katten behöver få kunna gå ut.

Påståendet att katthem mest samlar på sig katter från tätort/förortsområden primärt stämmer öht inte @skogaliten . Det är precis lika mycket katter från landsbygd där ungarna fötts i horder, skötseln är noll, och katterna farit otroligt illa innan de blivit omhändertagna.
Katthemmen här omkring har inga sådana policys, så det varierar nog även hos katthemmen hur man ser på det. Vi var på fyra katthem och tittade innan vi skaffade de katter vi har nu, ingen av dessa hade synpunkter på om katten skulle få gå ut eller ej. Men jag vet att i Uppsala och Stockholm så har man sådana policys, så det kanske är en storstadsgrej.
 
Katthemmen här omkring har inga sådana policys, så det varierar nog även hos katthemmen hur man ser på det. Vi var på fyra katthem och tittade innan vi skaffade de katter vi har nu, ingen av dessa hade synpunkter på om katten skulle få gå ut eller ej. Men jag vet att i Uppsala och Stockholm så har man sådana policys, så det kanske är en storstadsgrej.

Kattföreningen jag fostrade åt hade också den policyn. Uppe i ensliga norrland.
Edit: Eller tja, de låg ganska hårt åt att framför allt placera katterna som innekatter, många av de här katterna hade farit väldigt illa utomhus. Någonting vi inte ville skulle hända igen.
 
Katthemmen här omkring har inga sådana policys, så det varierar nog även hos katthemmen hur man ser på det. Vi var på fyra katthem och tittade innan vi skaffade de katter vi har nu, ingen av dessa hade synpunkter på om katten skulle få gå ut eller ej. Men jag vet att i Uppsala och Stockholm så har man sådana policys, så det kanske är en storstadsgrej.

Det är väl rätt givet att man inte vill adoptera ut katterna i storstad som utekatter.
Jag bor i en mindre stad än Stockholm och även här vill inte katthemmen att katter som ska adopteras ut till folk som bor i tätbebyggda områden ska hållas utomhus i den miljön.
 
Det är väl rätt givet att man inte vill adoptera ut katterna i storstad som utekatter.
Jag bor i en mindre stad än Stockholm och även här vill inte katthemmen att katter som ska adopteras ut till folk som bor i tätbebyggda områden ska hållas utomhus i den miljön.
Stockholms län innehåller både landsbygd och storstad. Göteborg och Malmö ännu mer så. Jag är uppväxt i stockholmskommun med hela Nackareservatet på baksidan av bostaden så det varierar.
 
@MJLee hade en riktigt bra kommentar. I många länder springer hundarna fritt ute under dagen och vi tycker folk där är värsta hedningarna, så oansvarigt! Om något händer en hund så får ägarna höra ett och annat. Katter är slit och släng. Händer något så rycker många på axlarna. Människor förmänskligar katter och gärna projicerar på den. Katter känner inte till koncept som "frihet" eller att "visst jag ligger här på vägen och är döende i smärta men åtminstone fick jag gå var jag vill". Man bör inte förmänskliga djur och det är att göra den en gentjänst.

Dessutom så känns det som att folk har helt misstolkat inlägget? Från trådstartaren: "Kattägare ta förnuftet till fånga katter hör hemma inomhus inte ute i trafiken!!! " Det är tydligt att dom pratar om stadsmiljöer. Husdjur hör inte hemma springande i städer.
 
När jag jobbar i Oslo så bor jag hos vänner på Frogner. Grannen har två kattgubbar som kommer o går. Jag har aldrig sett någon av dom nede på Drammensvei än fast det bara är 150 meter dit. Dom går på trottoarerna och aldrig långt. En del katter klarar sig i stan.
 
När jag jobbar i Oslo så bor jag hos vänner på Frogner. Grannen har två kattgubbar som kommer o går. Jag har aldrig sett någon av dom nede på Drammensvei än fast det bara är 150 meter dit. Dom går på trottoarerna och aldrig långt. En del katter klarar sig i stan.

Klarar sig gör dom nog. Men att som ägare ha samvetet att släppa ut sin katt mitt i stan kan jag inte förstå. Jag hade varit rädd att något skulle hända hela tiden.

Vi hade utekatter i en förort till Stockholm när jag var liten. Katterna dog pga ålderdom. Men! Vi bodde bra ändå. Hade en skog på ena sidan och innergård på andra. Däremot var det inte särskilt roligt att leka i sandlådan som barn då katterna så klart gjorde sina behov i den. Det är respektlös mot omgivningen och jag hade aldrig som vuxen med både katter och barn släppt ut en katt i det området jag växte upp i.
 
När jag jobbar i Oslo så bor jag hos vänner på Frogner. Grannen har två kattgubbar som kommer o går. Jag har aldrig sett någon av dom nede på Drammensvei än fast det bara är 150 meter dit. Dom går på trottoarerna och aldrig långt. En del katter klarar sig i stan.

Det är samma argument som många kör med alltid i denna diskussion. Nej - katter är inte så smarta att de är skyddade från tätt trafikerade miljöer även om de ses gå på trottoaren mestadels. De korsar vägar och får impulser att snabbt korsa vägen trots hur ”vana” de må vara .
 
Jag har inte sagt att det alltid går bra, att det skulle vara lika tryggt som för mina egna missar här ute på den värmländska bondvishan! Bara att det finns en del lugna och kloka katter som lever som utekatter i stan och blir gamla ändå.
 
Klarar sig gör dom nog. Men att som ägare ha samvetet att släppa ut sin katt mitt i stan kan jag inte förstå. Jag hade varit rädd att något skulle hända hela tiden.

Vi hade utekatter i en förort till Stockholm när jag var liten. Katterna dog pga ålderdom. Men! Vi bodde bra ändå. Hade en skog på ena sidan och innergård på andra. Däremot var det inte särskilt roligt att leka i sandlådan som barn då katterna så klart gjorde sina behov i den. Det är respektlös mot omgivningen och jag hade aldrig som vuxen med både katter och barn släppt ut en katt i det området jag växte upp i.
Det är idag väldigt lätt löst genom att använda lock eller nät. Det gör vi på alla kommunens förskolor tex. Det säljs billiga produkter för ändamålet eftersom samhället anser att katter får vara lösa ute.
 
Fick senast för några veckor sedan stanna för en katt som satt mitt på vägen och hade span på nått i dikeskanten. Det är ganska "vishigt" där, en hästgård på ena sidan, skog och hästhagar, samt villaområde 150-200 m bort. Den katten märkte inte att jag kom åkandes och då körde jag ändå buss. Jag fick rulla riktigt nära (typ 10 m) för att den skulle titta på mig och gå undan. Jag vet att den katten upphåller sig vid vägen, så jag håller utkik. Men alla vet inte det.
 
Jag har inte sagt att det alltid går bra, att det skulle vara lika tryggt som för mina egna missar här ute på den värmländska bondvishan! Bara att det finns en del lugna och kloka katter som lever som utekatter i stan och blir gamla ändå.

Fast det blir fortfarande ett helt missvisande argument. Att några katter klarar sig och blir gamla har ju ingen relevans eftersom det är en livsfarlig och dålig miljö för katter att springa fritt i en stad och tusentals blir överkörda varje år.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 118
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 852
Senast: Sel
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 609
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 331
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp