Katter är obildbara rövhål, eller?

Jag skrev mitt inlägg precis innan jag skulle iväg på en middag , och precis efter att ha postat inlägget kunde jag konstatera att mina katter är rätt säkra på att ingen större konsekvens blir av att man bryter regler .

Helt plötsligt hoppar Svante, med Olof tätt i svansen under lek, i ett spontanryck upp på min smala höga, handgjorda bänk i vardagsrummet . Där står bla en antik spegel samt en stor snidad giraff i trä från Kenya. Bänken är smal och de har aldrig setts hoppa upp där någonsin.
Giraffen välter i ett stort brak . Katterna sladdar ner exakt 3 meter ut i hallen. De får väldigt mycket verbal skäll i form av mycket nedlåtande ord och stora skamtonen av mig.
Det var inget större tyckte de , Svante gick direkt in för att kolla att giraffen på golvet överlevt 🐱👍
 

Bifogade filer

  • 80E9CD76-5D11-4E21-8936-3F4E169325CF.jpeg
    80E9CD76-5D11-4E21-8936-3F4E169325CF.jpeg
    168,5 KB · Visningar: 58
Ta rubriken med en nypa salt :p
Vår katt har någon slags förkärlek till att hoppa upp på köksbordet. Jämt och ständigt men extra kul är det om det står saker framme där. Han vet att han inte får vara där för så fort man går fram och bannar honom om det så hoppar han ju ner. Men inte förrän han pekat långfinger åt oss.
Min fråga är - går det att få honom att till 100% förstå att han inte är önskvärd på bordet och hur gör man? Vi har provat vattenspruta (funkar bra men strax därefter är han tillbaka igen). Några bättre tips eller är det bara att inse att han är ett obildbart rövhål? ;)
Jag tror det handlar mkt om personligheten. Mina tre senaste katter har alla varit lugna, timida honkatter som inte varit överdrivet nyfikna eller överdrivet alerta. De har alla ganska snabbt förstått att de inte fått vara på bord/diskbänk genom att jag sagt ifrån samt lyft ner. De har inte varit ögontjänare heller. Men som sagt, jag tror det beror på deras lite loja personlighet och att jag hela tiden väljer katter med liknande personlighet. Nuvvarande katten kommer tex på inkallning genom vissling. Så fort man visslar. Väldigt praktiskt om man tex vill ha in henne innan man ska åka i väg någonstans. Är det väldigt blåsigt får man ta visselpipan. Kommer som ett skott! Lydigare än en hund!
 
Det är underbart att katter är så olika! Från att har haft två som hinner upp på bordet och sno mat under tiden man blinkar så har jag nu två som inte alls bryr sig om människomat! Det går att lämna en ostmacka (eller t.o.m. en räkmacka) på bordet, hämta posten och koka te och mackan är orörd.

Kanske en av fördelarna med att adoptera vuxna katter som inte levt med människor tidigare 🤔
 
Det är underbart att katter är så olika! Från att har haft två som hinner upp på bordet och sno mat under tiden man blinkar så har jag nu två som inte alls bryr sig om människomat! Det går att lämna en ostmacka (eller t.o.m. en räkmacka) på bordet, hämta posten och koka te och mackan är orörd.

Kanske en av fördelarna med att adoptera vuxna katter som inte levt med människor tidigare 🤔

Det handlar nog om både personlighet och vad de varit med om osv 🐱

Många vuxna katter tex, som inte levt med människor, har inte sällan farit illa och svultit , så hos dem kan impulsen att ”ta den mat som öht finns” vara väldigt stor .

Så som sagt - det beror på många variabler hur de beter sig och fungerar . Men visst är de fantastiska djur oavsett 💜
 
Jag tycker att iaf Ping är väldigt lättlärd. Hos oss får hon vara överallt - men inte när det finns mat framme/vi äter. Det lärde hon sig på nolltid, köksbänk och bord är ok för det mesta men om vi lagar mat eller sitter och äter så får hon hålla sig på golvet eller andra möbler. Jag brukar dra ut en köksstol till henne vid matbordet 😊

Hennes husse är dock inte 100% konsekvent så OM hon skulle fuska så är det alltid när det bara när han är i närheten😆😉
 
Det är underbart att katter är så olika! Från att har haft två som hinner upp på bordet och sno mat under tiden man blinkar så har jag nu två som inte alls bryr sig om människomat! Det går att lämna en ostmacka (eller t.o.m. en räkmacka) på bordet, hämta posten och koka te och mackan är orörd.

Kanske en av fördelarna med att adoptera vuxna katter som inte levt med människor tidigare 🤔
Min katt äter aldrig människomat heller (hon rynkar på nosen åt även räkor) och hon blev endast serverad kattmat som kattunge, inget vid sidan om. Inbillar nog mig att det är min uppfostran när det är egentligen hennes kräsenhet :angel::rofl:


Tillägg: Fast nu kommer jag ihåg att som kattunge/ungkatt så slickade hon lite min skål med bärkräm (typ hallon eller jordgubb) och åt en gång grönsaker som jag hade plockat ur mina nudlar med kyckling ... :cautious:
Okej, hon har nog alltid varit konstig :rofl:
 
När mina första siameser, omplaceringar, började känna sig som hemma var de sjövilda. Jag började nästan tro att de fått göra som de ville i sitt tidigare hem för de försökte tom sno osten från mackan jag höll på äta i soffan, medan jag åt den! De åkte snabbt ner på golvet, men alldeles strax efter ser jag att en tass som trevar sig fram på bordet, letandes efter fatet med smörgåsen på. :rofl:
 
Det handlar nog om både personlighet och vad de varit med om osv 🐱

Många vuxna katter tex, som inte levt med människor, har inte sällan farit illa och svultit , så hos dem kan impulsen att ”ta den mat som öht finns” vara väldigt stor .

Absolut, vissa hittekatter äter, av förståeliga skäl, som om de aldrig mer kommer att få mat igen 😢.

Och allmänt, dvs inget svar till dig. Mina två betraktar inte människomat som föda. Det gör vissa saker lite besvärligare, det går tex inte att få i dem medicin genom att gömma den i ost eller något annat gott och det kan ta månader att få över dem på nytt foder.
 
Kattologer säger alltid att istället för nej så ett ja. Tex en pall vid köksbänken så katten kan hålla uppsikt vad betjänterna gör. En bänk/hylla med en mjuk och trevlig säng alldeles vid bordet som gör det mysigare, gärna vid ett fönster om bordet står vid ett fönster. Katter vet att de inte får vara på bord osv så att spruta vatten kommer inte att hjälpa. Den kommer fortfarande att vara där när ni är borta och hoppa upp när ni inte är det.

Detta har funkat med vår :)
I både förra lägenheten och nya så står köksbordet vid ett fönster. Katten är välkommen att sitta på fönsterbrädan och övervaka, men han får inte vara på bordet. Ibland sätter han ut en tass på bordet - då petar vi på tassen så han drar tillbaks den. Faktum är att denna "deal" har köpts oväntat lätt och det är sällan han är på köksbordet eller köksbänkar (även om det absolut händer).
-att han stod och slickade på spisens induktionshäll (som då började pipa, och pipa och piiiipa) natten till igår så att sambon fick gå upp och tvätta spisen är en helt annan sak :grin:
 
Jag tycker snarare tvärtom. Katter är enormt smarta och är inga som vänder kappan efter vinden för andras skull men gör vad som behövs för att få det de vill och behöver. Att de skiter i vad människor säger innebär inte att de är obildbara utan beror på att de inte är några flockdjur som behöver vara andra till lags och det ser jag som endel av deras charm. De är individualister och gör vad som faller dem in. Lite rebeller sådär. Visst kan de flytta på sig om människan tjatar för att det är jobbigare än att ligga kvar och det är en stor del av katters personlighet, de går efter minsta motståndets lag, men så snart störmomentet, dvs. människan är borta gör de vad som faller dem in igen. Äkta livsnjutare är vad de är.
 
Många vuxna katter tex, som inte levt med människor, har inte sällan farit illa och svultit , så hos dem kan impulsen att ”ta den mat som öht finns” vara väldigt stor .

Så var det speciellt med min skygga när jag fick honom. Trots att det fanns mat framme var hans instinkt att ta sig upp på bänkar och bord och hitta föda där. Första natten åt han sig igenom en brödpåse i plast för att äta upp en halv limpa genomfruset bröd. Det har tagit flera år att få honom att sluta hetsäta, det är först nu sen något år tillbaka som han lämnar mat för att gå tillbaka och äta senare.
 
Detta har funkat med vår :)
I både förra lägenheten och nya så står köksbordet vid ett fönster. Katten är välkommen att sitta på fönsterbrädan och övervaka, men han får inte vara på bordet. Ibland sätter han ut en tass på bordet - då petar vi på tassen så han drar tillbaks den. Faktum är att denna "deal" har köpts oväntat lätt och det är sällan han är på köksbordet eller köksbänkar (även om det absolut händer).
-att han stod och slickade på spisens induktionshäll (som då började pipa, och pipa och piiiipa) natten till igår så att sambon fick gå upp och tvätta spisen är en helt annan sak :grin:

Min katt såg ett förbud som en utmaning eller kanske snarare som en möjlighet till en rolig lek. Så om man fått hem nåt nytt som han var nyfiken på men som man ville att han skulle låta bli vad det sämsta man kunde göra att berätta för honom att saken var förbjuden. Det förbjudna blev så mycket mer intressant.
 
Helt övertygad om att de vet att du inte vill att de ska vara där men att de helt enkelt inte bryr sig 😁

Min katt kan inte hoppa upp på varken bord eller bänkar, mycket praktiskt.
Dock har jag alltid en stol utdragen så hon och hunden kan hoppa upp på bordet och utkiksplatsen.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
45 899
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 391
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp