Katter är obildbara rövhål, eller?

Man får helt enkelt inse att katter inte är hundar. Nej de är inga rövhattar eller faktiskt obildbara - däremot är de fantastiskt mycket bättre på att utbilda sina människor än tvärtom. :angel: Vill man ha ett lydigt djur som lyssnar och lär sig så är det främst hundar som gäller.

Min förra katt älskade att äta gräs så när vi var på besök någonstans tog jag raskt bort all konstgräs, gräs i buketter (alla vaser) och liknande annars hördes det ett krasch och en flod av vatten och en oskyldig katt. Hemma stänger jag köksdörren när jag inte är där och har inga blommor förutom ampelliljor som står på golvet så om hon välter dem så är det bara att dammsuga lite jord. Sedan försöker jag leka henne trött så hon inte ska klättra och riva ner saker, tugga på kablar och annat och kloa.

Det största misstaget jag gjorde med min gamla katt var att säga åt henne att inte kloa, därefter visste hon att om hon ville ha uppmärksamhet så skulle man kloa och samtidigt stirra stint på mig. Att jag sedan försökte att inte reagera hjälpte inte alls och till slut måste jag ta bort henne och hon fick som hon ville.

Man får kattsäkra och anpassa sitt hem till sin katt eftersom de ytterst sällan anpassar sig till sina kattägda människor. Det är en av den största charmen med våra älskade fyrbenta diktatorer som styr med en järntass klädd i sammet.
 
Min katt har sin egen krukväxt. En flasklilja som hon får äta hur mycket hon vill av. Har aldrig varit fråga om att den skulle fara i golvet. Hon tuggar på bladen, inte drar i dem.

I övrigt så har vi en överenskommelse om att mat på bordet är min och mat på golvet är hennes.
Hon påminner mig noga om att disken ska ställas ner för avslickning för att dealen ska hållas. Och lämnar jag något för länge så anses det som övergiven egendom fri för andra att ta. Men en kortare stund kan jag vända ryggen till och hon förstår (oftast) "nej".
 
Syrrans katt var tokig i tulpaner, hon knipsade av varenda blomma strax under själva blomman och höll på så i hela sitt 19-åriga liv. Mamma kunde aldrig ha en tulpan hemma. När katten var på besök hos mig en gång hade jag köpt tulpaner och direkt jag kom innanför dörren stod hon i hallen och sniffade i luften, så min ena granne fick en stor bukett av mig och blev jätteglad.

Det var bättre att glädja henne än se katten tugga sönder dem. :laugh:

Jag vågar inte ha några giftiga blommor alls runt katter 😶 Det är trist - har högst upp på bokhyllan om jag får/köper men de ”gör sig” ju inte direkt där tyvärr alls på det sätt man brukar vilja njuta av en fin bukett... Funderat många gånger på att sätta upp ngn smal vägghylla mer i blickfång, där man kan ha vas med blommor.
 
Jag vågar inte ha några giftiga blommor alls runt katter 😶 Det är trist - har högst upp på bokhyllan om jag får/köper men de ”gör sig” ju inte direkt där tyvärr alls på det sätt man brukar vilja njuta av en fin bukett... Funderat många gånger på att sätta upp ngn smal vägghylla mer i blickfång, där man kan ha vas med blommor.
Tulpaner är inte giftiga. :d
 
1582738350783.png
 
Kollade och det stämmer det du säger. Hade jag ingen aning om men hon bet bara av blommorna och åt inte av dem.

Ni hade nog tur 😄 De är inte dödligt giftiga men ändå giftiga som sagt .

I min erf så brukar katter ha större intresse av växter allmänt, inkl då mindre bra sådana, vintertid om de inte har tillgång till andra växter tex kattgräs att tugga på . Inte sällan erbjuds det inte lika lätt vintertid .
 
Ni hade nog tur 😄 De är inte dödligt giftiga men ändå giftiga som sagt .

I min erf så brukar katter ha större intresse av växter allmänt, inkl då mindre bra sådana, vintertid om de inte har tillgång till andra växter tex kattgräs att tugga på . Inte sällan erbjuds det inte lika lätt vintertid .
Det var nog inte tur utan snarare att det var lönlöst att köpa hem några tulpaner då hon slaktade dem så fort hon kom åt. :laugh:
 
Man får helt enkelt inse att katter inte är hundar. Nej de är inga rövhattar eller faktiskt obildbara - däremot är de fantastiskt mycket bättre på att utbilda sina människor än tvärtom. :angel: Vill man ha ett lydigt djur som lyssnar och lär sig så är det främst hundar som gäller.

Min förra katt älskade att äta gräs så när vi var på besök någonstans tog jag raskt bort all konstgräs, gräs i buketter (alla vaser) och liknande annars hördes det ett krasch och en flod av vatten och en oskyldig katt. Hemma stänger jag köksdörren när jag inte är där och har inga blommor förutom ampelliljor som står på golvet så om hon välter dem så är det bara att dammsuga lite jord. Sedan försöker jag leka henne trött så hon inte ska klättra och riva ner saker, tugga på kablar och annat och kloa.

Det största misstaget jag gjorde med min gamla katt var att säga åt henne att inte kloa, därefter visste hon att om hon ville ha uppmärksamhet så skulle man kloa och samtidigt stirra stint på mig. Att jag sedan försökte att inte reagera hjälpte inte alls och till slut måste jag ta bort henne och hon fick som hon ville.

Man får kattsäkra och anpassa sitt hem till sin katt eftersom de ytterst sällan anpassar sig till sina kattägda människor. Det är en av den största charmen med våra älskade fyrbenta diktatorer som styr med en järntass klädd i sammet.
Jag tycker dock att Ping är mycket lättare att ”dressera” än iaf en av mina hundar. Min ridgeback Camaro var typ värre än alla katter i världen 😆
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 497
Senast: Imna
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
45 802
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 381
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp