Katter är obildbara rövhål, eller?

Zoya

Trådstartare
Ta rubriken med en nypa salt :p
Vår katt har någon slags förkärlek till att hoppa upp på köksbordet. Jämt och ständigt men extra kul är det om det står saker framme där. Han vet att han inte får vara där för så fort man går fram och bannar honom om det så hoppar han ju ner. Men inte förrän han pekat långfinger åt oss.
Min fråga är - går det att få honom att till 100% förstå att han inte är önskvärd på bordet och hur gör man? Vi har provat vattenspruta (funkar bra men strax därefter är han tillbaka igen). Några bättre tips eller är det bara att inse att han är ett obildbart rövhål? ;)
 
Ingen aning

Våra katter får vara uppe på köksbänken där har vi maten så nu har de utökat sovplats till matbordet..
84533560_1516472398515220_8370953833282535424_o.jpg
 
Han vet om att han är snabbare än er och utnyttjar det. Vår gjorde likadant. Gick inte att få honom att låta bli att hoppa upp på diskbänken. Han lät bli när vi var där, oftast iaf, men när vi inte var där tyckte han att det var fritt fram.

Jag läste om en studie som kom fram till att katter förstår oss rätt bra. De bara struntar i vad vi säger.
 
Jag tror att det kan variera mellan olika individer. Ingen av de 3 katter jag har haft har fått vara på bord och diskbänkar, men när jag hade kök i separat rum så stängde jag jag dörren till köket när jag inte var där, annars hade katt nr 2 varit där jämt. :angel:

Nuvarande katt är väldigt försiktig och vågar inte hoppa upp på nåt som hon inte kan kontrollera först, så är jag bara noga med att ställa in stolarna ordentligt under bordet så tar hon sig inte upp där.

Finns det ätbara saker framme är det svårt att få en matglad katt att inte hoppa upp. Smartast är nog att aldrig lämna nåt framme, alltid köra ner katten när man ser den uppe och helst se till att den inte har möjlighet att vara där på egen hand, så att den inte vänjer sig vid att vara där.
 
Absolut ingenting som liknar ätbart på bord, köksbänk eller liknande. Katter är världens största ögontjänare så är ni inte där så kommer katt att vara på bord om den har bestämt sig. Enda alternativet är väl att täcka det med folie eller liknande som inte är trevligt under tassarna.

Kattologer säger alltid att istället för nej så ett ja. Tex en pall vid köksbänken så katten kan hålla uppsikt vad betjänterna gör. En bänk/hylla med en mjuk och trevlig säng alldeles vid bordet som gör det mysigare, gärna vid ett fönster om bordet står vid ett fönster. Katter vet att de inte får vara på bord osv så att spruta vatten kommer inte att hjälpa. Den kommer fortfarande att vara där när ni är borta och hoppa upp när ni inte är det.

Kattlogik.
 
De flesta djur och speciellt kanske katter svarar bättre på belöning än på straff. Just nu får han ju belöningen ändå och sedan straffet som bara är att uthärda. Ge honom en belöning när han hoppar ned från bordet och när han inte hoppar upp.
 
Våra får vara på köksbordet, de älskar att sitta där och spana på fåglar som sitter på taket på huset mittemot. Däremot har diskbänken alltid varit förbjuden. Det vet som väl men på nätterna har vi en svart madame som spatserar runt där (märks pga hår på kaklet). Hankatten är för rädd för att ens våga upp där, ni vet spisar och diskhoar äter små gula fluffiga saker :D :angel:

Vaknade inatt av ett rejält brak, for upp bara för att hitta vår svin tunga trä skärbräda på golvet, sittandes på, en svart madame som såg ut som nej men vadå den låg faktiskt här :angel:
 
Mina katter fick inte vara på diskbänken och de satte aldrig sin tass där - när jag såg... På våren, när det var mycket pollen ute på balkongen, kunde jag se gula spår på diskbänken när jag kom hem från jobbet eller när jag klev upp på morgonen. :D

Så de är inte bara obildbara kräk, de är dessutom ena jävla ögontjänare.

(Jag tyckte dock det räckte att de höll sig från diskbänken när jag var hemma, för det var ju då plattor kunde vara varma och det var mest det jag var orolig för).
 
Mina katter fick inte vara på diskbänken och de satte aldrig sin tass där - när jag såg... På våren, när det var mycket pollen ute på balkongen, kunde jag se gula spår på diskbänken när jag kom hem från jobbet eller när jag klev upp på morgonen. :D

Så de är inte bara obildbara kräk, de är dessutom ena jävla ögontjänare.

(Jag tyckte dock det räckte att de höll sig från diskbänken när jag var hemma, för det var ju då plattor kunde vara varma och det var mest det jag var orolig för).
Vår förra katt fick inte vara i vardagsrummet. Den var såklart aldrig där heller. Varför det var en varm, hårig fläck på soffan varje gång man kom hem är dock ytterst oklart. 🤷
 
Finns det ätbara saker framme är det svårt att få en matglad katt att inte hoppa upp. Smartast är nog att aldrig lämna nåt framme, alltid köra ner katten när man ser den uppe och helst se till att den inte har möjlighet att vara där på egen hand, så att den inte vänjer sig vid att vara där.

Vi lämnar aldrig ätbara saker framme. Med "saker" menar jag vad som helst annat - ett kuvert, dotterns AirPods, en plastpåse. You name it. Väldigt intressant att undersöka och bita på.

Tyvärr har vi öppen planlösning så det är inte möjligt att stänga till köket.
 
Obildbara - nej.
Rövhål - ja!

De lär sig att inte göra det förbjudna när någon ser på.

Exempel från min sambos gamla katt: han var duktig, hoppade ju aldrig upp någonstans. Men en flugrik sommar hade svärmor lagt ett flugpapper på bänken. Det dröjde inte länge förrän katten förtvivlat försökte få loss papperet som satt fast på tassen. :meh:
 
Mina får vara på köksbordet men inte diskbänken. De vet skillnad att de inte får vara på köksbordet när det är dukat och vi sitter där (även om vi gör annat inte bara specifikt äter) .

Diskbänken har vi regeln att bara matte inte ser 👍 Funkar rätt bra. Jag är nitisk med att aldrig någonsin lämna minsta smula, disk, mat där osv då Svante hade lärt sig ovanan att det lönar sig i stödhemmet han kom från. Han provar fortfarande här men har inget för det och tendenserna har minskat med 90%.
 
Jag tror att min katt inte hoppar upp på diskbänken. Dvs jag har inte sett henne göra det :cautious: Men å andra sidan så får hon hoppa upp på matbordet så det finns något annat högt i samma rum som hon kan sitta och spatsera på.
I sommarstugan gäller samma regler egentligen men om det dyker upp en fluga som är frestande olydig så kan det vara svårt ... :D
Det enda som hjälper är tjat (helst när katten är liten) och ge efter på de mindre viktiga sakerna, som klös på soffan. Plus ett par regelförbrytelser som vuxen. Det får plats så lite regler i deras små huvuden :angel::D
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 516
Senast: Imna
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
45 871
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 389
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp